Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 120 din 24 aprilie 2001  referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea   Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, astfel cum a fost modificata prin   Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000 , precum si a dispozitiilor art. 71, art. 79 si   art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 120 din 24 aprilie 2001 referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000 , precum si a dispozitiilor art. 71, art. 79 si art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 337 din 25 iunie 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea excepţiilor de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000 , precum şi a dispoziţiilor art. 71, art. 79 şi <>art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de munca, excepţie ridicatã de Tatiana Baumann în Dosarul nr. 4.339/2000 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a civilã.
La apelul nominal rãspunde autoarea exceptiei, lipsind Societatea de Servicii de Management Feroviar - S.A. (pentru S.N.C.F.R. Cãlãtori - S.A. din Bucureşti), fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Autoarea exceptiei solicita admiterea exceptiei pentru motivele invocate în concluziile scrise depuse în susţinerea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public, considerând ca dispoziţiile legale criticate nu incalca prevederile constituţionale invocate, solicita respingerea excepţiilor de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 noiembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 4.339/2000, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IV-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000 , precum şi a dispoziţiilor art. 71, art. 79 şi <>art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de munca, excepţie ridicatã de Tatiana Baumann într-o cauza civilã având ca obiect un litigiu de munca.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenta, ca dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 modifica o lege organicã, şi anume <>Legea nr. 92/1992 , ceea ce contravine art. 107 alin. (3) şi art. 114 din Constituţie. De asemenea, se susţine ca art. IV şi art. IX din ordonanta de urgenta criticata contravin prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2), ale art. 20, 21 şi 24, deoarece suprima apelul în materia litigiilor de munca, litigii care ar trebui soluţionate de complete de judecata speciale, care însã nu au fost încã înfiinţate. În final se apreciazã ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 ar trebui "sa prelungeascã" şi dispoziţiile art. IV din aceasta ordonanta de urgenta, ca de altfel şi pe cele ale art. 71, art. 79 şi <>art. 80 din Legea nr. 168/1999 .
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IV-a civilã, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca prin <>Legea nr. 168/1999 "legiuitorul a dorit ca litigiile de munca sa fie soluţionate cu mai multã celeritate". În ceea ce priveşte înlãturarea caii de atac, apelul, se arata ca prin aceasta nu se incalca prevederile art. 15, art. 21 alin. (2) şi ale art. 24 din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, arata ca prin Decizia nr. 34/1998 Curtea Constituţionalã a statuat ca interdicţia reglementãrii prin ordonanta a domeniilor rezervate legilor organice nu este aplicabilã ordonanţelor de urgenta ale Guvernului. În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea celorlalte dispoziţii legale, Guvernul considera ca nu sunt infrante prevederile constituţionale ale art. 20, 21 şi ale art. 24 alin. (1).
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţiile de neconstituţionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 111 din 14 martie 2000, precum şi dispoziţiile art. 71, art. 79 şi <>art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de munca, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 29 noiembrie 1999.
Aceste din urma texte de lege au urmãtorul cuprins:
- Art. 71: "Instanţele judecãtoreşti competente sa judece cereri referitoare la soluţionarea conflictelor de drepturi se stabilesc prin lege.";
- Art. 79: "(1) Hotãrârile instanţei de fond sunt definitive.
(2) Hotãrârile motivate ale instanţei de fond se redacteazã şi se comunica pãrţilor în termen de cel mult 15 zile de la pronunţare.";
- Art. 80: "Termenul de recurs este de 10 zile de la data comunicãrii hotãrârii pronunţate de instanta de fond."
Autorul exceptiei de neconstituţionalitate considera ca aceste dispoziţii legale incalca urmãtoarele prevederi constituţionale:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.";
- Art. 20: "(1) Dispoziţiile constituţionale privind drepturile şi libertãţile cetãţenilor vor fi interpretate şi aplicate în concordanta cu Declaraţia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu celelalte tratate la care România este parte.
(2) Dacã exista neconcordante între pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi legile interne, au prioritate reglementãrile internaţionale.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãţilor şi a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la apãrare este garantat.
(2) În tot cursul procesului, pãrţile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 107 alin. (3): "Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta.";
- Art. 114: "(1) Parlamentul poate adopta o lege specialã de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data pana la care se pot emite ordonanţe.
(3) Dacã legea de abilitare o cere, ordonanţele se supun aprobãrii Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la împlinirea termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanţei.
