Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 101 din 11 martie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobata prin   Legea nr. 130/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 101 din 11 martie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobata prin Legea nr. 130/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 214 din 1 aprilie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobatã prin <>Legea nr. 130/2001 , excepţie ridicatã de Neculaiu Enache, Dumitru Gheorghe şi Florinel Maciuca în dosarele nr. 397/2002, nr. 400/2002 şi nr. 402/2002 ale Curţii de Apel Galaţi - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc toate pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã în dosarele nr. 271C/2002, nr. 272C/2002 şi nr. 274C/2002 are un conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere art. 164 din Codul de procedura civilã, nu se opune conexarii dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civilã, dispune conexarea dosarelor nr. 272C/2002 şi nr. 274C/2002 la Dosarul nr. 271C/2002, care este primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public, invocand jurisprudenta în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constata urmãtoarele:
Prin încheierile din 13 mai 2002, pronunţate în dosarele nr. 397/2002, nr. 400/2002 şi nr. 402/2002, Curtea de Apel Galaţi - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobatã prin <>Legea nr. 130/2001 . Excepţia a fost ridicatã de Neculaiu Enache, Dumitru Gheorghe şi Forinel Maciuca cu ocazia soluţionãrii recursurilor declarate impotriva sentinţelor civile nr. 47, nr. 50 şi nr. 54 din 6 februarie 2002, pronunţate de Tribunalul Brãila - Secţia civilã.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin ca dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 15, art. 16 alin. (1) şi (2), art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) şi ale art. 50. În esenta, aceştia arata ca <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 incalca principiul neretroactivitatii legilor, întrucât reglementeazã modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi ajutoarelor care se acorda personalului militar disponibilizat, începând cu data de 1 ianuarie 2000, data anterioarã intrãrii în vigoare a textului normativ atacat. În acest context, considera ca sunt incalcate şi prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, aflatã în vigoare la data de 1 ianuarie 2000. În continuare, autorii excepţiilor susţin ca textele legale criticate creeazã inegalitati în ceea ce priveşte modul de impozitare atât între diferitele cadre militare, cat şi între acestea şi restul cetãţenilor. De asemenea, considera ca sunt incalcate şi prevederile constituţionale ale art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) şi ale <>art. 50, deoarece în Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu mai sunt prevãzute o serie de mãsuri de protecţie socialã instituite prin <>Ordonanta Guvernului nr. 7/1998 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 37/2001 .
Curtea de Apel Galaţi - Secţia civilã, observând ca textele legale criticate nu sunt aplicabile autorilor exceptiei, deoarece aceştia au fost trecuţi în rezerva la data de 2 iulie 2001, data ulterioara apariţiei <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , îşi exprima totuşi opinia fata de textele legale criticate în sensul ca acestea nu contravin prevederilor constituţionale invocate. Astfel, arata ca <>art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 prevede doar scutirea de la calculul venitului global a plãţilor compensatorii şi ajutoarelor, care se acorda personalului militar disponibilizat, şi nu scutirea de la impozitare potrivit baremelor de impozitare prevãzute de <>art. 24 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 . În acest sens, retine ca statul este în drept sa-şi stabileascã politica fiscalã, fãrã ca prin aceasta sa se considere ca sunt incalcate dispoziţiile constituţionale. De asemenea, considera ca art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) şi art. 50 din Constituţie nu sunt incidente în cauza.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate, iar în conformitate cu <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, Curtea Constituţionalã a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul, apreciind ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate, arata ca prevederile legale criticate nu aduc atingere principiului neretroactivitatii legii, deoarece impozitul pe venit are un caracter global şi anual, modalitatea de calcul pe veniturile periodice putând fi modificatã de-a lungul întregului an fiscal, urmând ca, dupã expirarea acestuia, sa se facã regularizarea impozitului plãtit, în raport cu impozitul datorat, ţinându-se seama şi de eventualele venituri realizate din alte surse. De asemenea, considera ca nici principiul egalitãţii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie nu este încãlcat, deoarece prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 urmãresc doar o punere de acord a modului de impozitare a veniturilor la care se referã cu cel aplicabil veniturilor de natura salariala. În sprijinul acestei opinii este invocatã şi jurisprudenta Curţii Constituţionale, prin Decizia nr. 27/2002. În sfârşit, considera ca prevederile art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1) şi ale art. 50 din Constituţie nu sunt incidente în cauza.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, invoca soluţia <>Deciziei nr. 27/2002 a Curţii Constituţionale, în care se arata ca "trecerea în rezerva anterior, respectiv ulterior, datei de 22 septembrie 2000, genereazã situaţii juridice diferite, fapt care justifica reglementarea unor tratamente diferite", iar "aceasta problema nu poate fi privitã decât ca o problema de oportunitate şi de opţiune a legiuitorului, a carei rezolvare intra în competenta exclusiva a acestuia". De asemenea, arata ca prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu incalca principiul egalitãţii în drepturi dintre cetãţeni deoarece prin aceasta reglementare nu se urmãreşte decât o punere de acord a modului de impozitare a plãţilor compensatorii şi ajutoarelor care se acorda personalului militar disponibilizat cu cel aplicabil veniturilor de natura salariala, iar art. 16 din Constituţie permite aplicarea unui tratament juridic diferenţiat la situaţii diferite. În continuare, arata ca nu poate fi reţinutã nici susţinerea autorului exceptiei referitoare la încãlcarea art. 38 alin. (2) şi a art. 43 alin. (1) din Constituţie întrucât textele legale criticate garanteazã, prin mãsurile stabilite, tocmai aceste drepturi. În ceea ce priveşte art. 49 alin. (1) şi art. 50 din Constituţie, apreciazã ca acestea nu sunt incidente în cauza.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite în cauze de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, ordonanta aprobatã prin <>Legea nr. 130/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001.
