Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 116 din 24 februarie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si   art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 116 din 24 februarie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 228 din 18 martie 2005
Constantin Doldur - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Ioan Truta in Dosarul nr. 1.674/2004/C al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei. Lipseste Casa Judeteana de Pensii Harghita, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Avand cuvantul, autorul exceptiei arata ca dispozitiile <>art. 20 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat nu interzic recunoasterea reciproca a perioadelor de vechime in serviciu, respectiv stagiile de cotizare, intre sistemul pensiilor militare de stat si sistemul public de pensii. Arata ca in cele doua sisteme de pensii conditiile de varsta, grad si vechime sunt aceleasi, astfel incat nu isi gaseste nici o explicatie diferenta de regim juridic aplicat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata, in acest sens, ca reglementarea speciala derogatorie se aplica unei situatii juridice diferite, iar, asa cum Curtea Constitutionala a aratat in numeroase decizii ale sale, egalitatea de tratament juridic se aplica tuturor celor aflati in aceeasi situatie juridica. Considera ca, in realitate, autorul exceptiei critica modul de aplicare a legii, iar nu continutul reglementarii.

CURTEA,

avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.674/2004/C, Curtea de Apel Targu Mures - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 , exceptie ridicata de Ioan Truta intr-o cauza ce are ca obiect solutionarea unei contestatii privind decizia Casei Judetene de Pensii Harghita.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile art. 38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 , excluzand posibilitatea includerii in stagiul de cotizare a perioadelor asimilate si a vechimii in munca in cadrul altor sisteme de asigurari, pentru acordarea dreptului de a se inscrie la pensie anticipata partiala, instituie discriminari intre diferite categorii de persoane, care, in fond, indeplinesc aceleasi conditii in ceea ce priveste vechimea totala in munca sau in functie.
Curtea de Apel Targu-Mures - Sectia civila apreciaza ca "echitabil ar fi ca la solutionarea cererii de acordare a pensiei anticipate partiale conform <>Legii nr. 19/2000 sa se ia in considerare si stagiul de cotizare in sistemul de asigurari sociale militare".
In concluzie, instanta de judecata considera ca dispozitiile art. 38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 sunt neconstitutionale.
Potrivit dispozitiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca sustinerea autorului exceptiei privind excluderea din calculul stagiului de cotizare a unei anumite perioade este un fapt ce tine de interpretarea si aplicarea dispozitiilor legale.
In punctul de vedere prezentat se arata, de asemenea, ca, intrucat dispozitiile <>art. 50 alin. (1^1) din Legea nr. 19/2000 prevad exceptarea anumitor perioade asimilate, pentru toti asiguratii sistemului public de pensii care se afla in aceleasi situatii, respectiv au realizat stagiile complete de cotizare sau au depasit stagiul complet de cotizare cu pana la 10 ani si doresc sa beneficieze de o pensie speciala inainte de implinirea varstei standard de pensionare pentru limita de varsta, rezulta ca textul de lege criticat nu contine nici o dispozitie cu caracter discriminatoriu.
Totodata, Guvernul apreciaza ca "stabilirea conditiilor pentru acordarea prestatiilor de asigurari sociale in sistemul public, numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest sistem, constituie vointa legiuitorului, care, in acord cu dispozitiile art. 47 alin. (2) din Constitutie, ce instituie dreptul cetatenilor la pensie prevazut de lege, a inteles ca persoanele care nu se afla in situatiile prevazute de <>Legea nr. 19/2000 sa beneficieze de alte reglementari, in speta cele cuprinse in <>Legea nr. 164/2001 ". Invoca, in acest sens, jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv <>Decizia nr. 355/2002 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din 25 februarie 2003, si <>Decizia nr. 418/2004 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.061 din 16 noiembrie 2004.
In concluzie, Guvernul considera ca dispozitiile art. 38 alin (4), art. 50 alin. (1^1) si <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 sunt constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca toate dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie nefiind incalcate. Conform punctului de vedere prezentat, aceste dispozitii legale reglementeaza situatii diferite in care se afla anumite categorii de persoane, ceea ce justifica, obiectiv si rezonabil, un tratament juridic diferentiat.
In concluzie, Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

