Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 102 din 9 martie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 60 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 102 din 9 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 374 din 29 aprilie 2004

Nicolae Popa - preşedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 60 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenţã socialã, excepţie ridicatã de Vasile Leonte în Dosarul nr. 1.026/2003 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei Vasile Leonte personal, lipsã fiind cealaltã parte - Casa Judeţeanã de Pensii Galaţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, autorul excepţiei Vasile Leonte solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã în faţa instanţei de judecatã care a sesizat Curtea Constituţionalã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã, apreciind cã, la data sesizãrii Curţii Constituţionale prin Încheierea Curţii de Apel Galaţi, dispoziţiile legale criticate erau abrogate, iar în temeiul <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea nu se poate pronunţa decât asupra unor dispoziţii legale în vigoare.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 noiembrie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 1.026/2003, Curtea de Apel Galaţi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 60 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenţã socialã, excepţie ridicatã de Vasile Leonte într-o cauzã având ca obiect contestaţia la decizia de suspendare a plãţii pensiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 60 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 3/1977 sunt neconstituţionale, deoarece în temeiul acestora s-a dispus suspendarea plãţii pensiei ce i se cuvenea pe perioada în care a fost în stare de arest preventiv, iar nu în executarea unei pedepse privative de libertate, stabilitã prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã. Considerã cã aceste dispoziţii legale încalcã dreptul constituţional la pensie, prevãzut de art. 43 alin. (2) şi determinã restrângerea exerciţiului unui drept fundamental fãrã sã fie întrunite condiţiile prevãzute de art. 49 din Constituţie.
Curtea de Apel Galaţi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ opineazã în sensul cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, dispoziţiile legale criticate nefiind contrare prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei, întrucât suspendarea plãţii pensiei constituie o mãsurã temporarã, care atrage repunerea în drepturi a pensionarului din momentul încetãrii cauzei legale de suspendare.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât <>Legea nr. 3/1977 a fost abrogatã expres prin <>art. 198 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Astfel, faţã de dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora Curtea Constituţionalã se poate pronunţa numai asupra dispoziţiilor legale în vigoare, excepţia este inadmisibilã.
Avocatul Poporului aratã cã excepţia ridicatã este inadmisibilã, deoarece, potrivit dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, pot fi supuse controlului de constituţionalitate exercitat de Curtea Constituţionalã numai dispoziţiile legale în vigoare. <>Legea nr. 3/1977 a fost abrogatã prin <>Legea nr. 19/2000 , iar dispoziţiile art. 60 alin. (1) lit. a) referitoare la suspendarea plãţii pensiei pe perioada în care pensionarul se aflã în executarea unei pedepse privative de libertate nu mai sunt preluate în noul act normativ.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost sesizatã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi ale art. 1 alin. (1), <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 60 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenţã socialã (publicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6 august 1977), cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţii potrivit cãrora, pe lângã alte cazuri, plata pensiei se suspendã şi în situaţia în care pensionarul se aflã în executarea unei pedepse privative de libertate. <>Legea nr. 3/1977 a fost abrogatã în întregime, în mod expres, prin <>art. 198 liniuţa a 7-a din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000 (care a intrat în vigoare la 1 aprilie 2001).
În susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia apreciazã cã prin dispoziţiile legale criticate sunt încãlcate prevederile constituţionale ale art. 43 alin. (2) referitoare la nivelul de trai şi ale art. 49 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, care, în urma revizuirii şi republicãrii Constituţiei României în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, au devenit art. 47 alin. (2) şi art. 53.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
La data sesizãrii Curţii Constituţionale prin Încheierea din 11 noiembrie 2003, <>Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenţã socialã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, era abrogatã prin prevederile <>art. 198 liniuţa a 7-a din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. În <>art. 92 din Legea nr. 19/2000 , printre cazurile de suspendare a plãţii pensiei nu se mai prevede situaţia în care beneficiarul se aflã în executarea unei pedepse privative de libertate.
Având în vedere dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor [...] privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare [...]", precum şi dispoziţiile alin. (6) al art. 23 din aceeaşi lege, instanţa de judecatã în faţa cãreia s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 60 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 3/1977 trebuia sã o respingã printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã.
Întrucât instanţa de judecatã nu s-a conformat acestor dispoziţii legale, urmeazã ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 60 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 3/1977 sã fie respinsã ca inadmisibilã de cãtre Curtea Constituţionalã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 60 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenţã socialã, excepţie ridicatã de Vasile Leonte în Dosarul nr. 1.026/2003 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 martie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean

_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016