Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 127 din 7 decembrie 1998  referitoare la incalcarea prevederilor   Legii concurentei nr. 21/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 127 din 7 decembrie 1998 referitoare la incalcarea prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 68 din 18 februarie 1999
Prezentarea generalã a cazului
Prin intrarea în vigoare a <>Hotãrârii Guvernului nr. 778/1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 1 noiembrie 1995 privind modificarea şi completarea Regulamentului pentru aplicarea <>Decretului nr. 328/1966 privind circulaţia pe drumurile publice şi pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor în acest sector s-a decis schimbarea formei şi conţinutului permisului de conducere şi s-a stabilit termenul de preschimbare a permiselor existente în circulaţie.
Pana la intrarea în vigoare a acestei hotãrâri (1 decembrie 1995) s-a întreprins o serie de acţiuni în vederea emiterii noului tip de permis de conducere auto, care pot fi structurate astfel:
- Contractul nr. 4.082 din 2 decembrie 1994, încheiat între Canadian Bank Note Overseas Ltd (C.B.N.) şi Regia Autonomã "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" (RAPPS) al cãrui obiect îl constituie livrarea de cãtre C.B.N. a unui sistem computerizat de emitere şi de imprimare a permiselor de conducere auto, precum şi a echipamentului de stocare a informaţiilor despre titularii acestor documente în regim de exclusivitate;
- Contractul nr. 4.298 din 23 decembrie 1994, încheiat între RAPPS şi Ministerul de Interne, având ca obiect proiectarea, conceptia de sistem, adaptarea, finanţarea în vederea emiterii computerizate a permiselor de conducere, în regim de exclusivitate, de cãtre RAPPS;
- Protocolul încheiat între C.B.N. şi Ministerul de Interne la data de 5 mai 1995, în care s-au stabilit modelele definitive pentru permisele auto, ministerul solicitând cu aceasta ocazie modificarea sistemului de emitere, în sensul înlocuirii camerelor digitale de luat vederi cu scanarea digitala.
Cele doua contracte încheiate în luna decembrie 1994 nu conţin nici un fel de prevederi referitoare la fotografiile necesare no ilor permise de conducere. Fotografiile devenisera însã necesare în urma convenirii protocolului din 3-5 mai 1995, care consemneazã acceptarea de cãtre C.B.N. a cererii Ministerului de Interne de înlocuire a camerelor digitale de luat vederi cu scanarea digitala.
- Pentru executarea fotografiilor necesare eliberãrii permiselor de conducere auto s-a încheiat ulterior Contractul privind imprimarea de fotografii, din 16 noiembrie 1995, între Ministerul de Interne şi RAPPS, pe de o parte, şi Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. şi Mitsubishi Electric Europe GmbH, pe de alta parte, cu durata de valabilitate de 10 ani de la intrarea în vigoare a acestuia.
Prin acest contract Ministerul de Interne şi RAPPS acorda exclusivitate Societãţii Comerciale "Tuingdor" - S.R.L. în realizarea unei reţele de fotografi profesionisti, pe întregul teritoriu al tarii, în scopul executãrii fotografiilor necesare solicitanţilor de permise de conducere auto.
- Contractul încheiat între Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. şi Mitsubishi Electric Europe GmbH la data de 5 septembrie 1995, prin care Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. obţine exclusivitatea distribuţiei pe teritoriul României a produselor livrate de firma Mitsubishi Electric Europe GmbH. Acestui contract i s-a acordat beneficiul exceptarii pe categorii de înţelegeri de cãtre Consiliul Concurentei.
Ca urmare a sesizarilor primite privind posibile încãlcãri ale <>Legii concurentei nr. 21/1996 de cãtre RAPPS, Ministerul de Interne, Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L., Mitsubishi Electric Europe GmbH şi fotografii acreditaţi sa execute fotografii pentru permise de conducere auto, s-a dispus deschiderea investigatiei de cãtre Oficiul Concurentei.
La data de 25 noiembrie 1998, în urma deliberãrii, Consiliul Concurentei a constatat încãlcarea dispoziţiilor <>art. 5, 6 şi 9 din Legea concurentei nr. 21/1996 de cãtre Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L., RAPPS, Mitsubishi Electric Europe GmbH şi Ministerul de Interne.

