Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 105 din 11 aprilie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 27 si 31 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strainilor in Romania, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 105 din 11 aprilie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 si 31 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strainilor in Romania, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 344 din 28 iunie 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 27 şi 31 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strãinilor în România, republicatã, excepţie ridicatã de Anton Sommert în Dosarul nr. 1.906/2000 al Judecãtoriei Sectorului 4 Bucureşti.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 20 martie 2001, în prezenta autorului exceptiei şi a reprezentantului Ministerului Public, şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 27 martie 2001 şi, respectiv, 11 aprilie 2001.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 mai 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 1.906/2000, Judecãtoria Sectorului 4 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 27 şi 31 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strãinilor în România, republicatã, excepţie ridicatã de Anton Sommert.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arata ca dispoziţiile legale invocate incalca dreptul constituţional la libera circulaţie prin instituirea interdicţiei de a pãrãsi teritoriul României pentru cetãţeanul strãin care are calitatea de invinuit sau inculpat. Autorul exceptiei susţine, de asemenea, ca dispoziţiile invocate contravin drepturilor consacrate prin Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Judecãtoria Sectorului 4 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata, arãtând ca dispoziţiile legale invocate instituie obligaţia cetãţeanului strãin de a nu pãrãsi ţara, neatribuind instanţei de judecata posibilitatea de a constata dacã se impune interdicţia pãrãsirii tarii. "Astfel, în vreme ce îngrãdirea liberei circulatii a cetãţenilor romani este circumstantiata de <>Legea nr. 216 din 17 noiembrie 1998 (pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/1997 privind regimul paşapoartelor în România) şi este atributul exclusiv al puterii judecãtoreşti, care are libertatea de a aprecia asupra necesitãţii mãsurii, <>Legea nr. 25/1969 privind regimul strãinilor impune un regim diferit cetãţenilor strãini; în cazul acestora instanţele judecãtoreşti şi orice persoane interesate sunt obligate sa anunţe organele Ministerului de Interne, acestea fiind cele abilitate sa ia mãsura interdicţiei de a pãrãsi ţara."
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, arata ca excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata, arãtând în esenta ca atât Constituţia, cat şi Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale impun ca orice restrictie sa fie posibila numai în scopul pentru care a fost prevãzutã şi numai în anumite limite strict necesare, în funcţie de situaţia ce o justifica.
Preşedintele Camerei Deputaţilor şi preşedintele Senatului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile partii prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 27 şi 31 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strãinilor în România, republicatã. Aceste dispoziţii au urmãtorul conţinut:
- Art. 27: "Strainul invinuit sau inculpat într-o cauza penalã nu poate pãrãsi ţara decât numai dupã scoaterea de sub urmãrire, încetarea urmãririi penale, încetarea procesului penal sau achitare, iar în caz de condamnare, numai dupã executarea pedepsei.";
- Art. 31: "În cazurile prevãzute în art. 27, 28 şi 30, organele competente sau persoanele interesate, dupã caz, vor înştiinţa de îndatã Ministerul de Interne despre obligaţiile ce revin strainului, precum şi despre luarea şi încetarea mãsurilor cu privire la acesta, comunicând şi actele doveditoare."
Textele constituţionale, invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate, sunt:
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa îndeplineascã întocmai şi cu buna-credinţa obligaţiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.";
- Art. 15 alin. (1): "Cetãţenii beneficiazã de drepturile şi de libertãţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevãzute de acestea.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 18 alin. (1): "Cetãţenii strãini şi apatrizii care locuiesc în România se bucura de protecţia generalã a persoanelor şi a averilor, garantatã de Constituţie şi de alte legi.";
- Art. 20: "(1) Dispoziţiile constituţionale privind drepturile şi libertãţile cetãţenilor vor fi interpretate şi aplicate în concordanta cu Declaraţia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu celelalte tratate la care România este parte.
(2) Dacã exista neconcordante între pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi legile interne, au prioritate reglementãrile internaţionale.";
- Art. 22 alin. (1) şi (2): "(1) Dreptul la viata, precum şi dreptul la integritate fizica şi psihicã ale persoanei sunt garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii şi nici unui fel de pedeapsa sau de tratament inuman ori degradant.";
- Art. 23 alin. (1) şi (8): "(1) Libertatea individualã şi siguranta persoanei sunt inviolabile. [...]
(8) Pana la rãmânerea definitiva a hotãrârii judecãtoreşti de condamnare, persoana este consideratã nevinovatã.";
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la apãrare este garantat.";
- Art. 25 alin. (1): "Dreptul la libera circulaţie, în ţara şi în strãinãtate, este garantat. Legea stabileşte condiţiile exercitãrii acestui drept."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca soluţionarea cauzei aflate pe rolul instanţei judecãtoreşti nu depinde de prevederile textelor legale invocate. Într-adevãr, în cauza de fata excepţia de neconstituţionalitate a fost invocatã în cadrul unui litigiu având ca obiect o plângere penalã impotriva sãvârşirii infracţiunii de insulta, prevãzutã la art. 205 din Codul penal. Prin urmare, temeiul de drept al cererii de chemare în judecata nu atrage exercitarea controlului de constitutionalitate cu privire la dispoziţiile legale ce constituie obiectul exceptiei de neconstituţionalitate. Astfel fiind, devin aplicabile dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, conform cãrora Curtea Constituţionalã decide numai cu privire la dispoziţiile de lege de care depinde soluţionarea cauzei, precum şi dispoziţiile alin. (6) al aceluiaşi articol, conform cãruia, dacã sunt incalcate dispoziţiile alin. (1), excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sa fie
respinsã ca fiind inadmisibila.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 27 şi 31 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strãinilor în România, excepţie ridicatã de Anton Sommert în Dosarul nr. 1.906/2000 al Judecãtoriei Sectorului 4 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 11 aprilie 2001.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Cristina Radu
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016