Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 118 din 18 martie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 118 din 18 martie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 231 din 5 aprilie 2003

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de primarul municipiului Braşov, Ioan Ghise, în Dosarul nr. 4.104/2002 al Curţii de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ridicate, întrucât apreciazã ca dispoziţiile de lege criticate nu sunt contrare prevederilor art. 21 din Constituţie.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 octombrie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 4.104/2002, Curtea de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de primarul municipiului Braşov, Ioan Ghise, într-o cauza de contencios administrativ.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se arata ca textul de lege criticat, care prevede ca primarul îl poate sesiza pe prefect în cazul în care apreciazã ca o hotãrâre a consiliului local este ilegala, fãrã sa se poatã adresa direct justiţiei pentru a cere anularea actului, incalca dispoziţiile art. 21 din Constituţie privind liberul acces la justiţie. Potrivit art. 122 alin. (4) din Constituţie, numai prefectul are posibilitatea de a ataca în contencios administrativ actul considerat ilegal, iar aceasta atribuţie are caracter facultativ, pentru care legea nu prevede nici o sancţiune în situaţia în care prefectul nu îşi exercita un asemenea drept legal, astfel ca, în opinia autorului exceptiei, şi sub acest aspect <>art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 215/2001 contravine art. 21 din Constituţie.
Curtea de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã ca textul de lege criticat este constituţional, întrucât art. 21 din Constituţie priveşte liberul acces la justiţie al persoanei fizice, or, în cauza, Ioan Ghise "s-a adresat cu acţiunea de fata în calitate de primar, situaţie în care nu se poate susţine ca i s-a încãlcat dreptul de a avea acces liber la justiţie".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, a fost solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. În esenta, arata ca "dispoziţiile <>art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 215/2001 care prevãd, pentru primar, numai dreptul de a sesiza prefectul în legatura cu existenta unei hotãrâri ilegale a consiliului local, nu şi dreptul de a ataca el însuşi actul în fata instanţelor judecãtoreşti, au la baza diferenţa de natura juridicã pe care legea o stabileşte între consiliul local şi primar; astfel, potrivit <>art. 21 din Legea nr. 215/2001 , consiliul local este autoritatea deliberativa, iar primarul este autoritatea executivã a administraţiei publice locale". Poziţia primarului în sistemul autoritãţilor publice este aceea de autoritate publica, obligatã sa îndeplineascã acele atribuţii pe care i le acorda legea, fãrã a putea însã sa acţioneze ca persoana fizica sau juridicã, legea neacordandu-i aceasta calitate, "astfel încât nu se pune problema aplicabilitatii dispoziţiilor art. 21 din Constituţie".
Avocatul Poporului considera ca textele atacate sunt constituţionale, întrucât, potrivit art. 120 alin. (1) şi (2) din Constituţie şi <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 , "primarul nu exercita competenta în nume propriu, ci în numele colectivitãţii care l-a ales, în scopul realizãrii autonomiei locale"; trebuie, asadar, operata o distincţie între calitatea primarului de autoritate executivã şi calitatea de persoana fizica, cu drepturi şi obligaţii. În consecinta, art. 21 din Constituţie "nu se referã la liberul acces la justiţie al unei autoritãţi a administraţiei publice, cum este primarul în calitate de autoritate executivã, ci la liberul acces la justiţie al persoanei fizice sau juridice".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile <>art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , dispoziţii care au urmãtorul cuprins: "(1) Primarul îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale: [...]
b) asigura aducerea la îndeplinire a hotãrârilor consiliului local. În situaţia în care apreciazã ca o hotãrâre este ilegala, în termen de 3 zile de la adoptare îl sesizeazã pe prefect;".
În opinia autorului exceptiei aceste dispoziţii de lege sunt contrare prevederilor art. 21 din Constituţie, potrivit cãrora: "(1) Orice persoana se poate adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãţilor şi a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constata ca <>art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 a mai fãcut obiectul controlului de constitutionalitate, tot prin raportare la art. 21 din Constituţie, în cauze în care acelaşi autor din prezentul dosar a formulat o motivare identicã cu cea din cauza de fata.
Prin Decizia nr. 356 din 10 decembrie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 3 martie 2003, Curtea Constituţionalã a respins excepţia de neconstituţionalitate, statuand ca textul criticat este constituţional.
Cele statuate prin decizia menţionatã, precum şi considerentele pe care aceasta s-a întemeiat îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauza, deoarece nu au fost aduse elemente noi de natura sa determine schimbarea soluţiei.

Pentru motivele arãtate, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de primarul municipiului Braşov, Ioan Ghise, în Dosarul nr. 4.104/2002 al Curţii de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 18 martie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016