Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 113 din 15 februarie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 59 alin. (3) lit. b) coroborate cu cele ale   art. 58 lit. q) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 113 din 15 februarie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 59 alin. (3) lit. b) coroborate cu cele ale art. 58 lit. q) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 151 din 2 martie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 59 alin. (1) lit. b) coroborate cu cele ale <>art. 58 lit. j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Leon Trans" - S.R.L. din Giurgiu în Dosarul nr. 2.385/2006 al Judecãtoriei Giurgiu.
La apelul nominal rãspunde, pentru partea Autoritatea Rutierã Românã, doamna Mihaela Chiriac, consilier juridic cu delegaţie la dosar. Se constatã lipsa autorului excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Autoritãţii Rutiere Române. Acesta solicitã respingerea ca neîntemeiatã a excepţiei, considerând cã textele de lege criticate sunt în deplin acord cu dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, întrucât critica formulatã de autorul acesteia a rãmas fãrã obiect, ca urmare a modificãrilor survenite prin <>Legea nr. 102/2006 de aprobare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 .

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 25 august 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 2.385/2006, Judecãtoria Giurgiu a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 59 alin. (1) lit. b) coroborate cu cele ale <>art. 58 lit. j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Leon Trans" - S.R.L. din Giurgiu într-o cauzã civilã având ca obiect soluţionarea unei plângeri contravenţionale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate contravin principiului constituţional al egalitãţii în faţa legii, întrucât prevãd sancţionarea pecuniarã numai a persoanei juridice, nu şi a persoanei fizice, angajatã a celei dintâi. De asemenea, aratã cã, prin aplicarea sancţiunii contravenţionale direct operatorului de transport rutier, cu toate cã vinovat pentru nerespectarea graficului de circulaţie este conducãtorul auto, sunt nesocotite prevederile art. 44, cele ale art. 45 şi cele ale art. 24 din Constituţie. Aceasta deoarece se diminueazã patrimoniul societãţii comerciale cu valoarea amenzii contravenţionale, este afectatã desfãşurarea activitãţii economice a persoanei juridice şi nu se acordã operatorilor de transport posibilitatea de a-şi formula apãrãri în cadrul unei proceduri contradictorii.
Judecãtoria Giurgiu apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul precizeazã cã prevederile art. 59 alin. (1) lit. b) şi cele ale <>art. 58 lit. j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 au fost modificate prin <>Legea nr. 102/2006 , fãrã sã se mai pãstreze soluţia legislativã criticatã de autorul excepţiei. Aşa fiind, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã.
Avocatul Poporului considerã cã textele de lege criticate nu contravin sub niciun aspect prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile reprezentantului pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 59 alin. (1) lit. b) coroborate cu cele ale <>art. 58 lit. j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005.
La data invocãrii excepţiei de neconstituţionalitate art. 58 lit. j) prevedea cã nerespectarea graficului de circulaţie conţinut în caietul de sarcini al licenţei de traseu constituie contravenţie, sancţionatã, conform art. 59 alin. (1) lit. a), cu amendã de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei (RON), aplicatã întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români sau strãini. [În mod eronat, autorul excepţiei face referire la art. 59 alin. (1) lit. b)].
La data de 1 octombrie 2006 a intrat în vigoare <>Legea nr. 102/2006 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 9 mai 2006. În urma modificãrilor intervenite prin legea menţionatã, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintã dispoziţiile art. 59 alin. (3) lit. b) coroborate cu cele ale art. 58 lit. q), care prevãd urmãtoarele:
- Art. 58: "Constituie contravenţii urmãtoarele fapte: (...)
q) nerespectarea prevederilor licenţei de traseu, ale autorizaţiei de transport internaţional sau ale graficului de circulaţie;";
- Art. 59 alin. (3) lit. b): "(3) Se sancţioneazã cu amendã aplicatã conducãtorului auto: (...)
b) de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. q), ş) şi w);".
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate textele de lege criticate contravin urmãtoarelor dispoziţii din Legea fundamentalã: art. 16 alin. (1) care statueazã principiul egalitãţii cetãţenilor în faţa legii, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, art. 24 care garanteazã dreptul la apãrare, art. 44 referitor la dreptul de proprietate privatã şi art. 45 privind libertatea economicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã esenţa criticii formulate de autorul acesteia rezidã în aceea cã, în cazul sãvârşirii contravenţiei constând în nerespectarea graficului de circulaţie conţinut în caietul de sarcini al licenţei de traseu, amenda contravenţionalã se aplicã societãţii comerciale angajatoare, iar nu conducãtorului auto.
În actuala redactare a textelor criticate din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 , datoratã modificãrilor aduse prin <>Legea nr. 102/2006 , se prevede expres cã amenda pentru contravenţia menţionatã va fi aplicatã conducãtorului auto. Aşadar, textul nu se mai regãseşte în forma criticatã de autorul excepţiei.
Aceastã modificare a intervenit ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale. Or, potrivit Deciziei Plenului Curţii Constituţionale nr. III din 31 octombrie 1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, în cazul în care, dupã invocarea unei excepţii de neconstituţionalitate în faţa instanţelor judecãtoreşti, prevederea legalã supusã controlului a fost modificatã, Curtea Constituţionalã se pronunţã asupra constituţionalitãţii acesteia, în noua redactare, numai dacã soluţia legislativã din legea sau ordonanţa modificatã este, în principiu, aceeaşi cu cea dinaintea modificãrii.
Cum, în cauza de faţã, dispoziţiile criticate din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 nu mai conservã soluţia legislativã iniţialã, excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 59 alin. (3) lit. b) coroborate cu cele ale <>art. 58 lit. q) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Leon Trans" - S.R.L. din Giurgiu în Dosarul nr. 2.385/2006 al Judecãtoriei Giurgiu.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 februarie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016