Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 109 din 22 februarie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti si ale   art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 109 din 22 februarie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti si ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 233 din 21 martie 2005
Constantin Doldur - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor <>art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti si ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , exceptie ridicata de Doru Catalin Toader, Veronica Calen, Augustina Livia Nistor, Lenuta Drentea, Roxana Nicoleta Tatarici, Elena Bratescu, Mirela Carapcea si Gabriela Steliana Iancu in Dosarul nr. 1.097/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila. In acest sens arata ca dispozitiile de lege criticate nu mai sunt in vigoare, ca urmare a aplicarii pe o perioada determinata a acestora, asa cum se mentioneaza in insusi textul criticat.

CURTEA,

avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.097/2004, Tribunalul Constanta - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor <>art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti si celor ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , exceptie ridicata de Doru Catalin Toader, Veronica Calen, Augustina Livia Nistor, Lenuta Drentea, Roxana Nicoleta Tatarici, Elena Bratescu, Mirela Carapcea si Gabriela Steliana Iancu intr-o cauza avand ca obiect plata unei prime de concediu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia arata ca, potrivit <>art. 41^1 alin. 2 din Legea nr. 50/1996 , introdus prin <>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 , magistratii si celelalte categorii de personal salarizat potrivit acestei legi, pe perioada concediului de odihna, au dreptul, pe langa indemnizatia de concediu, si la o prima egala cu indemnizatia bruta sau cu salariul de baza brut din luna anterioara plecarii in concediu. Acest drept legal nu a fost acordat in practica datorita faptului ca aplicarea <>art. 41^1 din Legea nr. 50/1996 a fost suspendata pana la 1 ianuarie 2002 prin <>art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 , iar prin <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 , aceasta suspendare a fost prelungita pana la 31 decembrie 2002, prin <>art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002 , pana la 31 decembrie 2003 si prin <>art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003 , pana la 31 decembrie 2004. Considera ca prin dispozitiile legale criticate a fost restrans exercitiul dreptului legal la prima de concediu, fara a exista vreuna dintre situatiile prevazute de art. 53 din Constitutie, in care, prin lege, se poate restrange exercitiul unor drepturi. Sustin ca sunt incalcate si prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie, referitoare la dreptul la concediu de odihna platit, care include si dreptul la prima de vacanta.
Tribunalul Constanta - Sectia civila opineaza in sensul ca exceptia ridicata este intemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 53 din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca este atributia legiuitorului sa dispuna suspendarea aplicarii unui act normativ, acest eveniment legislativ fiind expres reglementat de lege, tocmai pentru a nu aduce atingere drepturilor sau libertatilor persoanelor.
Dispozitiile criticate nu privesc drepturi fundamentale ale cetatenilor, statuate de Constitutie. Prima de concediu este un drept salarial suplimentar, care nu este prevazut de Constitutie, ci a fost reglementat cu scopul imbunatatirii calitatii vietii salariatilor, in masura in care resursele financiare ale bugetului permit aceasta, dispozitiile art. 53 din Constitutie nefiind relevante in cauza dedusa judecatii.
Arata ca acordarea primei de concediu, in plus fata de garantarea concediului de odihna platit, este o optiune a legiuitorului, care nu se incadreaza in conditiile minime de protectie a muncii prevazute de art. 41 din Constitutie. In plus, chiar in cazul unei interpretari contrare, o astfel de restrangere este in acord cu art. 53 din Constitutie, nefiind vorba de o desfiintare a dreptului salarial insusi, ci de o suspendare prin lege a acordarii unui drept care echivaleaza cu restrangerea acestuia, ceea ce textul constitutional permite.
In concluzie, Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor <>art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti si ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 este neintemeiata.
Avocatul Poporului, in ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor <>art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 fata de art. 53 din Constitutie, arata ca aceasta este neintemeiata. Astfel, suspendarea aplicarii unor dispozitii legale in baza carora se acorda magistratilor prima pentru concediul de odihna nu pune in discutie restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 fata de cele ale art. 53 din Constitutie, arata ca, potrivit principiului anualitatii bugetului de stat, care este de natura constitutionala, <>Legea nr. 743/2001 a fost in vigoare in cursul anului 2002, perioada pentru care s-a aprobat bugetul de stat. Actul normativ care contine textul criticat nu mai este in vigoare, fiind incidente prevederile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , astfel incat exceptia dispozitiilor <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 este inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992 , sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile <>art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, aprobata cu modificari prin <>Legea nr. 386/2001 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 17 iulie 2001, si cele ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 784 din 11 decembrie 2001. Acestea au urmatorul cuprins:
