Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 133 din 23 aprilie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a functionarilor publici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 133 din 23 aprilie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a functionarilor publici

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 419 din 17 iunie 2002

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, excepţie ridicatã de Prefectura Judeţului Salaj în Dosarul nr. 274/2001 al Judecãtoriei Zalau.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 . Se arata ca autorul exceptiei, fãrã a face vreo referire la art. 7 alin. (4), a criticat ordonanta de urgenta în întregul ei. Aceasta critica este neîntemeiatã în condiţiile în care interdicţia legiferarii în domenii aparţinând legii organice nu priveşte ordonanţele de urgenta.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 19 aprilie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 274/2001, Judecãtoria Zalau a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, excepţie ridicatã de Prefectura Judeţului Salaj.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile <>art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 , precum şi ordonanta în întregul ei "sunt neconstituţionale deoarece, potrivit art. 72 din Constituţie, reglementarea pe care o instituie este de domeniul legii organice, iar conform prevederilor constituţionale ale art. 114 alin. (1) Guvernul poate fi abilitat prin lege sa emita ordonanţe numai în domeniile care nu fac obiectul legilor organice". Totodatã se susţine ca în cazul acestei ordonanţe de urgenta "nu a existat şi nu exista o situaţie exceptionala, nici necesitatea instituirii de urgenta a mãsurilor prevãzute în cazul ordonanţelor".
Judecãtoria Zalau considera intemeiata excepţia de neconstituţionalitate. Dupã ce arata ca "excepţia este invocatã cu respectarea dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi cele ale <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, care se referã la ordonanta de urgenta anterior adoptãrii legii de aprobare sau de respingere a ei", instanta apreciazã ca, "potrivit art. 72 alin. (3) lit. i) din Constituţie, sub aspect material, competenta de reglementare a statutului funcţionarilor publici revine legii organice, în consecinta, <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 este emisã cu încãlcarea dispoziţiilor art. 72 alin. (3) lit. i) şi ale art. 114 alin. (1) din Constituţie".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În argumentarea acestui punct de vedere se arata ca singura condiţie prealabilã, în cazul ordonanţelor de urgenta, este existenta cazului excepţional, iar în ceea ce priveşte domeniul în care asemenea ordonanţe pot fi emise, "acesta este mai larg decât cel al ordonanţelor adoptate în temeiul legii de abilitare, deoarece restrangerea numai la domeniile care nu fac obiectul legilor organice este prevãzutã expres doar pentru ordonanţele emise în temeiul legii de abilitare. Tocmai caracterul lor de urgenta, determinat de existenta unor situaţii excepţionale, justifica emiterea ordonanţelor de urgenta şi în domeniul legilor organice". În ceea ce priveşte existenta cazului excepţional, se considera ca acesta trebuie apreciat de Guvern în momentul adoptãrii actului normativ respectiv.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Deşi în încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale se precizeazã ca excepţia de neconstituţionalitate priveşte textul <>art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 , nu se face nici o motivare asupra cuprinsului acestui text, fiind criticata ordonanta de urgenta în întregul ei. În consecinta, obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 8 decembrie 2000.
Autorul exceptiei susţine, în esenta, ca aceste prevederi sunt contrare dispoziţiilor art. 72 alin. (3) lit. i) din Constituţie, potrivit cãrora statutul funcţionarilor publici este reglementat prin lege organicã, precum şi dispoziţiilor constituţionale ale art. 114 alin. (1) şi (4), deoarece în cazul acestei ordonanţe de urgenta "nu a existat şi nu exista o situaţie exceptionala".
Analizând excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, Curtea constata ca aceasta este inadmisibila, deoarece textul de lege criticat nu mai este în vigoare. Astfel, prin <>art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33 din 26 februarie 2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, se prevede ca "<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 8 decembrie 2000, [...] se abroga".
Ulterior <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 a fost aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 386 din 10 iulie 2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 17 iulie 2001. În aceste condiţii dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 nu pot constitui obiectul controlului de constitutionalitate, avându-se în vedere ca, potrivit dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã are competenta de a decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe în vigoare. Deoarece, în cauza, instanta sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici nu a aplicat dispoziţiile <>art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, revine Curţii Constituţionale sa constate ca, întrucât actul normativ criticat nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate, excepţia urmeazã sa fie respinsã ca fiind inadmisibila.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a funcţionarilor publici, excepţie ridicatã de Prefectura Judeţului Salaj în Dosarul nr. 274/2001 al Judecãtoriei Zalau.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 23 aprilie 2002.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta


────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016