Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 106 din 22 februarie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 106 din 22 februarie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 233 din 21 martie 2005
Constantin Doldur - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor <>art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , exceptie ridicata de Raluca Ioana Vasile in Dosarul nr. 11.128/2004 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.

CURTEA,

avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 11.128/2004, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor <>art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , exceptie ridicata de Raluca Ioana Vasile.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se afirma ca dispozitiile <>art. 35 pct. 2 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 contravin art. 45 din Constitutie, care garanteaza exercitarea accesului liber al persoanei la o activitate economica, precum si a liberei initiative. In acest sens se arata ca dispozitiile de lege criticate reglementeaza o activitate economica "prin trimiteri la un text de lege privind nerespectarea unor norme emise de un minister". Or, se sustine ca un minister "nu poate sa emita acte care nu sunt supuse controlului legiuitorului si care sa aiba putere de lege".
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se arata ca "emiterea unor reglementari de catre Ministerul Finantelor Publice cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea, arhivarea acestora nu ingradesc accesul liber al persoanei la o activitate economica si libera initiativa ci, dimpotriva, contribuie la efectuarea operatiunilor economice in mod corect si organizat, cu respectarea riguroasa a prevederilor legale, precum si la stabilitatea activitatii economice". Se mai mentioneaza ca reglementarile emise de Ministerul Finantelor Publice, a caror nerespectare constituie, conform <>Legii nr. 82/1991 , contraventie, "vor fi asimilate insesi legii, fara a dobandi insa in mod individual putere de lege".
Potrivit dispozitiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se precizeaza ca dispozitiile legale criticate au mai constituit obiectul controlului de constitutionalitate, iar prin <>Decizia nr. 361 din 23 septembrie 2004 , Curtea Constitutionala a statuat ca "art. 35 pct. 2 lit. b) din legea criticata nu deleaga puteri legislative unui organ al puterii executive [...], intrucat contraventiile si sanctiunile sunt stabilite prin lege, iar nu prin reglementari ale unei astfel de autoritati cum este, de exemplu, Ministerul Finantelor Publice". De asemenea, se sustine ca "normele ce pot fi emise de Ministerul Finantelor Publice vizeaza aplicarea legii, in speta fiind vorba tocmai de stricta aplicare si interpretare a legii, atributii ce intra in competenta exclusiva a instantelor judecatoresti".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Precizand ca obiectul prezentei exceptii il constituie, in realitate, dispozitiile <>art. 38 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , se arata ca "legiuitorul este liber sa stabileasca, in functie de interesul general si cu respectarea normelor privind drepturile si libertatile cetatenilor, conditiile in care urmeaza sa fie desfasurata o anumita activitate", iar dispozitiile art. 38 pct. 2 lit. b) din legea criticata reprezinta tocmai expresia aplicarii art. 45 din Constitutie, fiind, de altfel, in concordanta cu toate celelalte prevederi constitutionale. In sensul celor sustinute este indicata jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, respectiv <>Decizia nr. 117 din 11 martie 2004 .
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992 , sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, conform incheierii de sesizare a instantei de judecata, precum si notelor scrise depuse de autorul exceptiei la dosarul cauzei, dispozitiile <>art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale cu prezenta exceptie de neconstitutionalitate, <>Legea contabilitatii nr. 82/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 48 din 14 ianuarie 2005, dandu-se articolelor o noua numerotare. Ca urmare, art. 35 pct. 2 lit. b) a devenit art. 41 pct. 2 lit. b), acest din urma text fiind, in consecinta, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate asupra caruia Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte. Aceste dispozitii prevad urmatoarele:
- Art. 41 pct. 2 lit. b): "Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
1. [...]
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu privire la:
a) [...]
b) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse."
Autorul exceptiei sustine ca textul de lege criticat incalca prevederile art. 45 din Constitutie, potrivit caruia: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt garantate."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa o respinga pentru urmatoarele considerente:
Din analiza exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca dispozitiile <>art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Prin <>Decizia nr. 361 din 23 septembrie 2004 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.082 din 22 noiembrie 2004, Curtea a retinut ca aceste dispozitii sunt constitutionale. In decizia mentionata, examenul de constitutionalitate s-a facut prin raportare la alte texte din Constitutie decat cele invocate de autorul exceptiei de fata, dar in ambele cauze criticile formulate vizeaza, in esenta, acelasi aspect, adica emiterea de catre Ministerul Finantelor Publice a unor reglementari in domeniul contabilitatii, a caror nerespectare constituie contraventie, desi un organ al puterii executive nu are competenta de a emite acte normative cu putere de lege.
Cu privire la continutul <>art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea nr. 82/1991 , potrivit caruia constituie contraventii la prevederile acestei legi nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice referitoare la unele acte in materia contabilitatii, Curtea, prin decizia la care ne referim, a retinut ca este optiunea legiuitorului "de a stabili nivelul normelor juridice si organul emitent, care, o data ce nu au fost respectate, atrag raspunderea contraventionala". De asemenea, Curtea a mai retinut ca "prin dispozitiile de lege ce fac obiectul [...] exceptiei de neconstitutionalitate, iar nu prin acte cu forta juridica inferioara acesteia, se sanctioneaza contraventional, printre altele, si nerespectarea anumitor reglementari emise de Ministerul Finantelor Publice in domeniul activitatii contabile".
Solutia pronuntata prin <>Decizia nr. 361/2004 a Curtii Constitutionale si considerentele care au stat la baza acesteia isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Dispozitiile <>art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 nu contravin, asa cum sustine autorul exceptiei, prevederilor art. 45 din Constitutie privind "Libertatea economica". Dimpotriva, textul constitutional consacra accesul liber al oricarei persoane la o activitate economica, care insa este garantat daca aceasta, ca si libera initiativa, se exercita in conditiile legii.

Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:

Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor <>art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 , exceptie ridicata de Raluca Ioana Vasile in Dosarul nr. 11.128/2004 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 februarie 2005.

PRESEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR

Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Nita
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016