Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 132 din 3 februarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanta Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preturilor locale de referinta pentru energia termica furnizata populatiei prin sisteme centralizate, aprobata cu modificari prin   Legea nr. 483/2006     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 132 din 3 februarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanta Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preturilor locale de referinta pentru energia termica furnizata populatiei prin sisteme centralizate, aprobata cu modificari prin Legea nr. 483/2006

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 135 din 4 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţã pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, excepţie ridicatã de Asociaţia de proprietari din blocul D2, str. Izvorul Crişului nr. 8, sectorul 4, Bucureşti, în Dosarul nr. 4.566/302/2008 al Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din data de 8 ianuarie 2009 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi datã, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 15 ianuarie 2009 şi apoi pentru data de 3 februarie 2009.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 iunie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 4.566/302/2008, Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţã pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, ridicatã de Asociaţia de proprietari din blocul D2, str. Izvorul Crişului nr. 8, sectorul 4, Bucureşti, într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în pretenţii.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine cã prevederile criticate, potrivit cãrora se acordã consumatorilor casnici de energie termicã racordaţi la sistemele centralizate de încãlzire sume de la bugetul de stat şi de la bugetele locale, cu titlu de ajutoare de stat pentru subvenţionarea producţiei şi a transportului de energie termicã, încalcã dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi ale art. 52 alin. (1) din Constituţie. Astfel, se creeazã un tratament favorizant consumatorilor casnici de energie termicã racordaţi la sistemele centralizate de încãlzire, în detrimentul celor neracordaţi la astfel de sisteme de încãlzire.
Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul judecãtoruluiraportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile <>art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţã pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 692 din 14 august 2006, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 483/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.028 din 27 decembrie 2006. Aceste dispoziţii au urmãtorul cuprins: "(1) În vederea compensãrii creşterilor neprevizionate ale preţurilor la combustibilii utilizaţi pentru producerea energiei termice furnizate populaţiei prin sisteme centralizate, pe perioada derulãrii programului «Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţã», aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 462/2006 , se acordã furnizorilor de energie termicã sume din bugetele locale. Aceste sume se transferã bugetelor locale de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) Valoarea sumelor de la bugetul de stat prevãzute la alin. (1) va fi de maximum 45% din costurile determinate conform reglementãrilor în vigoare pentru combustibilul propriu folosit pentru producerea energiei termice destinate populaţiei.
(3) Autoritãţile de reglementare competente vor elabora în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe metodologiile de determinare a sumelor necesare prevãzute la alin. (1). Pe baza acestor metodologii, autoritãţile de reglementare competente vor stabili anual sumele necesare potrivit prevederilor alin. (1).
(4) Autoritãţile administraţiei publice locale vor asigura din bugetele locale sumele necesare acoperirii integrale a diferenţei dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei şi preţurile locale de referinţã, dupã acordarea sumelor de la bugetul de stat, potrivit alin. (1), dar nu mai puţin de 10% din valoarea costurilor totale.
(5) Pentru menţinerea unor preţuri suportabile la energia termicã livratã populaţiei, energia electricã produsã în cogenerare va fi preluatã cu prioritate în regim reglementat."
Dispoziţiile constituţionale pretins încãlcate sunt cuprinse la art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi şi la art. 52 alin. (1) referitor la dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã.
Autorul excepţiei susţine, în esenţã, cã prin acordarea unor sume de la bugetul de stat şi de la bugetele locale, cu titlu de ajutoare de stat pentru subvenţionarea producţiei şi a transportului de energie termicã, se aplicã un tratament juridic diferit consumatorilor casnici racordaţi la sistemul centralizat de energie termicã, faţã de cei neracordaţi la un astfel de sistem.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã în practica sa jurisdicţionalã a statuat, în mod constant, cã principiul egalitãţii nu înseamnã uniformitate, aşa încât, în cazul unor situaţii diferite, un tratament juridic diferit este posibil atunci când se justificã în mod obiectiv şi raţional. În acest sens sunt <>deciziile nr. 126 din 4 iulie 2000 şi nr. 203 din 26 iunie 2001, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 447 din 11 septembrie 2000 şi, respectiv, nr. 621 din 2 octombrie 2001.
Faţã de toate acestea, Curtea constatã cã prevederile <>art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 nu contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât tratamentul diferit este justificat obiectiv şi raţional.
Cât priveşte critica ce vizeazã încãlcarea dispoziţiilor art. 52 din Constituţie, urmeazã sã fie respinsã, întrucât aceasta nu este motivatã aşa cum prevãd dispoziţiile <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţã pentru energia termicã furnizatã populaţiei prin sisteme centralizate, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 483/2006 , excepţie ridicatã de Asociaţia de proprietari din blocul D2, str. Izvorul Crişului nr. 8, sectorul 4, Bucureşti, în Dosarul nr. 4.566/302/2008 al Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 februarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016