Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 105 din 22 februarie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77, art. 78 alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1),   art. 81, 168 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 105 din 22 februarie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77, art. 78 alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1), art. 81, 168 si 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005

Constantin Doldur - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 78 alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1), art. 81 alin. (1), <>art. 168 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Titu Ţãrcan în Dosarul nr. 4.207/R/2004 al Curţii de Apel Braşov - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã dispoziţiile legale criticate se aplicã în mod egal tuturor celor aflaţi în aceeaşi situaţie juridicã, astfel cã acestea nu încalcã prevederile art. 16 din Constituţie. Apreciazã cã legiuitorul este îndreptãţit sã reglementeze în mod diferit situaţii juridice distincte.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 22 noiembrie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 4.207/R/2004, Curtea de Apel Braşov - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 78 alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1), art. 81 alin. (1), <>art. 168 şi 194 din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Titu Ţãrcan într-o cauzã ce are ca obiect soluţionarea unei contestaţii împotriva deciziei de stabilire a pensiei.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate aratã cã întreaga legislaţie a pensiilor este contrarã Constituţiei, deoarece cuprinde reglementãri inechitabile şi cu caracter discriminatoriu pentru diferite categorii de pensionari şi nu este conformã cu obligaţia statului de a asigura pentru toţi cetãţenii un nivel de trai decent.
În concret, critica de neconstituţionalitate vizeazã urmãtoarele dispoziţii ale <>Legii nr. 19/2000 : art. 78 alin. (8), pentru cã la stabilirea punctajului anual al asiguratului nu se acordã spor pentru perioade lucrate peste stagiul minim de cotizare în alte sisteme de asigurãri; art. 80 alin. (1), pentru cã limiteazã valoarea unui punct de pensie la un coeficient de 30-50% din salariul mediu brut faţã de alte categorii de persoane cu pensii speciale, care pot beneficia de 80% din salariul net; art. 81 alin. (1), pentru cã prevede actualizarea valorii punctului de pensie numai în limita posibilitãţilor financiare; art. 168, pentru cã nu prevede recorelarea pensiilor în raport cu salariile majorate ale asiguraţilor în activitate; art. 194, pentru cã exclude de la drepturile efective de pensionare pe cei care au lucrat în douã sau mai multe sisteme de asigurãri sociale.
Curtea de Apel Braşov - Secţia civilã apreciazã cã reglementãrile legale criticate nu sunt de naturã a privilegia anumite categorii, ci se aplicã tuturor cetãţenilor care îndeplinesc aceleaşi condiţii.
În concluzie, instanţa de judecatã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 78 alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1), art. 81 alin. (1), <>art. 168 şi 194 din Legea nr. 19/2000 este neîntemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã nu este întemeiatã, deoarece nici unul dintre textele de lege criticate nu conţine dispoziţii prin care sã fie privilegiate unele categorii de cetãţeni şi discriminate altele, dacã acestea se aflã în situaţii identice. Referitor la întreaga reglementare a sistemului public de pensii, Guvernul aratã cã are drept scop asigurarea unui nivel de trai decent tuturor cetãţenilor ajunşi la vârsta de pensionare.
Avocatul Poporului apreciazã cã toate dispoziţiile legale criticate prin excepţia de neconstituţionalitate sunt constituţionale. În acest sens, susţine cã dispoziţiile <>art. 77, 78 şi 78^1 din Legea nr. 19/2000 au caracter tehnic şi nu instituie privilegii sau discriminãri între cetãţenii aflaţi în situaţii identice. În ceea ce priveşte prevederile art. 194 alin. (2) din lege, Avocatul Poporului aratã cã acestea prevãd cã prestaţiile de asigurãri sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem. Aceasta reprezintã, în opinia prezentatã, opţiunea legiuitorului, care "a înţeles cã persoanele care nu se aflã în situaţiile prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 sã beneficieze de alte reglementãri legale".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere al Guvernului şi al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Curtea reţine cã la data sesizãrii sale dispoziţiile <>art. 81 din Legea nr. 19/2000 fuseserã modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 59/2004 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, ordonanţã publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 31 august 2004, fiind cuprinse într-un singur alineat, care, ulterior sesizãrii Curţii, au fost modificate din nou, prin <>Legea nr. 534/2004 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 59/2004 , lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.135 din 1 decembrie 2004.
