Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 121 din 11 aprilie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 121 din 11 aprilie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 405 din 12 iunie 2002
Costica Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, excepţie ridicatã de Leontin Salajan în Dosarul nr. 2.631/2001 al Tribunalului Salaj - Secţia civilã, într-o cauza având ca obiect drepturi bãneşti.
La apelul nominal rãspunde Nicoleta Negut din partea Ministerului Finanţelor Publice, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice arata ca în speta se critica faptul ca legea are lacune. Aceste lacune nu pot fi completate de Curtea Constituţionalã. De aceea solicita respingerea exceptiei ca neîntemeiatã.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca excepţia de neconstituţionalitate nu are legatura cu cauza dedusã în fata instanţei de fond. Cauza respectiva are ca obiect pretenţii bãneşti, iar critica priveşte faptul ca <>Legea nr. 80/1995 nu conţine reglementãri prin care sa fie trase la rãspundere acele cadre militare care, prin comportamentul lor, determina alte cadre militare sa solicite demisia din postul ocupat. Cu alte cuvinte, autorul exceptiei, prin critica formulatã, cere Curţii sa se pronunţe asupra a ceva ce nu exista. Se solicita respingerea exceptiei, ca fiind inadmisibila.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 ianuarie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 2.631/2001, Tribunalul Salaj - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, excepţie ridicatã de Leontin Salajan.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca <>Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare este neconstitutionala, deoarece, "nementionand modul de inaintare a demisiei cadrelor militare, datorate nelegalitatilor comise de instituţia militarã ai carei angajaţi sunt, precum şi responsabilitãţile instituţiei pentru nelegalitatile comise", incalca prevederile "art. 1 alin. (1) şi (2), art. 11 alin. (1), art. 15 alin. (1) şi (2), art. 22 alin. (1) şi (2), art. 23 alin. (1), art. 26 alin. (1), art. 38 alin. (1), (2) şi (3), art. 48 alin. (1) şi (2), art. 49 alin. (1) şi (2) etc." din Constituţie.
Tribunalul Salaj - Secţia civilã, exprimandu-şi opinia, retine ca, deşi autorul exceptiei nu a precizat pe care anume dispoziţii din <>Legea nr. 80/1995 le considera neconstituţionale, totuşi, din precizãrile fãcute rezulta ca se critica dispoziţiile art. 85 alin. 1 lit. h) din lege. Mai arata ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, iar excepţia ridicatã este neîntemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Preşedintele Camerei Deputaţilor apreciazã ca excepţia ridicatã nu este intemeiata, deoarece "legea asigura cadrelor militare libertatea de a demisiona fãrã a fi necesarã îndeplinirea vreunei condiţii sau fãrã o anumitã justificare", iar prin aceasta nu este încãlcat nici un principiu consacrat de Constituţie. În legatura cu susţinerea autorului exceptiei, potrivit cãreia <>Legea nr. 80/1995 nu reglementeazã rãspunderea instituţiilor militare pentru ilegalitati comise, se arata ca aceasta sustinere este contrazisa chiar de prevederile art. 35 din lege, potrivit cãrora "pentru apãrarea onoarei cadrelor militare şi evitarea abuzurilor, cercetarea şi judecarea abaterilor grave sau a altor fapte de aceeaşi natura, sãvârşite de acestea, în armata, se înfiinţeazã consilii de onoare şi consilii de judecata".
Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât din coroborarea dispoziţiilor art. 2 alin. (2) şi (3) şi ale <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, rezulta ca "obiect al controlului de constitutionalitate îl pot constitui numai dispoziţii în vigoare, fãrã a se putea invoca pe calea contenciosului constituţional lipsa de reglementare într-un anumit domeniu. Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa asupra oportunitãţii sau necesitãţii unor anumite reglementãri, acest rol avându-l doar legiuitorul".
Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995, dispoziţii care au urmãtoarea redactare: "Ofiţerii, maistrii militari şi subofiterii în activitate pot fi trecuţi în rezerva sau direct în retragere, dupã caz, în urmãtoarele situaţii: [...]
h) prin demisie [...]".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca autorul acesteia a criticat <>Legea nr. 80/1995 în ansamblu, fãrã a preciza care dispoziţie anume a acesteia ar fi contrarã Constituţiei. Din precizãrile fãcute în scris de cãtre autorul exceptiei şi depuse la instanta judecãtoreascã rezulta ca în realitate se critica dispoziţiile mai sus citate, întrucât se susţine ca reglementarea demisiei cadrelor militare este necorespunzãtoare. Mai susţine ca legea, în ansamblu, nu reglementeazã rãspunderea instituţiilor militare pentru ilegalitati comise de cadrele militare. O asemenea omisiune, chiar dacã ar fi realã, nu poate constitui obiect al controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea Constituţionalã.
Autorul exceptiei susţine ca <>Legea nr. 80/1995 incalca urmãtoarele prevederi constituţionale: art. 1 alin. (1) şi (2) (statul roman); art. 2 alin. (1) (suveranitatea); art. 4 (unitatea poporului şi egalitatea între cetãţeni); art. 11 alin. (1) (dreptul internaţional şi dreptul intern); art. 15 (universalitatea); art. 16 alin. (1) şi (2) (egalitatea în drepturi); art. 20 (tratatele internaţionale privind drepturile omului); art. 21 (accesul liber la justiţie); art. 22 alin. (1) şi (2) (dreptul la viata şi la integritatea fizica şi psihicã); art. 23 alin. (1) (libertatea individualã); art. 26 alin. (1) (viata intima, familialã şi privatã); art. 38 alin. (1), (2) şi (3) (munca şi protecţia socialã a muncii); art. 48 alin. (1) şi (2) (dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publica); art. 49 (restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi); art. 50 (fidelitatea fata de ţara) şi altele. Curtea constata ca autorul exceptiei a fãcut o insiruire intamplatoare a numeroase articole din Constituţie, fãrã a preciza în ce consta, dupã opinia sa, încãlcarea acestora. Din examinarea dispoziţiilor legale criticate şi a problemelor supuse judecaţii în cauza în care s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate nu se contureaza incidenta nici uneia dintre prevederile constituţionale invocate.
În virtutea dreptului neingradit la munca şi a libertãţii alegerii locului de munca şi a profesiei, principii consacrate de art. 38 alin. (1) din Constituţie, demisia este un act ce exprima vointa unilaterala a persoanei de a inceta raporturile de munca sau de serviciu, vointa necenzurabila. Prin urmare, sub aspectul efectelor juridice ale demisiei nu intereseazã motivele care au determinat hotãrârea persoanei de a proceda astfel.
Rãspunderea instituţiilor publice, precum şi a altor persoane juridice ori fizice pentru nerespectarea prevederilor legale se reglementeazã prin diverse acte normative, în funcţie de domeniul de activitate şi de natura incalcarilor textelor de lege. Faptul ca prin <>Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare nu s-a reglementat în mod distinct sau integral rãspunderea instituţiilor militare pentru eventualele inegalitati nu poate fi privit decât, cel mult, ca o omisiune a legiuitorului, care nu poate fi suplinita printr-o decizie a Curţii Constituţionale. Potrivit dispoziţiilor <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "În exercitarea controlului, Curtea Constituţionalã se pronunţa numai asupra problemelor de drept, fãrã a putea modifica sau completa prevederea legalã supusã controlului [...]".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, al art. 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 85 alin. 1 lit. h) din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, excepţie ridicatã de Leontin Salajan în Dosarul nr. 2.631/2001 al Tribunalului Salaj - Secţia civilã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 11 aprilie 2002.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI

Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016