Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 110 din 6 iulie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 privind protectia speciala a persoanelor handicapate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 110 din 6 iulie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 privind protectia speciala a persoanelor handicapate

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 506 din 19 octombrie 1999
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 privind protecţia specialã a persoanelor handicapate, excepţie ridicatã de Tudora Cusa în Dosarul nr. 511/1998 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 29 iunie 1999 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, când, având în vedere cererea formulatã de reprezentantul autoarei exceptiei, Gheorghe Cusa, Curtea a amânat pronunţarea la data de 6 iulie 1999.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 1 aprilie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 511/1998, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 din Legea nr. 53/1992 privind protecţia specialã a persoanelor handicapate. Excepţia a fost ridicatã de Tudora Cusa cu ocazia judecãrii recursului declarat impotriva Sentinţei civile nr. 1.253 din 9 decembrie 1997, prin care Curtea de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ a soluţionat contestaţia formulatã impotriva <>Deciziei nr. 121 din 6 mai 1997 , emisã de Oficiul de expertiza medicalã a capacitãţii de munca - sectorul 4, municipiul Bucureşti.
Din examinarea motivarii exceptiei de neconstituţionalitate rezulta ca aceasta priveşte doar dispoziţiile alin. (1) al <>art. 1 din Legea nr. 53/1992 . Acestea sunt considerate de autoarea exceptiei ca fiind în discordanta cu prevederile art. 25 alin. (1) din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului, ceea ce constituie o încãlcare a prevederilor art. 20 din Constituţie, întrucât se permite acordarea statutului de persoana handicapata numai celor care au dobândit handicapul în "perioada profesionalã", excluzând persoanele care nu mai sunt de varsta activa.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca <>art. 1 din Legea nr. 53/1992 este constituţional.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Guvernul, în punctul sau de vedere, invocand Decizia Curţii Constituţionale nr. 20 din 9 februarie 1999, arata ca <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 nu incalca prevederile art. 25 alin. (1) din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului, ci, dimpotriva, vine sa ocroteasca acele persoane care, datoritã unor deficiente senzoriale, fizice sau mintale, nu se pot integra în viata socialã şi profesionalã, necesitand mãsuri de protecţie şi, în consecinta, dispoziţiile sale nu contravin prevederilor art. 20 din Constituţie, potrivit cãrora "au prioritate pactele şi tratatele internaţionale la care România este parte".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autoarei exceptiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , republicatã, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 , asa cum a fost ridicatã de parte.
Acest text de lege prevede urmãtoarele: "Persoane handicapate, în înţelesul prezentei legi, sunt acele persoane care, datoritã unor deficiente senzoriale, fizice sau mintale, nu se pot integra total sau parţial, temporar sau permanent, prin propriile lor posibilitãţi, în viata socialã şi profesionalã, necesitand mãsuri de protecţie socialã."
Examinând cauza, Curtea constata ca a mai fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 , dar cu raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, referitoare la egalitatea cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
Astfel, prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 20 din 9 februarie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 26 aprilie 1999, s-a stabilit ca <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 "nu face nici o discriminare între cetãţeni, nefiind incalcate prevederile art. 16 din Constituţie", iar "cerinta îndeplinirii cumulative a doua condiţii referitoare la neputinţã de a se integra total sau parţial, temporar sau permanent, atât în viata socialã, cat şi în cea profesionalã este deopotrivã valabilã pentru toţi cetãţenii care pretind ca sunt handicapati. Varsta cetãţenilor respectivi nu constituie însã un criteriu nici în aceasta privinta". Persoanele care "chiar şi dupã împlinirea vârstei de pensionare, dacã nu mai au capacitatea de a se integra prin propriile lor posibilitãţi în viata profesionalã, sunt considerate handicapate, putând solicita atestarea acestei calitãţi."
În prezenta cauza autoarea exceptiei de neconstituţionalitate susţine însã ca sunt incalcate prevederile art. 25 alin. (1) din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului şi, implicit, dispoziţiile art. 20 din Constituţie.
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã, prin Încheierea Curţii Supreme de Justiţie - Secţia contencios administrativ din 1 aprilie 1999, cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 . Ulterior însã, prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 30 iunie 1999, <>Legea nr. 53/1992 a fost abrogatã.
<>Art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 , ca şi <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 , defineste noţiunea de persoane cu handicap, dar cu un conţinut diferit, şi anume: "Persoanele cu handicap, în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, sunt acele persoane care au un dezavantaj datorat unor deficiente fizice, senzoriale, psihice sau mentale, care le impiedica sau le limiteazã accesul normal şi în condiţii de egalitate la viata socialã, potrivit vârstei, sexului, factorilor sociali, materiali şi culturali, necesitand mãsuri de protecţie specialã în vederea integrãrii lor sociale".
Dupã cum rezulta din textul de lege citat noua definitie a persoanelor cu handicap nu mai conţine condiţia cumulativa a imposibilitãţii integrãrii "în viata socialã şi profesionalã". Autorul exceptiei a criticat tocmai aceasta dispoziţie a <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 , considerând ca ea defavorizeaza persoanele care nu mai sunt de varsta activa.
Deoarece instanta de judecata a sesizat Curtea Constituţionalã la data de 1 aprilie 1999, adicã anterior intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 , cauza de fata a rãmas fãrã obiect.
Fata de cele arãtate şi în temeiul dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora Curtea este competenta sa se pronunţe numai asupra legilor sau ordonanţelor în vigoare, excepţia a devenit inadmisibila, urmând sa fie respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 53/1992 privind protecţia specialã a persoanelor handicapate, excepţie ridicatã de Tudora Cusa în Dosarul nr. 511/1998 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia contencios administrativ.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 6 iulie 1999.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016