Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 113 din 24 aprilie 2001  privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 8, art. 9 si   art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 113 din 24 aprilie 2001 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 8, art. 9 si art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 317 din 14 iunie 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 8, art. 9 şi <>art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, excepţie ridicatã de Julieta Florea şi Adina Magda Florea în Dosarul nr. 4.317/2000 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc toate pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta Curţii Constituţionale, solicita respingerea exceptiei ca fiind neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 iunie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 4.317/2000, Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 8, art. 9 şi <>art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe. Excepţia a fost formulatã de Julieta Florea şi Adina Magda Florea în cadrul unui proces civil având ca obiect evacuarea din imobil.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile legale criticate contravin art. 16 din Constituţie, care consacra principiul egalitãţii cetãţenilor în fata legii, deoarece, în timp ce "protecţia chiriaşilor locuinţelor de stat este asigurata prin prelungirea contractelor de închiriere, de drept, deci asupra întregii suprafeţe locative pe care aceştia o ocupau [...], proprietarilor particulari le este oferitã posibilitatea restrângerii suprafeţei locative deţinute de chiriaşi atunci când le încheie acestora noul contract de închiriere. Aceeaşi situaţie se intalneste şi în cazul garajelor [...]".
Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, deoarece textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Guvernul, în punctul sau de vedere, având în vedere jurisprudenta Curţii Constituţionale, apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1, art. 8, art. 9 şi <>art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999.
Aceste texte de lege au urmãtorul cuprins:
- Art. 1. "Durata contractelor de închiriere pentru suprafeţele locative deţinute de stat sau de unitãţile administrative ale acestuia la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, cu destinaţia de locuinţe sau folosite de unitãţi de învãţãmânt, de aşezãminte social-culturale ori ca sedii de partide politice legal înregistrate, de sindicate sau de organizaţii neguvernamentale, aflate în curs de executare, se prelungeşte de drept pentru o perioada de 5 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.";
- Art. 8: "Durata contractelor de închiriere pentru garajele deţinute de stat la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se prelungeşte, la cererea chiriaşului, pentru o perioada de 5 ani de la data intrãrii în vigoare a acesteia.";
- Art. 9. "(1) În cazurile prevãzute la art. 2-7, între proprietari şi chiriaşi se va încheia un nou contract de închiriere numai la cererea chiriaşului sau a fostului chiriaş, dupã caz.
(2) Proprietarii, persoane fizice sau juridice private, vor inregistra noul contract de închiriere la organul fiscal teritorial.
(3) Persoana juridicã, care a deţinut sau a administrat locuinta, va comunica chiriaşului titular al contractului de închiriere, în scris, cu confirmare de primire, în termen de 15 zile de la data procesului-verbal de restituire a locuinţei, faptul ca începând cu aceasta data poate sa încheie un nou contract de închiriere cu proprietarul care a redobândit locuinta. În acelaşi timp este obligatã sa punã la dispoziţia proprietarului, fãrã plata, copii de pe contractul de închiriere şi de pe anexele la acesta.";
- Art. 33: "Pentru locuintele proprietate particularã a persoanelor fizice menţionate la art. 32 alin. (1) şi (2), ale cãror suprafeţe locuibile ocupate de chiriaşi depãşesc suprafata locuibilã minima de 10 mp/persoana, noul contract de închiriere se poate încheia prin restrangerea suprafeţei locuibile, cu asigurarea accesului la dependintele strict necesare prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta."
Autorul exceptiei susţine ca aceste dispoziţii legale, prin regimul de protecţie diferit aplicabil celor doua categorii de chiriaşi, incalca prevederile art. 16 din Constituţie, potrivit cãrora: "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri."
Examinând excepţia, Curtea constata ca acest argument nu poate fi reţinut. Conform prevederilor constituţionale ale art. 41 alin. (1) conţinutul şi limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege.
Atât în doctrina, cat şi în jurisprudenta constituţionalã s-a statuat în mod constant ca principiul egalitãţii în fata legii nu înseamnã uniformitate, ci presupune instituirea unui tratament egal în situaţii care nu sunt diferite. De aceea nu sunt excluse, ci, dimpotriva, sunt admise soluţii legislative diferite pentru situaţii diferite. Asa fiind, se observa ca şi reglementãrile conţinute în textele de lege criticate urmãresc sa imbine interesul general cu cel particular, asigurând astfel atât protecţia chiriaşilor, cat şi garantarea dreptului de proprietate privatã.
În acest sens Curtea s-a pronunţat prin numeroase decizii, cum este, de exemplu, Decizia nr. 224 din 7 decembrie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 21 februarie 2000.
Cele statuate prin jurisprudenta Curţii îşi menţin valabilitatea şi în cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura sa determine schimbarea soluţiei pronunţate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 8, art. 9 şi <>art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, excepţie ridicatã de Julieta Florea şi Adina Magda Florea în Dosarul nr. 4.317/2000 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 24 aprilie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016