Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE Nr. 13 din 31 ianuarie 1995 privind exceptia de neconstitutionalitate
Antonie Iorgovan - preşedinte Mihai Constantinescu - judecãtor Miklos Fazakas - judecãtor Gabriela Radu - magistrat-asistent Completul de judecata, convocat fãrã citarea pãrţilor, potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, examinînd excepţia de neconstituţionalitate a art. 1 din Hotãrîrea Guvernului nr. 55/1993, invocatã de intimata Direcţia generalã a vamilor în Dosarul nr. 8.250/1994 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti, constata urmãtoarele: În litigiul pendinte, la Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti, dintre Societatea Comercialã mixtã cu capital privat "Multimpex Company" - S.R.L. şi Direcţia generalã a vamilor, aceasta din urma a invocat neconstituţionalitatea prevederilor art. 1 din Hotãrîrea Guvernului nr. 55/1993. Instanta de judecata, în temeiul art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, a înaintat spre soluţionare cauza Curţii Constituţionale, opinia sa fiind în sensul neconstitutionalitatii prevederilor art. 1 din Hotãrîrea Guvernului nr. 55/1993, deoarece prin aceste prevederi se preia o reglementare anterioarã a carei valabilitate expirase, incalcindu-se şi principiul neretroactivitatii legii. CURTEA CONSTITUŢIONALĂ, luind act de susţinerea intimatei, de conţinutul raportului întocmit de judecãtorul desemnat în acest scop, de opinia instanţei, de prevederile Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele: Hotãrîrea Guvernului nr. 55/1993, care face obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, a fost emisã în baza Protocolului de aderare a României la G.A.T.T., din anul 1971, şi a dispoziţiilor art. 19 din Hotãrîrea Guvernului nr. 673/1991, în virtutea cãrora acesta putea aproba taxe reduse sau exceptari de taxe. Potrivit practicii constante a Curţii Constituţionale, exprimatã prin deciziile nr. 27/1993 şi nr. 36/1993, verificarea legalitãţii unei hotãrîri a Guvernului, inclusiv în ceea ce priveşte respectarea legii fundamentale, este de competenta instanţelor judecãtoreşti, îndeosebi a instanţei de contencios administrativ, deoarece, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, controlul exercitat de Curte priveşte numai constituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor. Faptul ca Hotãrîrea Guvernului nr. 55/1993 preia o reglementare anterioarã a carei valabilitate expirase nu infirma practica existenta în ce priveşte controlul legalitãţii actelor guvernamentale normative sau individuale de cãtre instanta de judecata, ţinînd seama şi de faptul ca, în fond, critica priveşte un aspect de tehnica legislativã, nu de constitutionalitate. De asemenea, nu este de natura sa justifice modificarea practicii actuale nici motivul legat de încãlcarea principiului neretroactivitatii legii, deoarece şi acest aspect este de competenta instanţei judecãtoreşti, cu atît mai mult cu cît din cuprinsul Hotãrîrii Guvernului nr. 55/1993 nu rezulta ca ea s-ar aplica pe o perioada anterioarã publicãrii sale în Monitorul Oficial al României, ci numai faptul ca preia o soluţie ce fusese reglementatã anterior, pentru a o aplica pe o perioada urmãtoare publicãrii ei. Pentru aceste motive, în temeiul art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, în unanimitate, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE: Respinge ca vadit nefondata excepţia de neconstituţionalitate a art. 1 din Hotãrîrea Guvernului nr. 55/1993, invocatã de Direcţia generalã a vamilor în Dosarul nr. 8.250/1994 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti. Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare. Pronunţatã în şedinţa, astãzi, 31 ianuarie 1995.
PREŞEDINTE, prof. univ. dr. Antonie Iorgovan
Magistrat-asistent, Gabriela Radu -----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email