Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 110 din 2 aprilie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din   Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificarile ulterioare, si ale   art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 110 din 2 aprilie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificarile ulterioare, si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 409 din 13 iunie 2002

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Asociaţia Patronilor din Comerţ, Alimentaţie Publica, Turism din Timişoara în Dosarul nr. 2.564/CA/2001 al Curţii de Apel Timişoara Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezintã consilier juridic Luminita Nastasiu pentru Consiliul Local al Municipiului Timişoara şi pentru Primarul municipiului Timişoara, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, precum şi a celorlalte pãrţi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul pãrţilor prezente solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, întrucât apreciazã ca textele de lege criticate nu sunt contrare prevederilor art. 43 şi ale art. 138 alin. (2) din Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, întrucât cu privire la constituţionalitatea dispoziţiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin Decizia nr. 195 din 19 iunie 2001.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 noiembrie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 2.564/CA/2001, Curtea de Apel Timişoara Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 38 alin. (2) teza a doua din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Asociaţia Patronilor din Comerţ, Alimentaţie Publica, Turism din Timişoara într-o cauza având ca obiect recursul declarat impotriva Sentinţei civile nr. 10/2001, pronunţatã de Tribunalul Timis, prin care s-a dispus anularea unei hotãrâri a Consiliului Local al Municipiului Timişoara privind modificarea tarifelor de baza la chiriile pentru spaţiile cu alta destinaţie decât locuinţe.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca textele criticate, având o redactare imprecisa şi ambigua, "permit consiliilor locale şi judeţene de a stabili impozite şi taxe nelimitate şi în domenii sau activitãţi la libera lor alegere", ceea ce incalca principiul constituţional prevãzut la art. 138 alin. (2), potrivit cãruia impozitele şi taxele locale sau judeţene se stabilesc în limitele şi în condiţiile legii, precum şi art. 43 din Constituţie, prin "efecte negative asupra dezvoltãrii economice".
Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã ca textele de lege criticate nu numai ca nu incalca prevederile constituţionale ale art. 138 alin. (2), ci sunt chiar în sensul acestora, întrucât impozitele şi taxele sunt stabilite "în condiţiile legii", iar art. 43 din Constituţie, invocat, de asemenea, ca fiind încãlcat, "nu are incidenta cu mãsura adoptatã de consiliul local prin hotãrârea atacatã în contencios administrativ".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor considera ca prevederile <>art. 38 alin. (2) din Legea nr. 215/2001 "sunt în deplina concordanta cu prevederile imperative ale alin. (2) al art. 138 din Legea fundamentalã", iar "în ce priveşte <<incidenta prevederilor art. 43 alin. (1) al Constituţiei, cu efecte negative asupra dezvoltãrii economice>>, acestea nu prezintã nici o relevanta juridicã". În susţinerea acestui punct de vedere se invoca şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 195 din 19 iunie 2001, prin care aceasta a respins o excepţie de neconstituţionalitate referitoare la aceste dispoziţii de lege.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. Astfel, în ceea ce priveşte critica referitoare la prevederile <>art. 38 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 se arata ca acestea "reiau textul constituţional" al art. 138 alin. (2) şi "reprezintã şi o aplicaţie a principiului constituţional al autonomiei locale, consacrat de art. 119 din Legea fundamentalã". Se considera ca prevederile art. 43 alin. (1) din Constituţie nu sunt incidente în cauza. În legatura cu susţinerile privind neconstituţionalitatea <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, se arata ca aceste dispoziţii care prevãd indexarea anuala a impozitelor şi taxelor locale, în limitele şi în condiţiile legii şi în funcţie de un criteriu obiectiv de indexare, nu sunt contrare art. 138 alin. (2) din Constituţie. Se menţioneazã, de asemenea, Decizia Curţii Constituţionale nr. 195/2001 prin care aceasta s-a pronunţat în sensul constituţionalitãţii dispoziţiilor criticate.
Preşedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, susţinerile partii prezente, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum este formulat de autorul acesteia, îl constituie prevederile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, şi cele ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
În realitate critica priveşte dispoziţiile <>art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din Legea nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, dispoziţii care prevãd: "Consiliul local are urmãtoarele atribuţii principale: [...] d) aproba bugetul local, împrumuturile, virãrile de credite şi modul de utilizare a rezervei bugetare; aproba contul de încheiere a exerciţiului bugetar; stabileşte impozite şi taxe locale, precum şi taxe speciale, în condiţiile legii", precum şi <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, astfel cum a fost modificat prin pct. 24 din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, care dispune: "Impozitele şi taxele locale, stabilite în sume fixe, valorile impozabile prevãzute în anexa nr. 1, precum şi amenzile se indexeazã anual, prin hotãrâre a consiliilor locale sau judeţene, pana la data de 30 noiembrie a fiecãrui an fiscal, pe baza indicelui de inflaţie aferent unei perioade de 12 luni care sfârşeşte la 1 noiembrie a aceluiaşi an şi numai când creşterea acestuia depãşeşte 5%."
În opinia autorului exceptiei de neconstituţionalitate aceste dispoziţii din lege au o redactare imprecisa şi ambigua, ceea ce permite consiliilor locale şi judeţene sa stabileascã impozite şi taxe nelimitate şi în domenii sau activitãţi la libera lor alegere, incalcandu-se astfel art. 138 alin. (2) şi art. 43 alin. (1) din Constituţie, articole care prevãd:
- Art. 138 alin. (2): "Impozitele şi taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judeţene, în limitele şi în condiţiile legii.";
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã constata ca prevederile <>art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, precum şi cele ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, au mai fãcut obiectul controlului de constitutionalitate, în esenta, pentru aceleaşi motive ca şi în prezenta cauza şi prin raportare tot la dispoziţiile art. 138 alin. (2) din Constituţie. Astfel, prin Decizia nr. 195 din 19 iunie 2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie 2001, respingând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea a reţinut ca în realitate "nu este vorba de o problema de constitutionalitate, întrucât autorul exceptiei nu are în vedere <<limitele legale>>, ci <<limitele>> în înţelesul de <<niveluri>> ale impozitelor şi taxelor, domeniu care tine de politica fiscalã. În acest domeniu autoritãţile administraţiei publice locale au drept de apreciere şi de decizie autonomã, hotãrârile lor fiind însã supuse controlului prefecţilor". S-a mai reţinut ca, "în temeiul prevederilor <>art. 27 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 , <<Prefectul poate ataca, în total sau în parte, în fata instanţei de contencios administrativ, hotãrârile adoptate de consiliul local sau de consiliul judeţean, precum şi dispoziţiile emise de primar sau de preşedintele consiliului judeţean, în cazul în care considera aceste acte sau prevederi din ele ca fiind ilegale. Actul sau prevederile acestuia care au fost atacate sunt suspendate de drept>>".
Întrucât nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea soluţiei anterior pronunţate, cele statuate prin decizia Curţii Constituţionale nr. 195 din 19 iunie 2001 îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauza.
În ceea ce priveşte invocarea încãlcãrii, prin textele de lege criticate, a dispoziţiilor art. 43 alin. (1) din Constituţie, referitoare la obligaţia statului de a lua mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent, Curtea constata ca acestea nu sunt incidente în cauza.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a treia din <>Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , cu modificãrile ulterioare, şi ale <>art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Asociaţia Patronilor din Comerţ, Alimentaţie Publica, Turism din Timişoara în Dosarul nr. 2.564/CA/2001 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 2 aprilie 2002.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu



────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016