Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 107 din 22 februarie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 107 din 22 februarie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 334 din 20 aprilie 2005

Constantin Doldur - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicatã de Vasile Stoican în Dosarul nr. 10.815/2004 al Judecãtoriei Sectorului 6 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã. În acest sens aratã cã, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţionalã a stabilit cã noţiunea de organizare a executãrii legii are un sens mai larg decât cea privind aplicarea legii, şi anume prin hotãrâri ale Guvernului pot fi dispuse mãsuri organizatorice, financiare, instituţionale sau sancţionatorii în vederea stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor legii.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 noiembrie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 10.815/2004, Judecãtoria Sectorului 6 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicatã de Vasile Stoican într-o cauzã ce are ca obiect soluţionarea unei plângeri împotriva sancţiunii aplicate pentru sãvârşirea unei contravenţii stabilite prin hotãrâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate aratã cã normele juridice privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor sunt norme primare şi, ca atare, acestea nu pot fi adoptate decât prin lege, ordonanţã sau ordonanţã de urgenţã a Guvernului. Dispoziţiile <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , prin care sunt împuternicite Guvernul şi consiliile locale şi judeţene ca, prin hotãrâri, sã stabileascã şi sã sancţioneze contravenţii, sunt contrare prevederilor art. 61 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora unica autoritate legiuitoare este Parlamentul. Conform prevederilor art. 108 alin. (2) din Constituţie, hotãrârile Guvernului se emit pentru organizarea executãrii legii, prin acestea neputându-se stabili norme primare. Împuternicirea Guvernului, prevãzutã în textele legale criticate, nu îndeplineşte nici condiţiile delegãrii legislative, în sensul dispoziţiilor art. 115 din Constituţie. Principiile descentralizãrii, autonomiei locale şi deconcentrãrii, pe care se întemeiazã administraţia publicã în unitãţile administrativ-teritoriale, nu conferã autoritãţilor administraţiei publice locale putere legiuitoare, actele emise de aceste autoritãţi putând avea doar caracter administrativ şi de norme secundare.
Judecãtoria Sectorului 6 Bucureşti considerã cã excepţia este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale nu sunt contrare prevederilor constituţionale invocate, având în vedere cã "noţiunea de organizare a executãrii legii din cuprinsul art. 108 alin. (2) al Constituţiei republicate are un sens mai larg decât cea privind aplicarea legii", prin hotãrâri ale Guvernului putând fi "dispuse mãsuri organizatorice, financiare, instituţionale şi sancţionatorii în vederea stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor legii". Guvernul, în temeiul art. 108 alin. (2) din Constituţie, iar consiliile locale şi judeţene, în temeiul art. 120 alin. (1) din Constituţie, au competenţa ca prin hotãrâri sã stabileascã şi sã sancţioneze contravenţii în domenii în care nu au fost stabilite contravenţii prin lege.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 este neîntemeiatã. În acest sens invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, respectiv <>Decizia nr. 51 din 12 februarie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 186 din 3 martie 2004.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, întrucât nu încalcã prevederile art. 108 alin. (2) din Constituţie. Noţiunea de organizare a executãrii legii, înscrisã în acest text constituţional, are un sens mai larg decât cea privind aplicarea, putând cuprinde şi mãsuri sancţionatorii.
Considerã cã prevederile art. 61 alin. (1) din Constituţie nu sunt incidente în cauzã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002, dispoziţii care au urmãtorul conţinut:
- Art. 1: "Legea contravenţionalã apãrã valorile sociale, care nu sunt ocrotite prin legea penalã. Constituie contravenţie fapta sãvârşitã cu vinovãţie, stabilitã şi sancţionatã prin lege, ordonanţã, prin hotãrâre a Guvernului sau, dupã caz, prin hotãrâre a consiliului local al comunei, oraşului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, a consiliului judeţean ori a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.";
- Art. 2: "(1) Prin legi, ordonanţe sau hotãrâri ale Guvernului se pot stabili şi sancţiona contravenţii în toate domeniile de activitate.
(2) Prin hotãrâri ale autoritãţilor administraţiei publice locale sau judeţene se stabilesc şi se sancţioneazã contravenţii în toate domeniile de activitate pentru care acestora le sunt stabilite atribuţii prin lege, în mãsura în care în domeniile respective nu sunt stabilite contravenţii prin legi, ordonanţe sau hotãrâri ale Guvernului.