PLENUL CONSILIULUI CONCURENTEI,

având în vedere:
- <>Legea concurentei nr. 21/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996, intrata în vigoare la data de 1 februarie 1997;
- Regulamentul pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , privind practicile anticoncurentiale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
- Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 bis din 3 aprilie 1997;
- Investigatia deschisã prin Ordinul adjunctului şefului Oficiului Concurentei nr. 98 din 20 iunie 1998;
- Raportul de investigatie şi celelalte materiale din dosarul cauzei;
- faptul ca au fost îndeplinite procedura de transmitere a Raportului de investigatie pentru luarea la cunostinta şi formularea de observaţii şi procedura de citare pentru audierea pãrţilor în Plenul Consiliului Concurentei la data de 4 noiembrie 1998;
- observaţiile la raport transmise Consiliului Concurentei de cãtre pãrţi atât înainte de audiere, cat şi dupã desfãşurarea acesteia, precum şi declaraţiile fãcute în timpul audierii în Plenul Consiliului Concurentei la data de 4 noiembrie 1998 de cãtre reprezentanţii legali ai pãrţilor,
luând în considerare ca:
1. Obiectul investigatiei l-a constituit analiza modului în care contractul pentru imprimarea de fotografii şi contractele de concesiune încheiate de Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. cu fotografii acreditaţi au încãlcat prevederile <>Legii concurentei nr. 21/1996 pe piata execuţiei de fotografii, pe piata echipamentelor de videoimprimare şi pe piata consumabilelor specifice tehnologiei digitale.
2. Principalele elemente ale Contractului pentru imprimarea de fotografii încheiat între RAPPS şi Ministerul de Interne, pe de o parte, şi Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. şi Mitsubishi Electric Europe GmbH, pe de alta parte, constau în:
- acordarea exclusivitatii Societãţii Comerciale "Tuingdor" - S.R.L. în organizarea unei reţele de fotografi profesionisti în România, pentru realizarea imprimarilor de fotografii necesare noilor permise de conducere auto.
În vederea respectãrii acestei exclusivitati, Ministerul de Interne se obliga sa accepte numai acele fotografii pentru permise care sunt prevãzute cu ştampila firmei Mitsubishi Electric Europe GmbH şi care sunt executate în atelierele din reţeaua Tuingdor.
- Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. se obliga ca reţeaua de fotografi profesionisti sa dispunã de ateliere dotate numai cu sisteme de imprimare video Mitsubishi Electric Europe GmbH şi ca acestea vor folosi consumabile livrate de Mitsubishi Electric Europe GmbH şi distribuite de Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L.;
- stabilirea unui preţ maxim echivalent cu 3,10 DM plus T.V.A., pentru doua fotografii.
3. Conform obligaţiei contractuale, Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. a realizat o reţea de fotografi profesionisti, formatã iniţial din câte un atelier acreditat în fiecare resedinta de judeţ şi în municipiul Bucureşti, dezvoltata ulterior, ajungandu-se în prezent la circa 150 de ateliere rãspândite în toatã ţara, Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. încheind cu fiecare dintre acestea contracte de concesiune.
Obiectul acestor contracte îl constituie acordarea dreptului exclusiv de a executa fotografiile solicitate de autoritãţile competente pentru elaborarea noilor permise de conducere, într-un anumit teritoriu şi pe o anumitã perioada prevãzute în contract, numai fotografului acreditat.
Clauzele menţionate în aceste contracte prevãd, în principal, urmãtoarele:
- fotograful se obliga sa utilizeze numai consumabile şi sigilii (timbre sau holograme), necesare echipamentului Mitsubishi Electric Europe GmbH, distribuite numai prin Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L., precum şi echipamentul profesional complet, marca Mitsubishi.
Astfel, fotografii au fost nevoiti sa cumpere holograme care nu au nici o legatura cu procesul de execuţie a fotografiilor sau cu asigurarea securitãţii documentului, ci numai rolul de recunoaştere a provenientei lor;
- Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. poate sa îşi exercite opţiunea de prelungire a contractului pentru încã un an (art. 2);
- Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. îşi rezerva dreptul de a rezilia unilateral contractul cu fotografii prin aceea ca din conţinutul clauzei reiese ca: "prezentul contract sa fie reziliat imediat, dacã fotograful nu va executa sau va executa defectuos o obligaţie substantiala stabilitã în acest contract" (art. 18);
- fotograful se obliga sa semneze un contract de service şi întreţinere cu Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. cu privire la echipamentul de printare Mitsubishi.