În aceastã situaţie, deoarece soluţia legislativã actualã este, în principiu, aceeaşi cu cele anterioare, Curtea, conform jurisprudenţei sale, urmeazã sã se pronunţe asupra constituţionalitãţii textului de lege în noua redactare.
În consecinţã, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 77, art. 78 alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1), <>art. 81, 168 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţii care au urmãtorul cuprins:
- Art. 77: "(1) Punctajul mediu anual, realizat de asigurat în perioada de cotizare, se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numãrul de ani corespunzãtori stagiului complet de cotizare, prevãzut în anexa nr. 3.
(2) În situaţia asiguraţilor prevãzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevãzute la aceste articole.
(3) În situaţiile prevãzute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevãzute în anexele nr. 4 şi 5.
(4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual şi a numãrului de puncte realizat în fiecare lunã se utilizeazã cinci zecimale." ;
- Art. 78 alin. (8): "Asiguraţii care, dupã îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limitã de vârstã, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumitã perioadã la sistemul public, regãsindu-se în una dintre situaţiile prevãzute la art. 5, beneficiazã de majorarea punctajului realizat în aceastã perioadã cu 0,3 % pentru fiecare lunã, respectiv cu 3,6 % pentru fiecare an suplimentar.";
- Art. 78^1: "(1) Numãrul de puncte realizat de şomeri se calculeazã prin raportarea cuantumului drepturilor bãneşti lunare acordate la salariul mediu brut lunar din luna respectivã, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
(2) Se excepteazã de la prevederile alin. (1) persoanele care beneficiazã de plãţi compensatorii, pentru care s-a achitat contribuţia din bugetul asigurãrilor pentru şomaj. În aceste cazuri numãrul de puncte se calculeazã prin raportarea sumei obţinute în urma aplicãrii coeficientului rezultat conform prevederilor art. 37 alin. (2) asupra drepturilor primite, la salariul mediu brut lunar comunicat de Institutul Naţional de Statisticã pentru luna respectivã.";
- Art. 80 alin. (1): "Anual, prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat, se stabileşte valoarea unui punct de pensie. Aceasta se determinã prin actualizarea valorii punctului de pensie din luna decembrie a fiecãrui an cu rata inflaţiei, prognozatã pentru anul bugetar urmãtor de cãtre instituţia cu atribuţii în domeniu.";
- Art. 81: "Punctajul mediu anual calculat conform prevederilor art. 180 alin. (2), aferent pensiilor din sistemul public, se poate majora prin mãsuri adoptate prin hotãrâri ale Guvernului.";
- Art. 168: "(1) Guvernul va lua mãsuri de recorelare a tuturor categoriilor de pensii, având în vedere schimbãrile produse în baza de calcul a acestora începând cu anul 1991, ca urmare a trecerii la salarii individuale brute, a luãrii în considerare a sporurilor cu caracter permanent, precum şi a majorãrii salariilor în sectorul bugetar sau negocierii acestora la societãţi comerciale şi regii autonome.
(2) Metodologia de recorelare a pensiilor în condiţiile prevãzute la alin. (1) va fi stabilitã prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Dupã intrarea în vigoare a prezentei legi, pe baza analizei rezultatelor recorelãrii aplicate conform prevederilor alin. (1) şi (2) Guvernul poate adopta mãsuri suplimentare de recorelare a pensiilor stabilite pe baza legislaţiei anterioare.
(4) Programul şi metodologia de recorelare a pensiilor, potrivit prevederilor alin. (3), se stabilesc prin hotãrâri ale Guvernului.
(5) În cazul pensiilor de asigurãri sociale ale agricultorilor, stabilite anterior datei de 29 iulie 1992, recorelarea pensiilor se face pe baza determinãrii timpului util conform metodologiei care a fost folositã la aplicarea prevederilor <>Legii nr. 80/1992 , republicatã, cu modificãrile ulterioare.";
- Art. 194: "(1) Între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale, neintegrate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncã sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limitã de vârstã, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor drepturi de asigurãri sociale prevãzute de prezenta lege.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) prestaţiile de asigurãri sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem.
(2^1) La acordarea indemnizaţiilor de asigurãri sociale prevãzute la art. 98 alin. (1) lit. a)-e), baza de calcul se constituie conform art. 99 alin. (1), (2) sau (3), dupã caz, numai din veniturile realizate în lunile în care persoana a fost asiguratã în sistemul public de pensii.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. b) şi c), care constituie şi vechime în muncã sau în serviciu în sistemul pensiilor militare şi în celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale neintegrate, se iau în calcul, opţional, în unul dintre sisteme.
