Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 110 din 9 februarie 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 110 din 9 februarie 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 226 din 4 aprilie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Sorinel Bãiaşu în Dosarul nr. 1.026/54/2011 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi care constituie obiectul Dosarului nr. 1.316D/2011 al Curţii Constituţionale.
    La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, personal, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Magistratul-asistent referã asupra faptului cã partea Inspectoratul General al Poliţiei de Frontierã a transmis la dosarul cauzei un înscris conţinând punctul sãu de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate, prin care solicitã respingerea acesteia.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate. În esenţã, acesta aratã cã dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului sunt neconstituţionale, deoarece nesocotesc legislaţia în vigoare privind statutul de cadru militar, respectiv drepturile câştigate ca urmare a obţinerii unor decoraţii. Astfel, susţine cã este titularul a douã decoraţii care îi conferã statut de cadru militar, însã, pentru cã nu şi-a definitivat studiile în perioada prescrisã în textul de lege criticat, nu mai deţine, în prezent, titlul de ofiţer, deşi a urmat un curs de ofiţeri, şi, în plus, nu poate purta în public acele decoraţii, care implicã în mod necesar calitatea de ofiţer. Deşi alte texte din aceeaşi Lege nr. 360/2002 garanteazã poliţiştilor decoraţi pãstrarea drepturilor dobândite prin primirea celor douã distincţii, precum şi faptul cã aceştia pot fi echivalaţi/reechivalaţi într-o funcţie civilã, autorul excepţiei afirmã cã se aflã într-o situaţie discriminatorie, acestuia nefiindu-i recunoscute aceste drepturi.
    Depune la dosarul cauzei un set de înscrisuri ce cuprind, pe de o parte, concluzii scrise prin care solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, şi, pe de altã parte, fotocopii ale acţiunii introductive şi acte doveditoare depuse la instanţa de judecatã, referitoare la studiile şi brevetele deţinute, memorii depuse şi rãspunsurile primite la cererea sa de anulare a actului administrativ unilateral, prin care este încadrat cu gradul profesional de "agent şef principal de poliţie", şi de obligare a pârâţilor de reechivalare a gradului militar de "locotenent" cu gradul profesional de "comisar de poliţie".
    Reprezentantul Ministerului Public susţine, în concluziile sale, cã în cauzã sunt criticate, în realitate, aspecte privind interpretarea şi aplicarea la speţã a dispoziţiilor legii criticate, atribuţii ce revin competenţei instanţei de judecatã, şi nu Curţii Constituţionale. De aceea, sub acest aspect, excepţia are caracter inadmisibil. Pe fondul excepţiei, aratã cã aceasta este neîntemeiatã, deoarece prevederile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului nu contravin art. 15 şi nici art. 16 din Constituţie, de vreme ce se aplicã pentru viitor şi, în egalã mãsurã, tuturor celor vizaţi de ipoteza normei în discuţie.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 26 octombrie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 1.026/54/2011, Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie de neconstituţionalitate ridicatã de Sorinel Bãiaşu într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect refuzul soluţionãrii mai multor cereri referitoare la repunerea sa în drepturile echivalente gradului militar de ofiţer, prin reechivalarea gradului militar de locotenent cu cel profesional de comisar de poliţie.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate încalcã prevederile art. 15 alin. (1) şi ale art. 16 din Constituţie, dispoziţiile Protocolului nr. 12 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, dar şi pe cele ale Legii nr. 573/2004 privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiţeri şi funcţionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiţeri, ale art. 12 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, ale art. 2-4 şi art. 69-72 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul naţional de decoraţii al României, precum şi unele texte din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului. Astfel, prevederile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 nesocotesc drepturile legale şi beneficiile câştigate de autorul excepţiei ca urmare a obţinerii a douã decoraţii (Semnul onorific În Serviciul Armatei pentru ofiţeri şi Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiţeri), în condiţiile în care acesta nu a îndeplinit condiţia prevãzutã de textul legal criticat, de definitivare a studiilor în termenul de 5 ani de la intrarea în vigoare a Legii nr. 360/2002, cu consecinţa, pentru ofiţerii de poliţie, de a fi încadraţi în categorii şi grade profesionale corespunzãtoare pregãtirii, iar pentru agenţii de poliţie, de a le înceta raporturile de serviciu. Cu alte cuvinte, actele normative şi dispoziţiile din actele normative amintite îi conferã acestuia statut de cadru militar şi gradul de ofiţer, cu toate drepturile aferente, pe când normele legale criticate prevãd, ca sancţiune a nedefinitivãrii studiilor superioare în termenul acolo prevãzut, pierderea gradului respectiv şi a drepturilor corespunzãtoare. În concluzie, autorul excepţiei susţine cã, în cazul sãu, primeazã drepturile câştigate anterior, în calitate de posesor al acestor distincţii, cã "neconcordanţa textelor din cele patru legi amintite trebuie sã facã obiectul controlului de constituţionalitate" şi cã dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului sunt, astfel, neconstituţionale.
    Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, dispoziţiile de lege criticate nefiind în contradicţie faţã de normele art. 15 şi art. 16 din Constituţie.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului sunt constituţionale. Astfel, acestea nu vin în contradicţie cu art. 15 alin. (1) din Legea fundamentalã, în condiţiile în care universalitatea drepturilor şi libertãţilor exprimã vocaţia cetãţeanului pentru toate drepturile şi libertãţile, precum şi ideea cã toţi cetãţenii unui stat se pot bucura de acestea, însã valorificarea concretã şi exerciţiul efectiv al acestor drepturi şi libertãţi depinde de fiecare titular în parte, de capacitãţile sale, precum şi de starea socialã şi realitãţile juridice ale fiecãrei ţãri. Totodatã, considerã cã nu sunt încãlcate nici prevederile art. 16 din Constituţie, deoarece textul legal criticat se aplicã tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei juridice, fãrã a institui privilegii sau discriminãri pe considerente arbitrare.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, susţinerile autorului excepţiei, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, astfel cum au fost modificate prin dispoziţiile art. I pct. 43 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 89/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 101/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004. Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare: "Perioada acordatã poliţiştilor pentru definitivarea studiilor necesare echivalãrii în gradele corespunzãtoare funcţiei pe care o deţin, conform prevederilor alin. (1), este de 5 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. Dacã dupã expirarea perioadei de 5 ani poliţiştii nu şi-au definitivat studiile necesare echivalãrii în gradele profesionale pe care le au, ofiţerii de poliţie vor fi încadraţi în categorii şi grade profesionale corespunzãtoare pregãtirii, iar agenţilor de poliţie le vor înceta raporturile de serviciu."
    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege examinat încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 15 alin. (1) referitor la principiul universalitãţii şi ale art. 16 - Egalitatea în drepturi, precum şi prevederile referitoare la interzicerea discriminãrii cuprinse în Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, ratificat prin Legea nr. 103/2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 2 mai 2006.
    Din examinarea excepţiei de neconstituţionalitate invocate, Curtea Constituţionalã constatã cã dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului impun poliţiştilor o obligaţie justificatã şi rezonabilã, cea a definitivãrii studiilor necesare echivalãrii în gradele corespunzãtoare funcţiei pe care o deţin, tocmai pentru a se menţine în respectiva funcţie şi a corespunde exigenţelor profesionale impuse de acea funcţie; în caz contrar, aceştia vor fi încadraţi în categorii şi grade profesionale corespunzãtoare pregãtirii sau, dupã caz, le va înceta raportul de serviciu. Textul de lege criticat nu încalcã ab initio un drept anterior câştigat, ci îl condiţioneazã de un anumit nivel de pregãtire profesionalã, necesarã pentru pãstrarea unei funcţii sau unui grad în cadrul categoriei profesionale a poliţiştilor.
    Curtea Constituţionalã a reţinut în jurisprudenţa sa, de exemplu Decizia nr. 289 din 7 iunie 2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 586 din 7 iulie 2005, cã atât încadrarea prin lege a diferiţilor funcţionari publici în anumite categorii, clase şi grade profesionale, cât şi salarizarea conform acestei încadrãri nu reprezintã drepturi fundamentale, care nu sar putea modifica, pentru viitor, tot prin lege. Astfel, legiuitorul este în drept sã modifice sistemul de salarizare existent ori sã îl înlocuiascã cu altul nou, considerat mai adecvat pentru atingerea scopului urmãrit, ţinând seama şi de resursele financiare disponibile în diferite perioade de timp. De asemenea, ţine de opţiunea liberã a legiuitorului încadrarea în categorii, clase şi grade profesionale a funcţionarilor publici. Având în vedere apartenenţa categoriei profesionale a poliţiştilor la sfera personalului plãtit din fonduri publice, cele reţinute de Curte prin decizia indicatã sunt valabile, mutatis mutandis, şi în situaţia analizatã în prezenta cauzã.