Acest contract de garanţie, service, întreţinere şi postgaranţie prevede acordarea de cãtre Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. fotografului a unor servicii în perioada de garanţie şi postgaranţie. Serviciile din perioada de garanţie sunt numai pentru cei care au achiziţionat aparatura Mitsubishi prin intermediul Societãţii Comerciale "Tuingdor" - S.R.L., iar cele postgaranţie se acorda şi celor care au achiziţionat aparatura din alta sursa, cu condiţia sa se efectueze o revizie tehnica iniţialã contra cost şi sa se achizitioneze un numãr de minimum 9.000 de coli pentru o reparatie de la Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. Serviciile postgaranţie sunt suportate de fotograf contra cost, potrivit clauzelor din acest contract.
4. Contractul pentru imprimarea de fotografii, coroborat cu contractele de concesiune exclusiva dintre Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. şi fotografi, au afectat concurenta pe alte doua pieţe relevante, respectiv piata comercializãrii aparaturii de videoimprimare şi piata comercializãrii consumabilelor aferente.
Fãrã aceste înţelegeri (contracte) existau şi alte posibilitãţi de aprovizionare cu hârtie compatibila, deoarece Mitsubishi Electric Europe GmbH nu este producãtorul hârtiei, ci unul dintre clienţii firmei ICI Imagedata.
În cursul investigatiei a rezultat ca societãţile comerciale "Roger Impex" - S.R.L. şi "Mons Medius Investments" - S.A., deşi aveau atât aparatura necesarã, cat şi posibilitatea aprovizionarii cu hârtie termica din import, nu au putut sa execute fotografii pentru permise, deoarece autoritãţile competente nu le acceptau fãrã holograma. Ca urmare a obţinerii poziţiei dominante pe cele doua pieţe prezentate mai sus, Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. a preluat clienţii celor doua firme concurente prin încheierea de contracte de concesiune exclusiva cu fotografii.
O data cu obţinerea poziţiei dominante, Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. a introdus holograma, deşi prezenta ei nu era necesarã la eliberarea permisului de conducere auto, majorand artificial preţul fotografiilor pentru permis.
Sintetizand, efectele clauzelor celor doua contracte menţionate mai sus au constat în urmãtoarele:
- eliminarea concurenţilor de pe piata sistemelor electronice de videoimprimare şi de pe cea a consumabilelor aferente;
- îngrãdirea accesului fotografilor pe piata execuţiei de fotografii pentru permise auto;
- crearea unei poziţii dominante pe piata aparaturii de videoimprimare şi pe cea a consumabilelor aferente pentru Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. şi Mitsubishi Electric Europe GmbH;
- manifestarea unui comportament abuziv al Societãţii Comerciale "Tuingdor" - S.R.L., prin:
. controlul pieţei execuţiei de fotografii pentru permise de conducere auto;
. eliminarea fotografilor care nu au acceptat sa cumpere consumabile de la Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L.;
. restrangerea accesului pe piata echipamentelor de videoprintare a agenţilor economici concurenţi;
. impunerea indirecta a preţurilor fotografiilor executate de fotografii acreditaţi;
. impunerea unor clauze abuzive de cãtre Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. în relaţiile contractuale cu fotografii;
. realizarea de profituri suplimentare de cãtre Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L., ca urmare a abuzului de poziţie dominanta pe piata.
5. Ministerul de Interne s-a implicat pe piata execuţiei de fotografii pentru permise auto, prin:
- selectarea atelierelor fotografice, cu consecinta limitãrii numãrului de ateliere acreditate, pe baza unor criterii stabilite de Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. şi Mitsubishi Electric Europe GmbH, respectiv:
. viabilitate financiarã;
. deţinerea unui spaţiu;
. calificarea profesionalã;
. dotarea cu un sistem complet Mitsubishi.