(4) Decontarea între sistemul public şi celelalte sisteme de asigurãri sociale neintegrate înceteazã începând cu data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(5) În situaţiile prevãzute la alin. (4) prevederile art. 180 se vor aplica doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza vechimii în muncã realizate în sectorul asigurãrilor sociale de stat."
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile art. 16 alin. (1) şi (2) şi art. 47 alin. (1) din Constituţie, care au urmãtorul conţinut:
- Art. 16 alin. (1) şi (2): "(1) Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 47 alin. (1): "Statul este obligat sã ia mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de naturã sã asigure cetãţenilor un nivel de trai decent."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã aceasta este neîntemeiatã şi, în consecinţã, urmeazã a fi respinsã pentru urmãtoarele considerente:
Art. 47 alin. (2) din Constituţie consacrã dreptul cetãţenilor "la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenţã medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurãri sociale sau private, prevãzute de lege". Potrivit acestor prevederi, legiuitorul este în drept şi obligat sã stabileascã şi sã reglementeze în concret formele de asigurãri sociale, condiţiile şi criteriile acordãrii acestor drepturi, precum şi modul de calculare a lor. De asemenea, intrã în atribuţiile exclusive ale legiuitorului sã modifice ori sã completeze legislaţia existentã în materie, sã o abroge şi sã elaboreze noi reglementãri, în raport cu schimbãrile ce intervin în posibilitãţile de îmbunãtãţire a mãsurilor de protecţie socialã.
<>Legea nr. 19/2000 are caracter general în reglementarea drepturilor la pensie şi a altor drepturi de asigurãri sociale în sistemul public, care se aplicã în mod egal pentru toţi cetãţenii care îndeplinesc condiţiile prevãzute pentru a beneficia de drepturile acordate în acest sistem. Celelalte sisteme de asigurãri sociale sunt reglementate prin alte legi.
Legiuitorul este în drept, în considerarea unor situaţii deosebite, sã adopte, prin legi speciale, reglementãri diferite pentru anumite categorii socio-profesionale. Tratamentul juridic diferit, instituit pentru anumite categorii socio-profesionale, nu reprezintã nici privilegii şi nici discriminãri, în sensul interzis de art. 16 alin. (1) din Constituţie, ci se justificã, obiectiv şi rezonabil, prin situaţia diferitã în care se aflã acele categorii de cetãţeni. De altfel, eventualele neconcordanţe între reglementãrile cuprinse în diferite acte normative nu constituie o problemã de constituţionalitate, ci una de aplicare a legii la situaţiile prevãzute.
Modul de stabilire a punctajului anual şi a punctajului mediu, a valorii punctului de pensie, a condiţiilor de includere a anumitor perioade în stagiul de cotizare şi acordarea anumitor sporuri pentru perioadele cotizate peste stagiul standard sunt prevãzute prin norme cu caracter tehnic, care se aplicã în mod egal persoanelor aflate în situaţii identice.
Valoarea punctului de pensie, limita maximã a cuantumului pensiei, condiţiile de recalculare şi de recorelare a pensiilor anterior stabilite, ca şi indexarea acestora, nu se pot face decât în raport cu resursele fondurilor de asigurãri sociale disponibile.
Reglementarea sistemului de pensii prevede recunoaşterea reciprocã, între diferite sisteme de asigurãri sociale, a perioadei de cotizare, pentru stabilirea condiţiilor de înscriere la pensie. Legea dispune, în acelaşi timp, cã drepturile prevãzute în sistemul public se acordã numai în raport cu perioadele cotizate în acest sistem. Aceastã nouã opţiune a legiuitorului se justificã prin evitarea decontãrilor anevoioase între diferite sisteme, urmând ca fiecare cetãţean sã îşi primeascã drepturile din sistemul la care a cotizat.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 78 alin. (8), art. 78^1, art. 80 alin. (1), <>art. 81, 168 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Titu Ţãrcan în Dosarul nr. 4.207/R/2004 al Curţii de Apel Braşov - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 22 februarie 2005.

PREŞEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR

Magistrat-asistent,
Cristina Toma
______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016