- <>Art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 : "De asemenea, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2002 aplicarea prevederilor art. 41^1 alin. (1) care cuprind dispozitii referitoare la acordarea primei pentru concediul de odihna si ale art. 45 alin. (1) referitoare la cuantumul sporului cu care se platesc orele lucrate peste durata normala a timpului de munca din <>Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, modificata si completata prin <>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 pentru modificarea si completarea <>Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie 2000, precum si aplicarea prevederilor art. IV referitoare la acordarea primei cu ocazia plecarii in concediul de odihna din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 237/2000 pentru modificarea <>Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 29 noiembrie 2000.";
- <>Art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 : "Termenele prevazute la <>art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, aprobata si modificata prin <>Legea nr. 386/2001 , se prelungesc pana la data de 31 decembrie 2002."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 41 alin. (2) si ale art. 53 alin. (1) din Constitutie, care au urmatorul continut:
- Art. 41 alin. (2): "Salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala. Acestea privesc securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de munca al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii deosebite sau speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii specifice, stabilite prin lege.";
- Art. 53 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala constata ca aceasta urmeaza a fi respinsa pentru urmatoarele considerente:
Dispozitiile <>art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 si-a produs efectele numai pana la data de 1 ianuarie 2002, iar cele ale <>Legii nr. 743/2001 , pana la data de 31 decembrie 2002. Curtea constata ca dispozitiile de lege criticate nu mai sunt in vigoare, avand o aplicare limitata in timp, in sensul dispozitiilor art. 64 alin. (1) si ale <>art. 66 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 777 din 25 august 2004.
Prevederile art. 41^1 alin. (1) si cele ale <>art. 45 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 , modificata si completata prin <>Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 , au fost suspendate succesiv prin <>art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 si prin <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 , pana la data de 31 decembrie 2002, si abrogate, incepand cu data de 1 ianuarie 2003, numai in ceea ce ii priveste pe magistrati si personalul de specialitate juridica asimilat, prin <>art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 , aprobata cu modificari si completari prin <>Legea nr. 347/2003 .
Intrucat la momentul ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile <>art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 nu mai erau in vigoare, aceasta exceptie urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
In ceea ce priveste <>Legea nr. 743/2001 , Curtea constata ca, dupa expirarea anului bugetar, legile de aprobare a bugetului nu mai sunt in vigoare, principiul anualitatii bugetului de stat fiind prevazut in cuprinsul art. 138 din Constitutie. Astfel, aceste dispozitii au iesit din vigoare la data de 31 decembrie 2002.
In conformitate cu prevederile art. 147 alin. (1) din Legea fundamentala, precum si cu cele ale <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , controlul de constitutionalitate, pe cale de exceptie, poate fi exercitat numai cu privire la dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, ceea ce exclude exercitarea controlului de constitutionalitate asupra unor prevederi legale care nu indeplinesc aceasta cerinta si, de aceea, se impune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 ca inadmisibila. Interventia Curtii Constitutionale in aprecierea constitutionalitatii unor norme juridice abrogate este incompatibila nu numai cu scopul si functionalitatea contenciosului constitutional, dar si cu principiul neretroactivitatii legii consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie.

Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor <>art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti si ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , exceptie ridicata de Doru Catalin Toader, Veronica Calen, Augustina Livia Nistor, Lenuta Drentea, Roxana Nicoleta Tatarici, Elena Bratescu, Mirela Carapcea si Gabriela Steliana Iancu in Dosarul nr. 1.097/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 februarie 2005.

PRESEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR

Magistrat-asistent,
Cristina Toma
--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016