Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE Nr. 118 din 15 octombrie 1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE Nr. 118 din 15 octombrie 1996

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 19 noiembrie 1996
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Ioan Deleanu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Raul Petrescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol pronunţarea asupra recursului declarat de Miscarea Producãtorilor Agricoli pentru Drepturile Omului - Fagaras impotriva <>Deciziei nr. 83 din 17 iulie 1996 , prin care Curtea Constituţionalã a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alineatul ultim şi ale <>art. 11 alineatul final din Legea nr. 76/1992 privind mãsuri pentru rambursarea creditelor rezultate din acţiunea de compensare, regimul plãţilor agenţilor economici, prevenirea incapacitãţii de plata şi a blocajului financiar, republicatã.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 8 octombrie 1996 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, cînd, avînd nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a aminat pronunţarea la data de 15 octombrie 1996.

CURTEA,
examinînd actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 februarie 1996, pronunţatã în Dosarul nr. 360/1995, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alineatul ultim şi <>art. 11 alineatul final din Legea nr. 76/1992 , republicatã, invocatã de Miscarea Producãtorilor Agricoli pentru Drepturile Omului - Fagaras.
Curtea, prin Decizia nr. 83 din 17 iulie 1996, a respins excepţia de neconstituţionalitate, retinind ca dispoziţiile atacate nu ingradesc, ci usureaza accesul liber la justiţie, reglementat de art. 21 din Constituţie, constituind o facilitate legalã acordatã în vederea atenuarii efectelor blocajului financiar, iar aceasta facilitate nu are caracter discriminatoriu. Nici aplicarea dreptului comun pentru alte pretenţii nu incalca prevederile constituţionale.
Impotriva acestei decizii a declarat recurs Miscarea Producãtorilor Agricoli pentru Drepturile Omului - Fagaras, deoarece considera ca <>art. 11 alineatul final din Legea nr. 76/1992 este neconstitutional "dacã exclude din valoarea debitului diferenţa de moneda corespunzãtoare devalorizarii pe durata intirzierii plãţii şi o include la art. 7 alineatul ultim din aceeaşi lege".
Dezvoltind motivul de recurs, recurenta arata ca, în condiţiile inflaţiei, diferenţa valorii debitului, corespunzãtoare devalorizarii monedei de plata pe durata intirzierii plãţii, este confundata cu prejudiciul prevãzut în <>art. 7 alineatul ultim, astfel încît în Legea nr. 76/1992 , sub acest aspect, prevederea legalã este neclara şi conduce nu numai la îngrãdirea accesului liber la justiţie, prin taxa de timbru inaccesibila, ci şi la îngrãdirea recuperãrii prejudiciului.

CURTEA,
avînd în vedere decizia atacatã cu recurs, motivele de recurs, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În esenta, recursul reitereaza considerentele formulate de autorul exceptiei de neconstituţionalitate, anume ca prevederile art. 7 alineatul ultim şi cele ale <>art. 11 alineatul final din Legea nr. 76/1992 ingradesc accesul liber la justiţie, reglementat în art. 21 din Constituţie, dat fiind ca, prin art. 11 alineatul ultim, se stabileşte o taxa de 10.000 lei, indiferent de valoarea litigiului, iar art. 7 alineatul final precizeazã ca pentru acţiunile privind daunele care depãşesc prejudiciul şi penalitãţile legale se aplica taxele de timbru prevãzute de dreptul comun.
Instanta de fond a reţinut corect ca taxa fixa de 10.000 lei constituie o facilitate legalã care, întrucît usureaza accesul la justiţie, nu incalca dispoziţiile art. 21 din Constituţie, şi aceasta facilitate nu are un caracter discriminatoriu. Nici aplicarea dreptului comun în ce priveşte taxa de timbru pentru alte pretenţii nu incalca prevederile constituţionale.
Întrucît modalitatea de stabilire a taxei de timbru este o problema de oportunitate legiuitoare, eventualul incident de neconstituţionalitate ar putea fi considerat faptul dacã stabilirea unei taxe de timbru constituie o ingradire a accesului liber la justiţie, garantat de art. 21 din Constituţie. Asupra acestei probleme Curtea Constituţionalã s-a pronunţat deja şi nu exista motive pentru a se abate de la soluţia pronunţatã. Astfel, prin Decizia nr. 7 din 2 martie 1993, rãmasã definitiva ca urmare a Deciziei nr. 39 din 7 iulie 1993, Curtea a statuat ca accesul liber la justiţie nu înseamnã gratuitatea acestuia, prin lege putind sa se stabileascã taxe pentru acţiunile în justiţie. De altfel, taxa de timbru, incluzindu-se în cheltuielile de judecata, poate fi recuperatã de la partea care cade în pretenţii.
Recurenta pune însã în discuţie nu atît stabilirea taxei de timbru, cît mai ales modul de calcul în raport cu valoarea debitului, "corespunzãtoare devalorizarii pe durata intirzierii plãţii", sub acest aspect considerind ca legea este "neclara", iar "interpretarea legii este neconstitutionala". Dar astfel nu se invoca o problema de constitutionalitate, a carei dezlegare sa apartina competentei Curţii Constituţionale, ci o problema de interpretare şi de aplicare a legii care, în cazul dat, aparţine în exclusivitate instanţei judecãtoreşti.

Fata de considerentele arãtate, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, al art. 1, al art. 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), precum şi al art. 23 şi urmãtoarele din Legea nr. 47/1992,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Miscarea Producãtorilor Agricoli pentru Drepturile Omului - Fagaras impotriva <>Deciziei Curţii Constituţionale nr. 83 din 17 iulie 1996 .
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din 15 octombrie 1996.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016