Dispoziţiile legale criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 1: "Sumele reprezentând plãţile compensatorii prevãzute la <>art. 7, 8 şi 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998 , la <>art. 6 şi 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1999 , precum şi ajutoarele prevãzute la art. 31 şi la <>art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc în raport cu solda lunarã neta.";
- Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunarã bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculatã prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.
Baremul lunar de impozitare este cel prevãzut de <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.";
- Art. 3: "Plãţile compensatorii şi ajutoarele prevãzute la art. 1, plãtite începând de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."
În susţinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorii exceptiei invoca încãlcarea urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 15: "(1) Cetãţenii beneficiazã de drepturile şi de libertãţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevãzute de acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1) şi (2): "(1) Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 38 alin. (2): "Salariaţii au dreptul la protecţia socialã a muncii. Mãsurile de protecţie privesc securitatea şi igiena muncii, regimul de munca al femeilor şi al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul sãptãmânal, concediul de odihna plãtit, prestarea muncii în condiţii grele, precum şi alte situaţii specifice.";
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de natura sa asigure cetãţenilor un nivel de trai decent.";
- Art. 49 alin. (1): "Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacã se impune, dupã caz, pentru: apãrarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sãnãtãţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertãţilor cetãţenilor; desfãşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.";
- Art. 50: "(1) Fidelitatea fata de ţara este sacrã.
(2) Cetãţenii cãrora le sunt încredinţate funcţii publice, precum şi militarii, rãspund de îndeplinirea cu credinţa a obligaţiilor ce le revin şi, în acest scop, vor depune jurãmântul cerut de lege."
Examinând excepţia, Curtea constata ca dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului Curţii, care a decis ca acestea nu contravin prevederilor constituţionale invocate. Astfel, prin Decizia nr. 258 din 24 septembrie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 17 octombrie 2002, Curtea a reţinut ca plãţile compensatorii şi ajutoarele ce se acorda de stat cadrelor militare trecute în rezerva sau direct în retragere au fost reglementate prin acte normative succesive. Aplicarea acestor acte normative se face pe baza regulilor generale ale acţiunii în timp a normelor juridice, iar aceasta nu constituie o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a legii, care este de competenta exclusiva a instanţelor judecãtoreşti. Eventualele neconcordante dintre reglementãrile juridice cuprinse în mai multe acte normative în vigoare nu pot fi considerate probleme de constitutionalitate, problema corelãrii normative urmând a fi rezolvatã de legiuitor.
Actele normative anterioare au reglementat în mod diferit cuantumul plãţilor compensatorii şi al ajutoarelor acordate, precum şi baza de calcul a acestora, prevãzând şi scutirea de la plata impozitului pe venit a acestor drepturi. <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 prevede, în mod unitar, pentru toate plãţile compensatorii şi ajutoarele acordate cadrelor militare, stabilirea lor în raport cu solda lunarã neta, calculatã pe baza soldei brute din ultima luna de activitate, din care se deduce impozitul datorat potrivit baremului de impozitare în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.
Stabilirea în cuantum diferit, în perioade diferite şi prin acte normative diferite a drepturilor materiale şi a altor ajutoare de aceeaşi natura, acordate aceloraşi categorii de cetãţeni, nu este de natura sa creeze nici privilegii şi nici discriminãri. <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 se aplica deopotrivã tuturor cetãţenilor care se afla într-o situaţie identicã şi care urmeazã sa beneficieze de drepturile respective dupã intrarea în vigoare a acelui act normativ.
Legiuitorul este în drept sa reglementeze în mod diferit, în perioade diferite şi în funcţie de posibilitãţile existente în privinta mãsurilor de protecţie socialã drepturile ce se acorda unor categorii de cetãţeni, fãrã sa aducã atingere drepturilor anterior stabilite, precum şi sa determine veniturile supuse impozitãrii, cu condiţia sa nu contravina dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, referitoare la aşezarea justa a sarcinilor fiscale, ceea ce nu este cazul şi nici nu se susţine în cauza de fata.
Nu se poate retine caracterul retroactiv al nici uneia dintre dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , întrucât acestea se aplica exclusiv în privinta plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor ce se acorda dupã data intrãrii în vigoare a ordonanţei. Nici dispoziţiile art. 3 din ordonanta, care prevãd neglobalizarea plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor plãtite începând cu data de 1 ianuarie 2000, nu au efecte retroactive. Aceasta reglementare a fost necesarã, deoarece de la data de 1 ianuarie 2000 se aplicau dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul global. Globalizarea priveşte totalitatea veniturilor dintr-un an, or, dispoziţia legalã referitoare la neglobalizarea plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor plãtite militarilor disponibilizaţi începând cu data de 1 ianuarie 2000 a intrat în vigoare înainte de expirarea anului fiscal. De altfel, reglementarea neglobalizarii este în avantajul evident al beneficiarilor plãţilor compensatorii şi ai ajutoarelor.
Prevederile art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) şi ale art. 50 din Constituţie nu au nici o legatura cu dispoziţiile legale supuse controlului de constitutionalitate.
În cauzele de fata nu au fost invocate elemente noi de natura sa determine modificarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6) şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobatã prin <>Legea nr. 130/2001 , excepţie ridicatã de Neculaiu Enache, Dumitru Gheorghe şi Florinel Maciuca în dosarele nr. 397/2002, nr. 400/2002 şi nr. 402/2002 ale Curţii de Apel Galaţi - Secţia civilã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 11 martie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016