Aceste criterii au fost transmise de cãtre Ministerul de Interne în judeţe, la inspectoratele de poliţie, cu Adresa nr. 154.001 din 1 februarie 1996;
- asumarea obligaţiei de a primi numai fotografii însoţite de un semn de recunoaştere (timbru, holograma), favorizand în acest fel firmele "Tuingdor" - S.R.L. şi Mitsubishi Electric Europe GmbH,
în temeiul <>art. 21 alin. (4) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 ,

DECIDE:

ART. 1
Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L., Mitsubishi Electric Europe GmbH şi RAPPS se fac vinovate de încãlcarea prevederilor <>art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin fixarea concertata, în mod indirect, a tarifelor pentru fotografii.
ART. 2
Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L., Mitsubishi Electric Europe GmbH şi RAPPS se fac vinovate de încãlcarea prevederilor <>art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin "împãrţirea pieţelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe criteriu teritorial, al volumului de vânzãri şi achiziţii sau pe alte criterii", deoarece prin contractul privind imprimarea de fotografii s-au împãrţit sursele de aprovizionare, prin aceea ca stabilirea tehnologiei de obţinere a fotografiilor pentru permisele auto s-a materializat în obligarea fotografilor de a se aproviziona cu consumabile numai de la Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L.
ART. 3
Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L., Mitsubishi Electric Europe GmbH şi RAPPS se fac vinovate de încãlcarea prevederilor <>art. 5 alin. (1) lit. g) din Legea concurentei nr. 21/1996 "eliminarea de pe piata a altor concurenţi, limitarea sau împiedicarea accesului pe piata şi a libertãţii exercitãrii concurentei de cãtre alţi agenţi economici, precum şi înţelegerile de a nu cumpara de la sau de a nu vinde cãtre anumiti agenţi economici fãrã o justificare rezonabila":
- prin contractul pentru imprimarea de fotografii s-a realizat limitarea accesului altor distribuitori şi importurile paralele;
- eliminarea fotografilor care executau fotografii pentru permise auto şi care ar fi putut executa şi în continuare, dacã nu ar fi existat restricţiile impuse prin contractul pentru imprimare de fotografii.
ART. 4
Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. se face vinovata de încãlcarea <>art. 6 lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 , teza care precizeazã "impunerea în mod indirect a tarifelor", prin aceea ca preţul hologramei şi al hârtiei termice impune indirect un preţ mai mare al fotografiilor. Aceasta situaţie a fost posibila ca urmare a existenţei contractului privind imprimarea de fotografii, care asigura Societãţii Comerciale "Tuingdor" - S.R.L., pe de o parte o poziţie dominanta, iar pe de alta parte, o cerere bine determinata.
ART. 5
Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. se face vinovata de încãlcarea prevederilor <>art. 6 lit. d) din Legea concurentei nr. 21/1996 , prin:
- obligarea fotografilor acreditaţi de a cumpara holograme care nu au nici o legatura cu procesul de execuţie a fotografiilor sau cu asigurarea securitãţii documentului, ci numai rolul de recunoaştere a provenientei lor;
- obligarea fotografilor de a încheia, pe lângã contractul de concesiune şi un contract privind asigurarea serviciilor de service în perioada de garanţie şi postgaranţie. În acest contract se stipuleazã obligativitatea cumpãrãrii de cãtre fotografii care detineau aparatura Mitsubishi, cumpãratã din alta sursa, a unui numãr de minimum 9.000 de coli pentru a fi asigurate reparaţiile postgaranţie, contra cost.
ART. 6
Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. se face vinovata de încãlcarea dispoziţiilor <>art. 6 lit. g) din Legea concurentei nr. 21/1996 , teza "exploatarea stãrii de dependenta economicã în care se gãseşte un client [...] fata de un asemenea agent [...] şi care nu dispune de o soluţie alternativa în condiţii echivalente [...]", deoarece în contractul de concesiune la art. 18 este prevãzutã clauza privind rezilierea unilaterala a acestuia, iar la art. 2 din acelaşi contract este prevãzutã clauza privind dreptul unilateral de a nu-l mai prelungi, eliminand astfel o parte din fotografii acreditaţi de pe piata execuţiei de fotografii, deşi aceştia achizitionasera aparatura necesarã.
