Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 105 din 1 iulie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin   Legea nr. 12/1995     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 105 din 1 iulie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 352 din 26 iulie 1999
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare a agenţilor economici, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 12/1995 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Trans Impex Stats" - S.R.L. din Reghin în Dosarul nr. 2.797/R/1998 al Judecãtoriei Reghin.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, Societatea Comercialã "Trans Impex Stats" - S.R.L. din Reghin şi Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat Mures, pentru Garda financiarã Mures, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta Curţii, solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 februarie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 2.797/R/1998, Judecãtoria Reghin a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare a agenţilor economici, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 12/1995 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Trans Impex Stats" - S.R.L. din Reghin, cu ocazia judecãrii plângerii formulate impotriva procesului-verbal de contravenţie încheiat de Garda financiarã Mures la data de 20 noiembrie 1997.
În motivarea exceptiei se susţine ca dispoziţiile atacate contravin prevederilor constituţionale ale art. 49 alin. (1) referitoare la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, ale art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi b) care statueazã ca economia României este o economie de piata, stabilind totodatã în sarcina statului obligaţia de a asigura libertatea comerţului şi protejarea intereselor naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã, precum şi ale art. 135 alin. (6) potrivit cãrora "Proprietatea privatã este, în condiţiile legii, inviolabilã".
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata precizeazã ca de dispoziţiile legale atacate depinde judecarea cauzei şi apreciazã ca acestea nu incalca textele constituţionale invocate.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul sau de vedere, Guvernul considera ca excepţia este neîntemeiatã, deoarece, "pe de o parte, activitatea de comerţ exterior a agenţilor economici se desfãşoarã pe baza autonomiei lor juridice, iar, pe de alta parte, este necesar ca aceasta activitate sa se încadreze într-un sistem economic şi sa fie concordanta cu interesul naţional".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând Încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia ridicatã.
Textul <>art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 12/1995 , are urmãtorul cuprins: "În vederea consolidãrii regimului valutar în vigoare şi intaririi disciplinei financiare privind disponibilitãţile în conturile valutare, se stabilesc urmãtoarele:
1. Persoanele juridice şi fizice autorizate în condiţiile legii, care produc şi comercializeazã mãrfuri, executa lucrãri şi presteazã servicii pe teritoriul României, vor livra mãrfurile, vor executa lucrãrile şi vor presta serviciile numai cu plata în lei, cu excepţia celor altfel reglementate în mod expres prin acte normative şi numai pe baza autorizãrii exprese a Bãncii Naţionale a României.
2. Persoanele juridice şi fizice prevãzute la art. 1 sunt obligate sa încaseze sumele în valuta aferente exporturilor de mãrfuri, executarilor de lucrãri şi prestãrilor de servicii în strãinãtate, precum şi din orice alte operaţiuni şi tranzacţii externe, prin conturile deschise în România la bãnci autorizate.
3. În cazul operaţiunilor de încasare la vedere, repatrierea valutei rezultate în urma producerii actului de comerţ internaţional se va face în maximum 5 zile de la data încasãrii, dar nu mai târziu de 90 de zile calendaristice, calculate de la data atestarii documentare a trecerii mãrfii prin frontiera romana, sau, dupã caz, a executãrii lucrãrilor şi prestãrii serviciilor în strãinãtate, în funcţie de zona geograficã a partenerului extern.
Pentru operaţiunile cu încasare la termen între 90 şi 360 de zile, cat şi pentru cele pe credit de peste 1 an, pentru care Ministerul Comerţului a eliberat licenţe în limita unui plafon stabilit anual de Banca Nationala a României, termenul de repatriere este de maximum 15 zile calendaristice calculate de la data scadentei plãţii, stabilite conform clauzelor contractuale.
În cazul plãţilor în avans pentru importuri, pentru care nu s-a livrat marfa, nu s-a executat lucrarea sau nu s-a prestat serviciul, sau pentru care nu s-a restituit avansul plãtit, se aplica aceeaşi perioada de 15 zile calendaristice calculate de la data ultimului termen de livrare contractual.
