Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 123 din 16 aprilie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 44 alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 123 din 16 aprilie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (1), (2), (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 397 din 10 iunie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 44 alin. (1), (2), (3) şi (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Şerban Popescu în Dosarul nr. 617/A/2001 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei de neconstituţionalitate. Deşi prin mai multe decizii Curtea a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), ale art. 43^1 şi 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, se solicita reconsiderarea acestei jurisprudente. În acest sens se arata ca <>art. 103 din Legea nr. 92/1992 , republicatã, prevede ca stabilirea pensiei pentru magistraţi se face corespunzãtor veniturilor nete la care se aplica procentul de 80%, aceasta fiind o prima impozitare. O a doua impozitare a pensiei de magistrat este reglementatã de dispoziţiile ordonanţei criticate care prevãd ca pensiile, indiferent dacã sunt stabilite pe baza veniturilor brute sau a veniturilor nete, sunt supuse impozitului pe venit. În consecinta, se apreciazã ca textele legale criticate contravin dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie în mãsura în care se aplica dubla impozitare.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 iunie 2001 Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), ale art. 43^1 şi 43^2 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Şerban Popescu în Dosarul nr. 617/A/2001 cu ocazia judecãrii acţiunii formulate impotriva Casei judeţene de pensii Dolj, potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , pentru contestarea deciziei de pensie.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile criticate, în baza cãrora este impozitatã pensia de magistrat, contravin prevederilor art. 53 alin. (2) din Constituţie referitoare la aşezarea justa a sarcinilor fiscale, deoarece impozitarea pensiei se aplica pensiei stabilite în funcţie de salariul net. În felul acesta se aplica o dubla impozitare, şi anume "o impozitare pe salariul de magistrat şi alta pe pensie".
Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ considera ca "pensia fiind o remuneraţie, deci un venit, este normal sa fie impozitatã, dar în limitele prevãzute de lege".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã ca "prevederile art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare pot fi apreciate ca neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 53 alin. (2) din Constituţie, numai în mãsura în care se aplica unor pensii stabilite pe baza veniturilor nete ale beneficiarilor". În motivarea acestui punct de vedere se arata ca "pensia de serviciu a magistraţilor se stabileşte în baza <>art. 103 alin. (1) din Legea nr. 92/1992 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare", care prevede ca aceasta este în cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru vechime în munca şi sporul de stabilitate în magistratura, avute la data pensionãrii. În consecinta, potrivit punctului de vedere al Guvernului, "susţinerea reclamantului ca, în cazul pensiei de serviciu a magistraţilor, stabilitã potrivit art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplica o dubla impozitare [...] este corecta".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum acesta a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 4 alin. (1) lit. d^1) şi ale art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 3 iulie 2000, dispoziţii legale care au urmãtorul conţinut:
- Art. 4 alin. (1) lit. d^1): "Categoriile de venituri care se supun impozitului pe venit sunt: [...] d^1) venituri din pensii, pentru suma ce depãşeşte 2.000.000 lei pe luna.";
- Art. 43^1 : "(1) Este impozabilã totalitatea veniturilor nete, încasate cu titlu de pensie de cãtre contribuabili, plãtite atât din fonduri constituite prin contribuţii obligatorii la un sistem de asigurare socialã, cat şi cele primite cu titlu de pensie finanţatã de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depãşeşte suma de 2.000.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezintã diferenţa dintre venitul brut din pensie şi contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate.
(3) Venitul brut din pensie reprezintã sumele plãtite cu titlu de pensii de asigurãri sociale de stat şi, dupã caz, pensii plãtite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordatã pentru asigurãri sociale de sãnãtate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe neimpozabile lunare de 2.000.000 lei."
Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 7 din 19 iulie 2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, intrata în vigoare la 1 ianuarie 2002, dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 şi prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 au fost abrogate.
Deşi prevederile legale criticate au fost abrogate, <>art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 a preluat integral prevederile art. 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, modificate prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 , cu singura diferenţa ca plafonul de venituri impozabile lunar din pensii a fost stabilit începând cu 5.000.000 lei. Întrucât soluţia legislativã ulterioara a fost, în esenta, pastrata, motivele exceptiei de neconstituţionalitate formulate de autorul acesteia subzistã. Asa fiind, prin prezenta decizie Curtea urmeazã sa se pronunţe asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>art. 44 alin. (1), (2), (3) şi (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 . Aceste dispoziţii au urmãtorul conţinut:
- Art. 44: "(1) Este impozabilã totalitatea veniturilor nete, încasate cu titlu de pensie de cãtre contribuabili, plãtite atât din fonduri constituite prin contribuţii obligatorii la un sistem de asigurare socialã, cat şi cele primite cu titlu de pensie finanţatã de la bugetul de stat, potrivit legii, pentru partea care depãşeşte suma de 5.000.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezintã diferenţa dintre venitul brut din pensie şi contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate.
(3) Venitul brut din pensie reprezintã sumele plãtite cu titlu de pensii de asigurãri sociale de stat şi, dupã caz, pensii plãtite din bugetul de stat, pensii suplimentare inclusiv majorarea acordatã pentru asigurãri sociale de sãnãtate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma veniturilor nete din pensii, calculate potrivit alin. (2), a unei sume fixe neimpozabile lunare de 5.000.000 lei."
Autorul exceptiei de neconstituţionalitate susţine ca dispoziţiile criticate contravin dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale", întrucât, în realitate, în cazul magistraţilor se prevede o dubla impozitare "o data ca salariu şi a doua oara ca pensie". Aceasta critica are la baza reglementarea cuprinsã în <>art. 103 din Legea nr. 92/1992 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, conform cãreia pensia de serviciu a magistraţilor este "în cuantum de 80% din venitul net realizat din salariul de baza, sporul pentru vechime în munca şi sporul de stabilitate în magistratura, avute la data pensionãrii".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca textele criticate au mai format obiect al controlului de constitutionalitate.
Curtea Constituţionalã s-a pronunţat asupra constituţionalitãţii prevederilor art. 4 şi 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, respingând prin mai multe decizii excepţiile ridicate. În acest sens menţionãm, de exemplu: Decizia nr. 190/2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 14 septembrie 2001; Decizia nr. 194 din 19 iunie 2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie 2001; Decizia nr. 39 din 7 februarie 2002, încã nepublicata. Prin Decizia din 7 februarie 2002 Curtea Constituţionalã a respins excepţia de neconstituţionalitate, apreciind ca susţinerea autorilor exceptiei în legatura cu dubla impozitare nu corespunde realitãţii, întrucât sistemul de calcul instituit prin dispoziţiile cuprinse la <>art. 103 din Legea nr. 92/1992 , republicatã, nu poate fi considerat un impozit pe pensie, ci doar o modalitate de stabilire a acesteia. În conformitate cu dispoziţiile art. 4 şi 43^1 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, modificatã, iar de la 1 ianuarie 2002, conform dispoziţiilor <>art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 , venitul din pensie se impoziteazã o singura data, în condiţiile prevãzute de textul criticat.
Soluţia pronunţatã anterior şi considerentele menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de fata, întrucât nu au intervenit elemente noi de natura sa modifice jurisprudenta Curţii.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, cu majoritate de voturi,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 44 alin. (1), (2), (3) şi (4) din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Şerban Popescu în Dosarul nr. 617/A/2001 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 16 aprilie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016