    Prin urmare, Curtea constatã cã, prin conţinutul lor, dispoziţiile de lege criticate nu contravin principiilor fundamentale invocate. Prevederile art. 15 alin. (1) din Constituţie protejeazã, garanteazã vocaţia sau posibilitatea fiecãrui cetãţean de a avea drepturile şi libertãţile consacrate prin sistemul legislativ naţional, dar, în acelaşi timp, afirmã şi principiul universalitãţii îndatoririlor fundamentale, corelative drepturilor şi libertãţilor fundamentale de care se poate bucura orice cetãţean. Totodatã, norma juridicã examinatã nu poate fi criticatã nici sub aspect discriminatoriu, aşa cum pretinde autorul excepţiei, aceasta aplicându-se, în egalã mãsurã, tuturor celor vizaţi de ipotezã, atât în privinţa obligaţiei prevãzute în cuprinsul sãu, cât şi a sancţiunii reglementate.
    Raportând cele de mai sus la critica de neconstituţionalitate propriu-zisã, Curtea constatã cã, deşi autorul excepţiei considerã cã dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului încalcã principiile fundamentale ale universalitãţii, respectiv al egalitãţii şi nediscriminãrii, susţinerile sale nu relevã raportul de contrarietate dintre textul legal criticat şi normele fundamentale invocate, ci se întemeiazã pe o pretinsã lipsã de concordanţã a legislaţiei privind, pe de o parte, drepturile şi beneficiile cuvenite persoanelor distinse cu decoraţii, respectiv Legea nr. 573/2004 privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiţeri şi funcţionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiţeri (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.267 din 29 decembrie 2004), art. 12 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995) şi art. 2-4 şi art. 69-72 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul naţional de decoraţii al României (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 146 din 7 aprilie 2000), şi, pe de altã parte, prevederile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului. Mai mult, în opinia autorului excepţiei, chiar şi texte din aceeaşi lege criticatã sunt contradictorii, acesta considerând, de pildã, cã "dispoziţiile art. 73 alin. (8) (...) au o valoare juridicã inferioarã faţã de art. 29 din aceeaşi lege".
    Autorul excepţiei aratã cã, în calitate de posesor a douã decoraţii, beneficiazã de drepturile legale prevãzute de actele normative indicate şi care decurg din statutul de cadru militar conferit de acestea. Prin urmare, dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002, care prevãd obligaţia ca ofiţerii de poliţie şi agenţii de poliţie sã-şi definitiveze într-un termen de 5 ani de la intrarea în vigoare a legii studiile necesare echivalãrii în gradele corespunzãtoare funcţiei pe care o deţin, cu sancţiunea încadrãrii ofiţerilor de poliţie în categorii şi grade profesionale corespunzãtoare pregãtirii, respectiv a încetãrii raporturilor de serviciu pentru agenţii de poliţie, anuleazã drepturile anterior câştigate, ca titular al decoraţiilor primite şi astfel "se încalcã drepturile şi libertãţile fundamentale ale cetãţeanului, consacrate de art. 15 alin. (1) şi art. 16 din Constituţia României".
    În realitate, autorul excepţiei este nemulţumit de modalitatea în care diverse acte normative sau reglementãri în vigoare, aplicabile speţei sale, sunt interpretate şi aplicate fie de autoritatea publicã al cãrei angajat este, fie de instanţa de judecatã. Or, atât acest aspect, cât şi cel referitor la o eventualã necorelare a legislaţiei într-un anumit domeniu, nu sunt chestiuni ce aparţin sferei de competenţã a Curţii Constituţionale, excepţia de neconstituţionalitate fiind, din aceastã perspectivã, inadmisibilã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Sorinel Bãiaşu în Dosarul nr. 1.026/54/2011 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 februarie 2012.


                PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                         AUGUSTIN ZEGREAN

                        Magistrat-asistent,
                   Claudia-Margareta Krupenschi
                           __________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016