Ministerul Comerţului, în raport cu obiectivele politicii comerciale, va propune Guvernului, în vederea aprobãrii, lista grupelor de produse care pot fi exportate cu plata pana la 90 de zile calendaristice de la data livrãrii, precum şi lista grupelor de produse cu plata peste 1 an de la data livrãrii, produsele necuprinse în cele doua categorii de grupe de produse putând fi exportate cu plata la termene între 90 şi 360 de zile calendaristice.
4. Deţinerea de disponibilitati valutare în conturi bancare în strãinãtate de cãtre persoanele juridice şi fizice prevãzute la pct. 1 poate fi facuta numai pe baza şi în condiţiile autorizãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României.
5. Operaţiunile de transferuri externe privind investiţiile directe în strãinãtate, investiţiile de portofoliu şi alte transferuri de sume în valuta, efectuate potrivit normelor legale, se pot face numai cu avizul prealabil al Ministerului Finanţelor şi cu autorizarea Bãncii Naţionale a României.
Pentru operaţiunile prevãzute la alineatul precedent se va asigura repatrierea sumelor în valuta rezultate din aceste operaţiuni, dupã cum urmeazã:
- în termen de 30 de zile calendaristice de la data stabilirii şi disponibilizarii în valuta convertibilã a sumelor reprezentând dividende din activitatea de investiţii în strãinãtate, precum şi a cotelor-pãrţi provenind din lichidarea acestor investiţii, ţinând seama de reglementãrile legale şi de datele calendaristice de început şi de sfârşit ale anului financiar în ţãrile în care s-au efectuat aceste investiţii;
- în termen de 15 zile calendaristice calculate de la scadenta plãţii stabilite conform clauzelor contractuale pentru celelalte operaţiuni prevãzute la alin. 1.
6. Pentru operaţiunile legate de export-import fãrã încasare efectivã de valuta, destinate completãrii fondului de marfa pe piata interna, autorizate de organele abilitate în acest scop prin hotãrâre a Guvernului, persoanele juridice şi fizice prevãzute la pct. 1 sunt obligate, în situaţia efectuãrii în prealabil a exporturilor, sa realizeze importurile corespunzãtoare în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data efectuãrii exporturilor. În caz contrar, acestea sunt obligate la repatrierea în valuta a contravalorii exporturilor într-un termen suplimentar de maximum 15 zile calendaristice.
7. În cazul constatãrii nerespectãrii termenelor menţionate la pct. 3, 5 şi 6, precum şi a celor menţionate în autorizaţia Bãncii Naţionale a României eliberata conform pct. 4, privind repatrierea încasãrilor în valuta, se vor aplica urmãtoarele amenzi contravenţionale reprezentând:
- 10%, în lei, asupra sumelor în valuta nerepatriate, pentru întârzieri de pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, în lei, asupra sumelor în valuta nerepatriate, pentru întârzieri între 30 şi 60 de zile calendaristice;
- 20%, în lei, asupra sumelor în valuta nerepatriate, pentru fiecare luna calendaristicã care depãşeşte primele 60 de zile de întârziere.
În toate situaţiile se menţine obligaţia repatrierii sumelor în valuta în termen de 30 de zile calendaristice de la data constatãrii contravenţiei.
În cazul depãşirii termenului de la alineatul precedent, penalitãţile stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanta, se majoreazã cu 50% .
8. Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la pct. 7 revin organelor Ministerului Finanţelor şi Bãncii Naţionale a României, împuternicite în acest scop.
9. Dispoziţiile prezentei ordonanţe referitoare la sancţiunile contravenţionale se completeazã cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia art. 25 şi 26.
Pentru calcularea amenzilor contravenţionale prevãzute la pct. 7 se utilizeazã cursul de schimb valutar în vigoare la data constatãrii contravenţiei."
