Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 127 din 4 iulie 2000  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru realizarea unor lucrari publice si constructii de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin   Legea nr. 82/1995     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 127 din 4 iulie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru realizarea unor lucrari publice si constructii de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 82/1995

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 414 din 31 august 2000
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , excepţie ridicatã de Iulian Laurentiu Platica şi Simona Platica în Dosarul nr. 1.202/1996 al Judecãtoriei Tulcea.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, Iulian Laurentiu Platica, Simona Platica şi Consiliul Local Tulcea, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca nefondata, deoarece apreciazã ca <>art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 nu contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 16, iar art. 43 din Constituţie nu are legatura cu textul criticat.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 8 iunie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 1.202/1996, Judecãtoria Tulcea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , excepţie ridicatã de Iulian Laurentiu Platica şi Simona Platica într-o cauza civilã având ca obiect obligaţia de a face, formulatã de aceştia impotriva Consiliului Local Tulcea.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca <>art. 5 alin. 4, în redactarea prevãzutã de Legea nr. 82/1995 prin care a fost aprobatã <>Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , articol potrivit cãruia dobânzile stipulate de acest text se vor practica pentru contractele încheiate dupã publicarea legii în Monitorul Oficial al României, incalca art. 16 şi 43 din Constituţie, deoarece, pe de o parte, "creeazã doua categorii de cetãţeni, cei care au încheiat contracte în baza unei ordonanţe fãrã putere de lege şi cei care au încheiat contracte dupã aprobarea acestei ordonanţe, cu vãditã dezavantajare a celor dintâi", iar pe de alta parte asigura un nivel de trai decent numai pentru unii.
Din concluziile scrise, depuse în susţinerea exceptiei de neconstituţionalitate, reiese ca aceasta priveşte dispoziţiile alin. 2 al <>art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 . Examinând însã conţinutul acestor dispoziţii, rezulta ca, din eroare, autorii exceptiei s-au referit la textul acestui alineat.
Judecãtoria Tulcea, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca dispoziţiile <>art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 sunt constituţionale, întrucât ele "reprezintã o aplicare a principiului neretroactivitatii legii civile, consacrat în art. 15 alin. (2) din Constituţie". Se arata ca modificarea cuantumului dobânzii prin <>Legea nr. 82/1995 produce efecte numai în privinta contractelor ce urmeazã a fi încheiate în perioada activitãţii sale, potrivit principiului ca actul juridic produce efecte în raport cu legea sub imperiul cãreia a luat naştere. În consecinta, pentru toate persoanele care la un moment determinat încheie un act juridic sau se afla în situaţia de a încheia un astfel de act efectele sunt prevãzute de legea în vigoare, fãrã nici o discriminare şi cu respectarea principiului egalitãţii.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , este neîntemeiatã. Se arata ca "modificarea prin <>Legea nr. 82/1995 a cuantumului unor dobânzi produce efecte numai în privinta contractelor ce urmeazã a fi încheiate în perioada în care aceasta lege este în vigoare, altfel s-ar incalca principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie." Prevederile criticate nu contravin nici dispoziţiilor constituţionale ale art. 16, întrucât respectarea principiului egalitãţii presupune ca, pentru persoanele care, într-o perioada determinata, încheie un act juridic sau se afla în situaţia de a încheia un astfel de act, îşi produce efectele legea în vigoare, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri. Se mai arata ca <>art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , care se referã doar la aplicarea legii în timp, nu are nici o legatura cu conţinutul art. 43 din Constituţie, articol pe care autorul exceptiei îl invoca, de asemenea, în susţinerea neconstitutionalitatii textului criticat.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. 2, <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , dispoziţii care prevãd: "Dobânzile prevãzute în acest articol se vor practica pentru contractele de împrumut sau de vânzare încheiate dupã data publicãrii în Monitorul Oficial al României."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã, Curtea constata ca nu poate fi reţinutã susţinerea potrivit cãreia art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 incalca art. 16 din Constituţie referitor la "Egalitatea în drepturi", întrucât, stabilind ca dobânzile prevãzute de text se aplica contractelor de împrumut sau de vânzare încheiate dupã data publicãrii în Monitorul Oficial al României a legii prin care au fost aprobate, creeazã doua categorii de cetãţeni, cei care au încheiat contracte înainte de aprobarea ordonanţei şi cei care au încheiat contracte dupã aprobarea acesteia, cu vãditã dezavantajare a celor dintâi. Respectarea principiului egalitãţii în drepturi, consacrat de art. 16 din Constituţie, potrivit cãruia "(1) Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri. (2) Nimeni nu este mai presus de lege [...]", presupune ca, fata de persoanele care într-o perioada determinata încheie un act juridic sau se afla în situaţia de a încheia un astfel de act, îşi produce efectele legea în vigoare, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri. În acest fel, în mod egal şi fãrã discriminãri, sunt aplicate şi prevederile criticate în cauza de fata ca fiind neconstituţionale.
Aplicarea dobânzilor prevãzute la <>art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 , în redactarea modificatã prin <>Legea nr. 82/1995 , contractelor de împrumut sau de vânzare încheiate anterior publicãrii acestei legi în Monitorul Oficial al României ar constitui o încãlcare a principiului neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãruia "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile".
În susţinerea neconstitutionalitatii <>art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 s-a invocat şi încãlcarea art. 43 din Constituţie privind "Nivelul de trai", care dispune: "(1) Statul este obligat sa ia mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent.
(2) Cetãţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenta medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asistenta socialã prevãzute de lege."
Curtea constata însã ca raportarea textului de lege criticat la aceste prevederi constituţionale este nerelevanta pentru soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate, astfel ca nici acest motiv nu poate fi primit, critica de neconstituţionalitate neavând, practic vreo legatura cu dispoziţia constituţionalã invocatã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrãri publice şi construcţii de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 82/1995 , excepţie ridicatã de Iulian Laurentiu Platica şi Simona Platica în Dosarul nr. 1.202/1996 al Judecãtoriei Tulcea.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 4 iulie 2000.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016