(3) Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti pot stabili şi sancţiona contravenţii în urmãtoarele domenii: salubritate; activitatea din pieţe, curãţenia şi igienizarea acestora; întreţinerea parcurilor şi spaţiilor verzi, a spaţiilor şi locurilor de joacã pentru copii; amenajarea şi curãţenia spaţiilor din jurul blocurilor de locuinţe, precum şi a terenurilor virane; întreţinerea bazelor şi obiectivelor sportive aflate în administrarea lor; întreţinerea strãzilor şi trotuarelor, a şcolilor şi altor instituţii de educaţie şi culturã, întreţinerea clãdirilor, împrejmuirilor şi a altor construcţii; depozitarea şi colectarea gunoaielor şi a resturilor menajere.
(4) Consiliul General al Municipiului Bucureşti poate stabili şi alte domenii de activitate din competenţa consiliilor locale ale sectoarelor, în care acestea pot stabili şi sancţiona contravenţii.
(5) Hotãrârile consiliilor locale sau judeţene ori, dupã caz, ale sectoarelor municipiului Bucureşti, prin care s-au stabilit contravenţii cu nesocotirea principiilor prevãzute la alin. (2)-(4), sunt nule de drept. Nulitatea se constatã de instanţa de contencios administrativ competentã, la cererea oricãrei persoane interesate."
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile art. 61 alin. (1), art. 108 alin. (2), art. 115 alin. (1) şi (4) şi art. 120 alin. (1) din Constituţie, care au urmãtorul cuprins:
- Art. 61 alin. (1): "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţãrii.";
- Art. 108 alin. (2): "Hotãrârile se emit pentru organizarea executãrii legilor.";
- Art. 115 alin. (1) şi (4): "(1) Parlamentul poate adopta o lege specialã de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice; [...]
(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţã numai în situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.";
- Art. 120 alin. (1): "Administraţia publicã din unitãţile administrativ-teritoriale se întemeiazã pe principiile descentralizãrii, autonomiei locale şi deconcentrãrii serviciilor publice."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã aceasta este neîntemeiatã şi, în consecinţã, urmeazã sã fie respinsã pentru urmãtoarele considerente:
Guvernul şi autoritãţile administraţiei publice nu se substituie în atribuţia exclusivã de legiferare a Parlamentului, astfel încât nu se poate reţine încãlcarea prevederilor art. 61 alin. (1) din Constituţie.
De asemenea, nu sunt încãlcate nici prevederile constituţionale referitoare la delegarea legislativã, întrucât, prin dispoziţiile legale criticate, Guvernul şi autoritãţile administraţiei publice locale nu sunt abilitate sã emitã acte cu putere de lege, ci doar hotãrâri în cadrul atribuţiilor lor constituţionale şi legale. Hotãrârile Guvernului, prin care se stabilesc şi se sancţioneazã contravenţii în orice domenii, sunt acte emise în organizarea legii care reglementeazã domeniul respectiv.
De altfel, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat cu privire la constituţionalitatea dispoziţiilor <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , raportate la prevederile art. 61 alin. (1) şi <>art. 108 alin. (2) din Constituţie, prin Decizia nr. 51 din 12 februarie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 186 din 3 martie 2004, şi prin <>Decizia nr. 535 din 7 decembrie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Respingând excepţiile de neconstituţionalitate, Curtea a constatat cã "textele criticate nu încalcã dispoziţiile art. 61 alin. (1) din Constituţie, care proclamã Parlamentul drept organ reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţãrii, întrucât reglementarea unor contravenţii într-un domeniu sau altul de activitate este posibilã şi prin acte normative subordonate legii, în condiţiile în care domeniile respective sunt prevãzute în competenţa datã prin lege autoritãţilor publice stabilite la <>art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 ".
Cu privire la formularea "organizarea executãrii legii", consacratã de dispoziţiile art. 108 alin. (2) din Constituţie, Curtea a stabilit cã aceasta "are un sens mai larg decât cea privind aplicarea legii, şi anume prin hotãrâri ale Guvernului pot fi dispuse mãsuri organizatorice, financiare, instituţionale sau sancţionatorii în vederea stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor legii. Aşadar, legiuitorul nu mai stabileşte întotdeauna direct, prin lege, contravenţii şi sancţiuni, ci, chiar în sensul textului constituţional invocat, aceastã competenţã revine autoritãţii publice însãrcinate cu organizarea executãrii legii. Aceastã argumentare este valabilã nu numai în ceea ce priveşte Guvernul, ci, mutatis mutandis, şi în cazul autoritãţilor administraţiei publice locale prevãzute la <>art. 2 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , în ceea ce priveşte domeniile specificate în textele respective".
Deoarece nu au intervenit elemente noi de naturã sã justifice schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, cele statuate în deciziile menţionate îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate invocatã urmeazã sã fie respinsã ca neîntemeiatã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicatã de Vasile Stoican în Dosarul nr. 10.815/2004 al Judecãtoriei Sectorului 6 Bucureşti.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 22 februarie 2005.

PREŞEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR

Magistrat-asistent,
Cristina Toma

---------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016