Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 109 din 16 februarie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 61/2004 privind acordarea in anul agricol 2004-2005 a unui sprijin direct al statului unor categorii de producatori agricoli    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 109 din 16 februarie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 61/2004 privind acordarea in anul agricol 2004-2005 a unui sprijin direct al statului unor categorii de producatori agricoli

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 218 din 9 martie 2006


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 61/2004 privind acordarea în anul agricol 2004-2005 a unui sprijin direct al statului unor categorii de producãtori agricoli, excepţie ridicatã de Confederaţia Naţionalã Sindicalã "Cartel Alfa" în Dosarul nr. 1.214/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 mai 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 1.214/2005, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 61/2004 privind acordarea în anul agricol 2004-2005 a unui sprijin direct al statului unor categorii de producãtori agricoli, excepţie ridicatã de Confederaţia Naţionalã Sindicalã "Cartel Alfa".
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textul legal criticat contravine principiului egalitãţii, întrucât reglementeazã acordarea unor ajutoare bãneşti mai mari producãtorilor agricoli care au însãmânţat culturi agricole în toamna anului 2004, faţã de producãtorii agricoli care au însãmânţat în primãvara anului 2005, astfel cã aceştia din urmã sunt dezavantajaţi, deşi costurile de însãmânţare sunt aceleaşi.
Instanţa de judecatã apreciazã cã prevederile legale criticate nu contravin principiului egalitãţii, întrucât Guvernul, din considerente de politicã economicã, poate stimula, în diverse perioade, înfiinţarea anumitor categorii de culturi.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã prevederile legale criticate nu contravin principiului egalitãţii, întrucât acordarea unui sprijin material producãtorilor agricoli în raport de cultura agricolã înfiinţatã este justificatã din considerente de politicã agricolã, în acord cu interesele economice naţionale.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile legale criticate sunt constituţionale. Acordarea unor ajutoare bãneşti diferitelor categorii de producãtori agricoli de la bugetul de stat reprezintã o opţiune a legiuitorului, ţinându-se seama de resursele financiare ce pot fi destinate acestui scop în diferite perioade.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 61/2004 privind acordarea în anul agricol 2004-2005 a unui sprijin direct al statului unor categorii de producãtori agricoli, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 816 din 3 septembrie 2004, aprobatã prin <>Legea nr. 479/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.051 din 12 noiembrie 2004, şi modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 175 din 1 martie 2005.
Textul legal criticat are urmãtorul conţinut: "(1) Pentru suprafeţele de teren arabil de pânã la 5 ha inclusiv, statul sprijinã producãtorii agricoli prin acordarea a 2,5 milioane lei/ha pentru suprafeţele însãmânţate în toamna anului 2004 şi a 1,5 milioane lei/ha pentru suprafeţele ce se însãmânţeazã în primãvara anului 2005."
Textul constituţional invocat este cel al art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, în esenţã, critica de neconstituţionalitate constã în susţinerea potrivit cãreia acordarea unui sprijin bãnesc diferenţiat producãtorilor agricoli în raport cu perioada când au fost însãmânţate culturile agricole contravine principiului egalitãţii în drepturi.
Curtea constatã cã soluţia legislativã criticatã este justificatã de considerente de politicã agricolã, având în vedere interesele economice naţionale şi în acord cu prevederile art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie privind obligaţia statului de a asigura protejarea intereselor naţionale în activitatea economicã.
Aceste aspecte justificã aplicarea, şi în speţa de faţã, a soluţiei consacrate în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, potrivit cãreia instituirea unui tratament juridic diferenţiat nu poate fi privitã ca o încãlcare a prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, atâta vreme cât situaţiile avute în vedere sunt diferite. Faptul cã legiuitorul a stabilit, în mod diferit, drepturile acordate diverselor categorii de producãtori agricoli reprezintã opţiunea sa, care nu contravine normelor constituţionale.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 61/2004 privind acordarea în anul agricol 2004-2005 a unui sprijin direct al statului unor categorii de producãtori agricoli, excepţie ridicatã de Confederaţia Naţionalã Sindicalã "Cartel Alfa" în Dosarul nr. 1.214/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 februarie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016