Aceste dispoziţii legale prevãd o serie de mãsuri care au ca scop consolidarea regimului valutar şi întãrirea disciplinei financiare privind disponibilitãţile în conturile valutare ale persoanelor fizice şi juridice prin obligaţia acestora de a incasa sumele în valuta aferente exporturilor de mãrfuri, executarilor de lucrãri şi prestãrilor de servicii în strãinãtate în termenele stabilite prin ordonanta.
Primele şase puncte ale articolului IV din <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , în funcţie de situaţii, stabilesc termenele pana la care trebuie repatriata valuta, iar punctul 7 prevede sancţiunea amenzii contravenţionale care se aplica în cazul nerespectãrii acestor termene, competenta de constatare şi aplicare a acestei sancţiuni revenind organelor Ministerului Finanţelor şi Bãncii Naţionale a României, împuternicite în acest scop potrivit punctului 8.
Cu privire la constituţionalitatea punctului 7 al art. IV din ordonanta atacatã, Curtea Constituţionalã, prin deciziile nr. 157 şi nr. 161 din 10 noiembrie 1998, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 11 noiembrie 1999, precum şi nr. 186 din 17 decembrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 52 din 5 februarie 1999, a statuat ca prevederile constituţionale ale art. 49 privesc, prin conţinutul lor, drepturi şi libertãţi fundamentale ale cetãţenilor, iar cele ale art. 134, stabilind obligaţia statului de a asigura protejarea intereselor naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã, nu sunt infrante, deoarece obligaţia de repatriere a valutei nu este contrarã economiei de piata şi libertãţii comerţului.
Întrucât nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice modificarea jurisprudenţei Curţii, soluţia pronunţatã prin deciziile sus-menţionate îşi menţine valabilitatea şi în aceasta cauza.
Autoarea exceptiei considera ca întreg conţinutul articolului IV din <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 este neconstitutional în raport cu art. 49, art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi b), precum şi cu art. 135 alin. (6) din Constituţie, deoarece "prin instituirea ... obligaţiilor agenţilor economici de a incasa sumele în valuta aferente exporturilor de mãrfuri, executarilor de lucrãri ... precum şi din orice alte operaţiuni şi tranzacţii externe doar prin conturi deschise în România şi doar la bãnci autorizate de Banca Nationala a României se realizeazã o ingradire a drepturilor şi libertãţilor fundamentale, întrucât principiul libertãţii comerţului înseamnã şi posibilitatea pentru agenţii economici de a-şi stabili împreunã cu partenerii contractului locul unde urmeazã a se face plata şi modalitãţile de plata".
Obligaţia de repatriere a valutei, cat şi efectuarea operaţiunilor prin conturile deschise în România la bãnci autorizate nu violeaza art. 49 alin. (1) din Constituţie, deoarece acesta, reglementand situaţiile în care pot fi restrânse drepturile şi libertãţile fundamentale ale cetãţenilor, nu se aplica în cauza. Conform art. 41 alin. (1) din Constituţie, în ceea ce priveşte dreptul de proprietate, conţinutul şi limitele acestuia sunt stabilite de lege.
Nu se pot retine nici susţinerile potrivit cãrora sunt incalcate art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi b) şi art. 135 alin. (6) din Constituţie, întrucât inviolabilitatea, în condiţiile legii, a proprietãţii private nu poate fi opusã cerinţelor apãrãrii intereselor naţionale în activitatea financiarã şi valutarã, în stadiul actual de dezvoltare a economiei de piata. Nici economia de piata şi nici libertatea comerţului nu justifica încãlcarea obligaţiei de repatriere a valutei şi a termenului legal maxim de repatriere, deoarece de constituirea fondurilor valutare depinde funcţionarea însãşi a sistemului economic, astfel ca autonomia juridicã a agenţilor economici în activitatea de comerţ exterior nu se poate realiza decât cu respectarea acestor obligaţii.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum al art. 1-3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, cu şase voturi pentru şi un vot impotriva,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare a agenţilor economici, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 12/1995 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Trans Impex Stats" - S.R.L. din Reghin în Dosarul nr. 2.797/R/1998 al Judecãtoriei Reghin.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 1 iulie 1999.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016