(4) În cazuri excepţionale, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenta. Acestea intra în vigoare numai dupã depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacã Parlamentul nu se afla în sesiune, el se convoacã în mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonanţelor se face printr-o lege în care vor fi cuprinse şi ordonanţele ale cãror efecte au încetat potrivit alineatului (3)."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca nu poate fi primitã nici una dintre criticile de neconstituţionalitate formulate de autorul acesteia.
Astfel, în ceea ce priveşte încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) Curtea Constituţionalã constata ca textele de lege criticate nu conţin vreo dispoziţie de natura sa le confere caracter retroactiv.
Nu poate fi primitã nici critica adusã <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 în baza argumentului ca potrivit art. 107 alin. (3) şi art. 114 din Constituţie o asemenea ordonanta nu poate interveni într-un domeniu aparţinând unei legi organice. Curtea Constituţionalã, prin Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, a reţinut ca "Dispoziţiile art. 114 din Constituţie nu prevãd interdicţia de a se emite ordonanţe de urgenta în domeniul legilor organice, deoarece cazul excepţional ce impune adoptarea unei mãsuri urgente pentru salvagardarea unui interes public ar putea reclama instituirea unei reglementãri de domeniul legii organice, nu numai ordinare, care, dacã nu ar putea fi adoptatã, interesul public avut în vedere ar fi sacrificat, ceea ce este contrar finalitatii constituţionale a instituţiei".
În ceea ce priveşte motivul de neconstituţionalitate decurgând din "suprimarea apelului", Curtea Constituţionalã a statuat ca "accesul liber la justiţie nu înseamnã ca el trebuie asigurat la toate structurile judecãtoreşti, deoarece competenta şi cãile de atac sunt stabilite exclusiv de legiuitor, care poate institui reguli deosebite, în considerarea unor situaţii deosebite". În acest sens este, de exemplu, Decizia nr. 38 din 26 februarie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 13 mai 1998.
În legatura cu invocarea încãlcãrii dispoziţiilor art. 24 din Constituţie, referitoare la garantarea dreptului la apãrare, Curtea nu o poate retine ca fiind relevanta, întrucât toate litigiile legate de modificarea sau desfacerea contractelor de munca se judeca de cãtre instanţele judecãtoreşti, pãrţile având dreptul de a fi asistate de un avocat în tot cursul procesului, indiferent de gradele de jurisdicţie.
Sub aspectul invocarii art. 20 din Constituţie Curtea observa ca autorii exceptiei nu arata în ce mod dispoziţiile legale criticate contravin acestei norme constituţionale, astfel ca nici acest argument nu poate fi reţinut.
Referitor la toate celelalte critici legate de modul de soluţionare a litigiilor de munca se constata ca acestea nu ridica probleme de constitutionalitate, ci de aplicare a legii, care nu intra în competenta Curţii Constituţionale.
În sfârşit, în legatura cu faptul ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000 ar trebui, potrivit autorului exceptiei, "sa prelungeascã" dispoziţiile <>art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 , ca de altfel şi pe cele ale art. 71, art. 79 şi <>art. 80 din Legea nr. 168/1999 , Curtea constata ca aceasta este o problema de legiferare ce aparţine competentei exclusive a legiuitorului, iar nu una de contencios constituţional.
Unele dintre dispoziţiile criticate, şi anume cele ale art. 79 alin. (1) şi ale <>art. 80 din Legea nr. 168/1999 , au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 230 din 16 noiembrie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 665 din 16 decembrie 2000, şi prin Decizia nr. 257 din 5 decembrie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 687 din 21 decembrie 2000, Curtea a respins excepţiile privitoare la aceste dispoziţii. Neintervenind elemente noi de natura sa justifice reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, rezulta ca şi în cauza de fata se impune aceeaşi soluţie.
Asa fiind, în cauza de fata excepţia de neconstituţionalitate ridicatã urmeazã sa fie respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, cu majoritate de voturi sub aspectul raportarii dispoziţiilor legale criticate la art. 114 alin. (4) din Constituţie şi cu unanimitate de voturi sub celelalte aspecte,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/2000 , precum şi a dispoziţiilor art. 71, art. 79 şi <>art. 80 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de munca, excepţie ridicatã de Tatiana Baumann în Dosarul nr. 4.339/2000 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a civilã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 24 aprilie 2001.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Maria Bratu
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016