Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 103 din 1 iulie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 41 din Legea concurentei nr. 21/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 103 din 1 iulie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 din Legea concurentei nr. 21/1996

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 357 din 28 iulie 1999
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 41 din Legea concurentei nr. 21/1996 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Compania de Distribuţie Naţional" - S.A. din Baia Mare în Dosarul nr. 3.623/1998 al Judecãtoriei Baia Mare.
La apelul nominal, pentru Consiliul Concurentei se prezintã consilier juridic Cristina Butacu, care depune delegaţie la dosar. Lipseşte Societatea Comercialã "Compania de Distribuţie Naţional" - S.A. din Baia Mare, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Consiliului Concurentei solicita respingerea exceptiei, deoarece apreciazã ca <>art. 41 din Legea nr. 21/1996 constituie instrumentul pe care legiuitorul l-a pus la dispoziţie Consiliului Concurentei în vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite la art. 27 din aceeaşi lege. De asemenea, considera ca prin dispoziţiile art. 65 din legea sus-menţionatã este garantatã confidenţialitatea datelor şi informaţiilor solicitate. De altfel, dispoziţii legale similare celor criticate, indispensabile îndeplinirii sarcinilor, exista în acte normative ce reglementeazã atribuţiile altor organe administrative cu putere de control, cum sunt Curtea de Conturi şi Garda financiarã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ridicate, apreciind ca textul de lege criticat nu contravine prevederilor constituţionale invocate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 17 decembrie 1998, pronunţatã în Dosarul nr. 3.623/1998, Judecãtoria Baia Mare a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 41 din Legea concurentei nr. 21/1996 , ridicatã de Societatea Comercialã "Compania de Distribuţie Naţional" - S.A. din Baia Mare, cu ocazia judecãrii plângerii formulate impotriva procesului-verbal de contravenţie din 15 aprilie 1998, încheiat de Consiliul Concurentei.
În motivarea exceptiei se susţine ca dispoziţiile legale criticate, datoritã formularii generale "de natura sa conducã la încãlcarea unor garanţii constituţionale prin gresita interpretare de la o echipa de control la alta", contravin prevederilor constituţionale ale art. 134 alin. (1) şi (2) care statueazã ca economia României este o economie de piata, stabilind totodatã în sarcina statului obligaţia de a asigura libertatea comerţului, şi ale art. 135 alin. (1) şi (6), potrivit cãrora "Statul ocroteşte proprietatea", iar "Proprietatea privatã este, în condiţiile legii, inviolabilã".
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata considera ca "dispoziţiile <>art. 41 din Legea nr. 21/1996 nu contravin dispoziţiilor constituţionale şi garanţiilor acordate de acestea, ci sunt instrumente acordate organelor de control pentru a-şi îndeplini atribuţiile".
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul sau de vedere Guvernul apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, deoarece "solicitarea informaţiilor necesare îndeplinirii atribuţiilor de control, în condiţiile legii, nu poate aduce atingere garanţiilor apãrãrii proprietãţii prevãzute la art. 134 alin. (1) şi (2) şi la art. 135 alin. (1) şi (6) din Constituţie ...".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia ridicatã.
Textul de lege atacat are urmãtorul cuprins:
Art. 41. - "În îndeplinirea atribuţiilor conferite în baza prezentei legi, personalul Consiliului Concurentei, respectiv cel al Oficiului Concurentei, poate solicita agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici informaţiile care-i sunt necesare, menţionând baza legalã şi scopul solicitãrii, şi poate stabili termene pana la care aceste informaţii sa-i fie furnizate, sub sancţiunea prevãzutã de prezenta lege."
Autoarea exceptiei considera ca aceste dispoziţii legale sunt neconstituţionale, întrucât, printr-o formulare generalã, conduc la încãlcarea garanţiilor stabilite prin art. 134 alin. (1) şi (2) şi art. 135 alin. (1) şi (6) din Constituţie, prin interpretarile gresite ale diferitelor echipe de control.
Textul legal criticat face parte dintr-un ansamblu de norme, instituite prin <>Legea nr. 21/1996 , având drept scop, potrivit art. 1, "... protecţia, menţinerea şi stimularea concurentei şi a unui mediu concurential normal", şi care se aplica, conform art. 2, "... actelor şi faptelor care au sau pot avea ca efect restrangerea, împiedicarea sau denaturarea concurentei", elemente care conferã acestui act normativ valentele unei reglementãri cu caracter fundamental pentru propãşirea şi dezvoltarea economiei de piata în România.
În vederea realizãrii acestor scopuri, potrivit acestei legi, se înfiinţeazã Consiliul Concurentei, ale carei atribuţii sunt explicit definite prin lege, între care şi cea cuprinsã la art. 41, criticat de autoarea exceptiei de neconstituţionalitate. Or, fãrã a culege informaţiile, datele şi relaţiile ce îi sunt necesare, acest organ nu îşi poate aduce la îndeplinire aceste atribuţii. Mai mult, însuşi conţinutul art. 41 prevede ca solicitarile Consiliului Concurentei se pot face doar menţionându-se baza legalã şi scopul solicitãrii, agenţii economici fiind astfel apãraţi de orice abuz sau ingerinta în activitatea lor, dreptul lor de proprietate nefiind cu nimic afectat.
Asadar, solicitarea unor informaţii esenţiale pentru realizarea obiectivelor sale de cãtre Consiliul Concurentei nu aduce atingere economiei de piata sau libertãţii comerţului, ci, asigurând protecţia concurentei loiale şi a proprietãţii private, nu se afla sub nici o forma în contradictie cu dispoziţiile constituţionale, fãcând parte din mecanismele necesare economiei de piata a tarii noastre.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 41 din Legea concurentei nr. 21/1996 , ridicatã de Societatea Comercialã "Compania de Distribuţie Naţional" - S.A. din Baia Mare în Dosarul nr. 3.623/1998 al Judecãtoriei Baia Mare.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 1 iulie 1999.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016