Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 127 din 26 aprilie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si ale   art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 127 din 26 aprilie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si ale art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 324 din 15 iunie 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 şi ale <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificatã, excepţie ridicatã de Fundaţia - Editura - Revista "România Mare" - S.R.L. din Bucureşti şi Corneliu Vadim Tudor în Dosarul nr. 4.611/1999 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã.
La apelul nominal se prezintã avocat Florica Nitu pentru Sorin Rosca Stanescu, lipsind autorii exceptiei. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Avocatul prezent solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã, sustinand ca dispoziţiile de lege criticate nu incalca prevederile constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind nefondata, invocand în acest sens jurisprudenta Curţii Constituţionale, referitoare la prevederile legale criticate.

CURTEA,

având în vederea actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 septembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 4.611/1999, Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 şi ale <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Fundaţia - Editura - Revista "România Mare" - S.R.L. din Bucureşti şi Corneliu Vadim Tudor.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 şi ale <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 , modificatã, contravin prevederilor art. 16 alin. (1) şi ale art. 54 din Constituţie, deoarece se "creeazã o categorie de persoane privilegiate care pot sa introducã acţiuni fãrã satisfacerea taxei de timbru şi o alta categorie care este supusã cu usurinta abuzurilor procesuale ale reclamanţilor".
Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia ridicatã este intemeiata, deoarece "aplicarea textului de lege criticat creeazã fãrã nici o justificare legalã o categorie de persoane privilegiate în ce priveşte introducerea unor astfel de acţiuni având ca obiect acordarea de despãgubiri pentru daune morale aduse onoarei, demnitãţii sau reputaţiei unei persoane fizice, creând astfel posibilitatea atât a unor abuzuri de drept, cat şi a exercitãrii drepturilor procesuale cu rea-credinţa".
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca dispoziţiile <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 , modificatã, nu contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi ale art. 54. De asemenea, se apreciazã ca în mod greşit a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 , deoarece acestea nu au legatura cu obiectul cauzei.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale <>art. 2, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Prin Încheierea din 26 septembrie 2000 a Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 şi ale <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificatã. Prevederile <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 au fost introduse prin pct. 4 al <>art. I din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 şi modificate prin <>Legea nr. 112/1998 privind aprobarea acestei ordonanţe (lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998). Aceste prevederi au urmãtoarea redactare: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru: acţiunile şi cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cãilor de atac, referitoare la: [...]
f^1) stabilirea şi acordarea de despãgubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitãţii sau reputaţiei unei persoane fizice;"
Totodatã, prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele mãsuri privind soluţionarea cererilor referitoare la acordarea de despãgubiri pentru daunele morale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000, s-au adus modificãri lit. f^1) a <>art. 15 din Legea nr. 146/1997 , care are în prezent urmãtorul cuprins: "stabilirea şi acordarea de despãgubiri persoanei fizice pentru daunele morale aduse onoarei, demnitãţii, reputaţiei, vieţii intime, familiale sau private, ori dreptului la imagine;"
Autorii exceptiei susţin ca textele de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), conform cãrora "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri", precum şi ale art. 54, potrivit cãrora "Cetãţenii romani, cetãţenii strãini şi apatrizii trebuie sa-şi exercite drepturile şi libertãţile constituţionale cu buna-credinţa, fãrã sa încalce drepturile şi libertãţile celorlalţi".
Analizând cererea prin care a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca autorii acesteia au înţeles sa invoce numai neconstituţionalitatea <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 , modificatã, iar nu şi pe cea a <>art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 , întrucât acest text legal priveşte <>art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 , dispoziţii de care nu depinde soluţionarea pricinii. Asa fiind, având în vedere dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora Curtea decide numai asupra constituţionalitãţii unor dispoziţii legale în vigoare de care depinde soluţionarea cauzei, urmeazã ca, în temeiul alin. (6) al aceluiaşi articol, sa se respingã, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 .
Curtea retine ca fiind determinante în soluţionarea cauzei doar prevederile <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 , modificatã.
Examinând sub acest aspect excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca dispoziţiile <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 , modificatã, au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 175 din 26 septembrie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000, Curtea a reţinut ca "instituirea unor excepţii (scutiri de plata taxei) de la regula generalã a plãţii taxelor judiciare de timbru nu constituie o discriminare. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constituţie <<Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege>>, fiind, asadar, la latitudinea legiuitorului sa stabileascã scutiri de taxe sau impozite, având în vedere situaţii diferite, fãrã ca prin aceasta sa se aducã atingere principiului egalitãţii în drepturi. Plata unor taxe sau impozite nu reprezintã un drept, ci o obligaţie constituţionalã a cetãţenilor, prevãzutã de art. 53 alin. (1) din Legea fundamentalã, conform cãrora <<Cetãţenii au obligaţia sa contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice>>. Asa fiind, nu se poate considera ca prin textul de lege criticat ar fi fost incalcate prevederile art. 16 alin. (1) din Legea fundamentalã".
Întrucât nu au intervenit elemente noi care sa determine modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, cele statuate anterior îşi menţin valabilitatea şi în cauza de fata.
Referitor la susţinerile autorilor exceptiei, în sensul ca dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 54, Curtea constata ca aceste critici sunt nerelevante pentru soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Fundaţia - Editura - Revista "România Mare" - S.R.L. din Bucureşti şi Corneliu Vadim Tudor în Dosarul nr. 4.611/1999 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã.
2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificatã, excepţie ridicatã de aceiaşi autori în acelaşi dosar.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 26 aprilie 2001.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016