CURTEA,

examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992 , sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, care au urmatorul cuprins:
- Art. 38 alin. (4): "Perioadele asimilate prevazute la alin. (1) se valorifica pentru obtinerea prestatiilor de asigurari sociale prevazute de prezenta lege.";
- Art. 50 alin. (1^1): "La stabilirea stagiului de cotizare pentru acordarea pensiei anticipate partiale nu se au in vedere perioadele asimilate prevazute la art. 38 alin. (1) lit. b) si c), precum si perioadele in care asiguratul a beneficiat de pensie de invaliditate.";
- Art. 194: "(1) Intre sistemul public si celelalte sisteme proprii de asigurari sociale, neintegrate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea in munca sau vechimea in serviciu, in vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limita de varsta, de invaliditate si de urmas, precum si a altor drepturi de asigurari sociale prevazute de prezenta lege.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) prestatiile de asigurari sociale in sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest sistem.
(2^1) La acordarea indemnizatiilor de asigurari sociale prevazute la art. 98 alin. (1) lit. a)-e), baza de calcul se constituie conform art. 99 alin. (1), (2) sau (3), dupa caz, numai din veniturile realizate in lunile in care persoana a fost asigurata in sistemul public de pensii.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevazute la art. 38 alin. (1) lit. b) si c), care constituie si vechime in munca sau in serviciu in sistemul pensiilor militare si in celelalte sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate, se iau in calcul, optional, in unul dintre sisteme.
(4) Decontarea intre sistemul public si celelalte sisteme de asigurari sociale neintegrate inceteaza incepand cu data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta.
(5) In situatiile prevazute la alin. (4) prevederile art. 180 se vor aplica doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza vechimii in munca realizate in sectorul asigurarilor sociale de stat."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, conform carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa pentru urmatoarele considerente:
Conform prevederilor art. 47 alin. (2) din Constitutie, dreptul cetatenilor la pensie si la alte forme de asigurari sociale trebuie sa fie prevazut de lege. Prin legi generale sunt reglementate sisteme de asigurari sociale, iar prin legi speciale pot fi reglementate drepturile specifice unor categorii socioprofesionale care se gasesc in situatii diferite fata de categoriile cuprinse in reglementarile generale.
<>Legea nr. 19/2000 reglementeaza sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, conditiile si criteriile de acordare a acestora, modul de calcul si de plata a lor. Nu toate categoriile de cetateni la care se refera aceste reglementari se afla in situatii identice. Art. 40 din lege prevede 5 tipuri de pensii in sistemul public: "a) pensia pentru limita de varsta; b) pensia anticipata; c) pensia anticipata partiala; d) pensia de invaliditate; e) pensia de urmas". Este evident ca persoanele care pot beneficia de unul sau de altul dintre aceste tipuri de pensii se afla in mod obiectiv in situatii diferite. Inscrierea la pensia pentru limita de varsta, ca regula generala, se poate face daca sunt indeplinite cumulativ conditiile privind varsta standard de pensionare si stagiul complet de cotizare.
Pensia anticipata si pensia anticipata partiala, prevazute de art. 49 si 50, reprezinta exceptii cu reguli speciale, potrivit carora pot fi pensionate si persoanele care nu au implinit varsta standard de pensionare, dar au realizat si depasit stagiul complet de cotizare, reducerea varstei operand in raport cu perioada de depasire a stagiului complet de cotizare. Situatia deosebita a persoanelor care solicita acordarea pensiei anticipate a indreptatit legiuitorul sa stabileasca pentru acestea anumite conditii si criterii derogatorii, cum sunt si cele referitoare la includerea in stagiul de cotizare a perioadelor asimilate ori a celor care constituie vechime in munca ori in functie in alte sisteme de asigurari sociale.
Art. 38 alin. (1) prevede asimilarea cu stagiul de cotizare a perioadelor in care persoana respectiva: a beneficiat de drepturi de asigurari sociale; a urmat si a absolvit cursurile de zi ale invatamantului superior; a satisfacut serviciul militar. In alin. (4) al aceluiasi articol se precizeaza ca perioadele asimilate se valorifica numai pentru obtinerea pensiei pentru limita de varsta, de invaliditate si de urmas, iar art. 50 alin. (1^1) prevede expres neluarea in calcul, la acordarea pensiei anticipate partiale, a ultimelor doua perioade asimilate si a perioadei in care asiguratul a beneficiat de pensie de invaliditate.
Art. 194 prevede recunoasterea reciproca intre sistemul public si celelalte sisteme proprii de asigurari sociale, neintegrate, inclusiv sistemul pensiilor militare, a stagiilor de cotizare ori a vechimii in munca sau in functie, dar numai in vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limita de varsta, de invaliditate si de urmas, precum si a altor drepturi prevazute in aceasta lege, iar drepturile se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in sistemul public. Aceasta reglementare permite ca asiguratul sa beneficieze si de drepturile prevazute in celelalte sisteme de asigurari sociale. Nu pot fi cumulate stagiile de cotizare realizate in sisteme diferite, in vederea acordarii pensiei anticipate ori a pensiei anticipate partiale. Acordarea acestor tipuri de pensie este prevazuta si in <>Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, in cazul indeplinirii conditiilor prevazute in acea lege.
Pentru eliminarea decontarilor anevoioase intre diferite sisteme de asigurari sociale, s-a eliminat posibilitatea platii din sistemul public a drepturilor cuvenite si in alte sisteme. Libertatea de optiune a legiuitorului pentru reglementari speciale, derogatorii, se justifica prin situatia diferita a persoanelor la care se refera, reglementari care se aplica, fara privilegii sau discriminari, tuturor persoanelor aflate in acele situatii speciale.

Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:

Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (4), art. 50 alin. (1^1) si ale <>art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Ioan Truta in Dosarul nr. 1.674/2004/C al Curtii de Apel Targu Mures - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 februarie 2005.

PRESEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR

Magistrat-asistent,
Cristina Toma
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016