ART. 7
Ministerul de Interne se face vinovat de încãlcarea dispoziţiilor <>art. 9 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea concurentei nr. 21/1996 , prin aceea ca a luat decizii care au limitat libertatea comerţului şi a stabilit condiţii discriminatorii pentru activitatea agenţilor economici. Aceasta deşi, prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 778/1995 , Ministerul de Interne are atribuţii pe linia emiterii permiselor de conducere auto, dar numai în ceea ce priveşte forma şi conţinutul acestora şi nu referitor la selectarea pe baza criteriilor stabilite de Societatea Comercialã "Tuingdor - S.R.L. şi Mitsubishi Electric Europe GmbH a fotografilor.
ART. 8
Se dispune anularea contractului privind imprimarea de fotografii, încheiat la 16 noiembrie 1995 între Ministerul de Interne şi RAPPS, pe de o parte, şi Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. şi Mitsubishi Electric Europe GmbH, pe de o parte, fãrã a se interzice Societãţii Comerciale "Tuingdor" - S.R.L. şi Mitsubishi Electric Europe GmbH dreptul de a executa fotografii pentru permisele de conducere auto, dar nu în regim de exclusivitate.
ART. 9
Se dispune anularea contractelor de concesiune încheiate între Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. şi fotografii acreditaţi de aceasta.
ART. 10
Se dispune obligarea RAPPS de a notifica Consiliului Concurentei toate contractele de exclusivitate încheiate şi care se afla în derulare.
ART. 11
Se dispune sesizarea Departamentului de Control al Guvernului în vederea cercetãrii modului în care RAPPS a încheiat contractele de exclusivitate aflate în derulare.
ART. 12
Consiliul Concurentei solicita Ministerului de Interne anchetarea condiţiilor încheierii Contractului privind imprimarea de fotografii şi a persoanelor vinovate, precum şi comunicarea sancţiunilor aplicate.
ART. 13
Se dispune sesizarea Ministerului Finanţelor în vederea efectuãrii de verificãri privind posibilitatea încãlcãrii legislaţiei vamale şi fiscale, prin sub-/supraevaluarea preţului hologramelor importate de Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. de la Mitsubishi Electric Europe GmbH.
ART. 14
Se dispune confiscarea şi vãrsarea la bugetul de stat, conform prevederilor <>art. 59 alin. (3) din Legea concurentei nr. 21/1996 , a profiturilor suplimentare realizate de cãtre Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L. prin încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1) şi <>art. 6 din Legea nr. 21/1996 , asa cum vor fi calculate de Comisia Consiliului Concurentei.
ART. 15
Prezenta decizie va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala pãrţilor implicate, respectiv Societatea Comercialã "Tuingdor" - S.R.L., Mitsubishi Electric Europe GmbH, RAPPS şi Ministerul de Interne, în pãrţi egale, în termen de 15 zile de la comunicarea ei.
ART. 16
Pentru încãlcarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a), c), g) şi ale <>art. 6 lit. a), d), g) din Legea concurentei nr. 21/1996 , comisia desemnatã prin Ordinul nr. 131 din 28 noiembrie 1998 al preşedintelui Consiliului Concurentei va stabili cuantumul amenzilor.
ART. 17
Nerespectarea mãsurilor luate prin prezenta decizie va fi sancţionatã în conformitate cu <>art. 58 din Legea concurentei nr. 21/1996 .
ART. 18
Prezenta decizie devine aplicabilã de la data comunicãrii ei.
ART. 19
Prezenta decizie poate fi atacatã conform dispoziţiilor <>art. 21 alin. (6) din Legea concurentei nr. 21/1996 la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicare.
ART. 20
Prezenta decizie se comunica pãrţilor conform <>art. 62 din Legea concurentei nr. 21/1996 de cãtre Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
ART. 21
Prezenta decizie se comunica:
- Societãţii Comerciale "Tuingdor" - S.R.L.
. sediul: Bucureşti, Str. Fierarilor nr. 20, sectorul 2;
- Mitsubishi Electric Europe GmbH - Germania
. sediul: Ratingen, Gothaerstrasse 8, 40880;
- RAPPS
. sediul: Bucureşti, str. Iancu de Hunedoara nr. 5, sectorul 1;
- Ministerului de Interne
. sediul: Bucureşti, str. Mihai Voda nr. 3-5, sectorul 5.

p. PREŞEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
IOAN BUDA
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016