Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 127 din 16 februarie 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 208 alin. (3) lit. e) si art. 211 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 127 din 16 februarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 208 alin. (3) lit. e) si art. 211 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 8 mai 2012
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 208 alin. (3) lit. e) şi art. 211 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Nicolae Docuz în Dosarul nr. 3.513/114/2010 al Tribunalului Buzãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 401D/2011.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens, invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 23 februarie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 3.513/114/2010, Tribunalul Buzãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 208 alin. (3) lit. e) şi art. 211 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii.
    Excepţia a fost ridicatã de Nicolae Docuz cu prilejul soluţionãrii unei acţiuni în contencios administrativ promovate în contradictoriu cu Casa Judeţeanã de Asigurãri de Sãnãtate Buzãu.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât îl lipsesc de dreptul de a beneficia de servicii medicale gratuite în sistemul asigurãrilor sociale de stat. Astfel, aratã cã nu se încadreazã în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuţiei la fondul pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, dar, totodatã, nu realizeazã niciun venit, fiind înregistrat la Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţelor de Muncã Buzãu. În situaţia sa, nu poate plãti contribuţia la asigurãrile sociale de sãnãtate, iar imposibilitatea de a beneficia de servicii medicale aduce atingere dreptului consacrat de art. 34 alin. (1) şi (2) din Constituţie.
    Tribunalul Buzãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 208 alin. (3) lit. e) şi art. 211 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţii potrivit cãrora:
    - Art. 208 alin. (3) lit. e): "(3) Asigurãrile sociale de sãnãtate sunt obligatorii şi funcţioneazã ca un sistem unitar, iar obiectivele menţionate la alin. (2) se realizeazã pe baza urmãtoarelor principii: [...]
    e) participarea obligatorie la plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate pentru formarea Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate;";
    - Art. 211 alin. (1): "(1) Sunt asiguraţi, potrivit prezentei legi, toţi cetãţenii români cu domiciliul în ţarã, precum şi cetãţenii strãini şi apatrizii care au solicitat şi obţinut prelungirea dreptului de şedere temporarã sau au domiciliul în România şi fac dovada plãţii contribuţiei la fond, în condiţiile prezentei legi. În aceastã calitate, persoana în cauzã încheie un contract de asigurare cu casele de asigurãri de sãnãtate, direct sau prin angajator, al cãrui model se stabileşte prin ordin al preşedintelui CNAS cu avizul consiliului de administraţie."
    Autorul excepţiei considerã cã textele de lege criticate aduc atingere prevederilor constituţionale ale art. 34 alin. (1) şi (2) privind dreptul la ocrotirea sãnãtãţii.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã asupra constituţionalitãţii obligaţiei de contribuţie la sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate Curtea s-a mai pronunţat în numeroase rânduri. Astfel, prin Decizia nr. 934 din 14 decembrie 2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 53 din 23 ianuarie 2007, Curtea a reţinut cã "obligativitatea asigurãrii şi a contribuţiei la sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate trebuie analizatã în legãturã cu un alt principiu ce stã la baza acestui sistem, anume cel al solidaritãţii. Astfel, datoritã solidaritãţii celor care contribuie, acest sistem îşi poate realiza obiectivul principal, respectiv cel de a asigura un minimum de asistenţã medicalã pentru populaţie, inclusiv pentru acele categorii de persoane care se aflã în imposibilitatea de a contribui la constituirea fondurilor de asigurãri de sãnãtate. Astfel, dispoziţiile art. 208 alin. (1), alin. (3) lit. e) şi alin. (6) din Legea nr. 95/2006 reprezintã, de fapt, o expresie a prevederilor constituţionale care reglementeazã ocrotirea sãnãtãţii şi a celor care consacrã obligaţia statului de a asigura protecţia socialã a cetãţenilor".
    În speţa de faţã, însã, considerentele Curţii din decizia mai sus amintitã ar putea constitui temei al admiterii criticii de neconstituţionalitate, de vreme ce autorul excepţiei invocã faptul cã, deşi a depus diligenţele în vederea obţinerii unui loc de muncã prin înregistrarea la Agenţia Naţionalã pentru Ocuparea Forţelor de Muncã Buzãu, nefiind astfel în pasivitate faţã de situaţia sa, în mod independent de voinţa sa, nu a dobândit încã niciun loc de muncã. În mod firesc şi constituţional, o astfel de categorie de persoane ar putea beneficia de accesul la sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate şi sã fie încadratã alãturi de celelalte categorii de persoane prevãzute de lege care, în mod obiectiv, se aflã în imposibilitatea de a desfãşura o activitate pentru a putea contribui la fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, fiind astfel scutite de la plata acestei contribuţii.
    Un astfel de demers însã, respectiv completarea legii cu o nouã categorie de persoane exceptatã de la plata contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, reprezintã o prerogativã exclusivã a legiuitorului, Curtea Constituţionalã neavând competenţa, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, de a modifica sau a completa textele de lege supuse controlului de constituţionalitate.
    De asemenea, din perspectiva criticii formulate, Curtea apreciazã cã art. 208 alin. (3) lit. e) şi art. 211 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 sunt constituţionale, obligaţia de contribui la sistemul asigurãrilor sociale de stat neavând per se, aşa cum s-a arãtat mai sus, semnificaţia încãlcãrii dreptului la ocrotirea sãnãtãţii.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 208 alin. (3) lit. e) şi art. 211 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Nicolae Docuz în Dosarul nr. 3.513/114/2010 al Tribunalului Buzãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 februarie 2012.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                    -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016