Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 109 din 13 iunie 2000  privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 2 si 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 109 din 13 iunie 2000 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 166/1998

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 444 din 8 septembrie 2000

Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Mariana Trofimescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin <>Legea nr. 166/1998 , excepţie ridicatã de Ion Jascu în Dosarul nr. 15.778/1998 al Judecãtoriei Galaţi.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, Ion Jascu şi Banca Agricolã - S.A. - Sucursala coordonatoare Galaţi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta constanta în materie a Curţii Constituţionale, solicita respingerea exceptiei ca fiind neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 martie 1999, completatã prin Încheierea din 8 decembrie 1999, pronunţate în Dosarul nr. 15.778/1998, Judecãtoria Galaţi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A. Excepţia a fost ridicatã de Ion Jascu, reclamant într-o cauza civilã pentru constatarea nulitãţii absolute, în contradictoriu cu parata, Banca Agricolã - S.A. - Sucursala coordonatoare Galaţi.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile art. 2, coroborate cu cele ale <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece "conduc la concluzia ca acest act normativ a conferit cu caracter retroactiv calitatea de titlu executor a contractelor bancare încheiate de Banca Agricolã - S.A., ceea ce violeaza dispoziţiile constituţionale care se opun retroactivitatii legii civile". De asemenea, se considera ca "Banca Agricolã, ca subiect de drept, nu poate avea un regim preferenţial în fata legii", deoarece se contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Judecãtoria Galaţi, exprimandu-şi opinia prin Încheierea din 18 martie 1999, apreciazã ca "prin dispoziţiile art. 5 şi <>art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 166/1998 , nu a fost adusã atingere drepturilor şi obligaţiilor ce incumba pãrţilor în temeiul contractului de credit, prin respectivele dispoziţii modificandu-se efectele contractului, în sensul ca acesta constituie titlu executor". Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, având în vedere jurisprudenta Curţii Constituţionale, considera ca excepţia este neîntemeiatã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Excepţia de neconstituţionalitate se referã la <>art. 2 şi 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin <>Legea nr. 166/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998, lege ce a fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 29 septembrie 1998.
Aceste texte legale au urmãtorul conţinut:
- Art. 2: "(1) Creditele acordate pe baza contractelor încheiate înainte de 31 decembrie 1996 şi dobânzile aferente clasificate în categoria <<pierdere>> vor fi evidentiate în conturi în afarã bilanţului şi urmãrite în continuare de Banca Agricolã S.A. pentru încasare şi vor fi regularizate în bilanţul contabil special întocmit pe baza datelor contabile de la 30 iunie 1998, devenind efective de la aceeaşi data, şi în limita valorilor înscrise în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta, dupã cum urmeazã:
a) garanţii acordate Bãncii Agricole - S.A. cu titlul de <<Active în curs de realizare>> la valoarea rãmasã din cea înscrisã în contractele de credit şi în actele de constituire a garanţiilor;
b) depozitele clienţilor Bãncii Agricole - S.A., inclusiv ale actionarilor care beneficiazã şi de împrumuturi clasificate în categoria <<pierdere>> vor fi blocate începând cu data prezentei ordonanţe de urgenta, pana la rambursarea creditelor restante;
c) diferenţa dintre valoarea nominalã a creditelor şi a dobânzilor aferente, clasificate în categoria <<pierdere>>, şi valoarea rãmasã a garanţiilor primite de Banca Agricolã - S.A. va fi regularizata în limita sumei de 3.374,5 miliarde lei şi va fi înlocuitã în activul bilanţului Bãncii Agricole - S.A. cu titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor. Dobânzile aferente titlurilor de stat se calculeazã începând cu data emiterii acestora pana la data scadentei lor.
(2) Banca Nationala a României va reesalona pana la 31 decembrie 1999, din creanţele sale sumele reprezentând creditele acordate Bãncii Agricole - S.A. în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 20/1996 . Totodatã se anuleazã obligaţiile de plata ale Bãncii Agricole - S.A. cãtre Banca Nationala a României, reprezentând creditele acordate conform prevederilor <>Legii nr. 20/1996 şi dobânzile aferente.";
- Art. 5: "Contractele de credit încheiate între Banca Agricolã - S.A. şi imprumutatii sãi pentru creditele şi dobânzile ce intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta constituie titluri executorii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constata ca dispoziţiile <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/1997 [text devenit <>art. 2 alin. (1) lit. b) prin adoptarea Legii nr. 166/1998 ], au mai fost supuse controlului sau. Astfel, prin Decizia nr. 101 din 9 iulie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 9 septembrie 1998, Curtea a statuat ca aceste dispoziţii legale sunt neconstituţionale, deoarece "prin blocarea depozitelor clienţilor şi ale actionarilor Bãncii Agricole, care beneficiazã şi de împrumuturi clasificate în categoria ╟pierdere╚, se instituie un regim privilegiat, de care va beneficia în exclusivitate Banca Agricolã - S.A.".
În consecinta, având în vedere prevederile <>art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora nu pot face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii, rezulta ca, potrivit alin. (6) al aceluiaşi articol, excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , devenit <>art. 2 alin. (1) lit. b) în Legea nr. 166/1998 , este inadmisibila.
În legatura cu celelalte dispoziţii ale <>art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , prin care se stabilesc norme privind evidenta, urmãrirea şi regularizarea creditelor acordate pe baza contractelor încheiate înainte de 31 decembrie 1996 şi a dobânzilor aferente, Curtea constata ca acestea nu infrang prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2), care consacra principiul neretroactivitatii legii, şi nici pe cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi a cetãţenilor, întrucât ele se referã la creditele, respectiv la dobânzile aferente scadente şi neonorate, astfel încât invocarea acestor texte constituţionale este nerelevanta.
În ceea ce priveşte <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 , dispoziţiile acestuia au fost supuse controlului Curţii Constituţionale atât sub aspectul conformitatii lor cu prevederile art. 15 alin. (2), cat şi al conformitatii cu prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie. Astfel, prin Decizia nr. 42 din 23 martie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, prin Decizia nr. 59 din 20 aprilie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 9 iunie 1999, şi prin Decizia nr. 2 din 18 ianuarie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 29 februarie 2000, Curtea a stabilit ca prevederile <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 sunt constituţionale în raport cu prevederile menţionate.
Deoarece în speta nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, excepţia urmeazã sa fie respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin <>Legea nr. 166/1998 , excepţie ridicatã de Ion Jascu în Dosarul nr. 15.778/1998 al Judecãtoriei Galaţi.
2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. a) şi c) şi alin. (2) şi a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru întocmirea bilanţului contabil special şi regularizarea unor credite şi dobânzi clasificate în categoria "pierdere" la Banca Agricolã - S.A., aprobatã, cu modificãri şi completãri, prin <>Legea nr. 166/1998 , excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 13 iunie 2000.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016