Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 100 din 29 iunie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 lit. d) si ale   art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 100 din 29 iunie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 lit. d) si ale art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 357 din 28 iulie 1999
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 lit. d) şi ale <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "TVS" - S.R.L. din Oradea în Dosarul nr. 414/CA/1999 al Curţii de Apel Oradea.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, pentru care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca inadmisibila, în privinta dispoziţiilor <>art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992 , şi ca nefondata, în privinta dispoziţiilor art. 77 alin. (3) din aceeaşi lege.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 15 martie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 414/CA/1999, Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 lit. d) şi ale <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "TVS" - S.R.L. din Oradea într-o cauza având ca obiect acţiunea în contencios administrativ, introdusã de autoarea exceptiei, prin care s-a solicitat anularea actelor administrative jurisdicţionale pronunţate de Colegiul jurisdicţional al Camerei de Conturi a judeţului Bihor şi de Secţia jurisdicţionalã a Curţii de Conturi a României.
În motivarea exceptiei se arata ca, potrivit prevederilor art. 139 alin. (1) din Constituţie, Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public şi nu asupra societãţilor comerciale cu capital privat. Pentru acest motiv prevederile art. 19 lit. d) sunt neconstituţionale.
Exprimandu-şi opinia, Curtea de Apel Oradea considera, la rândul sau, ca prevederile <>art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992 sunt neconstituţionale, întrucât vin în contradictie cu dispoziţiile art. 139 alin. (1) din Constituţie. Instanta conchide ca: "Prin extinderea competentei Curţii de Conturi de a verifica şi stabili obligaţii fiscale neachitate în sarcina contribuabililor, peste competenta prevãzutã în Constituţie, s-a ajuns ca în aceeaşi materie, şi anume în modul de executare a creanţelor bugetare, sa existe doua organe distincte: Curtea de Conturi şi organele fiscale ale Ministerului Finanţelor, cu proceduri diferite în aceeaşi materie, iar Curtea de Conturi sa se transforme în organ fiscal privind executarea creanţelor bugetare, cu încãlcarea art. 139 din Constituţie."
Totodatã Curtea de Apel Oradea, pentru aceleaşi ratiuni, extinde excepţia de neconstituţionalitate şi asupra prevederilor <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 , ridicand deci, din oficiu, excepţia privitoare la acest text legal.
În temeiul <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul sau de vedere Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este intemeiata cu privire la dispoziţiile art. 19 lit. d) şi neîntemeiatã cu privire la dispoziţiile <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 . "În nici un caz - se arata în punctul de vedere al Guvernului -, asupra persoanelor juridice de drept privat, prevãzute la art. 19 lit. d) din legea menţionatã, nu se pot îndeplini obiectivele controlului Curţii de Conturi de a urmãri aplicarea principiilor de economicitate, eficacitate şi eficienta în gestionarea mijloacelor materiale şi bãneşti, obiective stabilite prin art. 16 alin. (2) din aceeaşi lege, fãrã a se incalca prevederile art. 139 alin. (1) din Constituţie."
Preşedinţii Camerei Deputaţilor şi Senatului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere comunicat, susţinerile procurorului, raportul judecãtorului-raportor şi dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile art. 19 lit. d) şi ale <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 , care au urmãtorul cuprins:
- Art. 19: "Curtea de Conturi poate hotãrî efectuarea de controale şi la alte persoane juridice decât cele menţionate la art. 18, care: [...]
d) nu îşi îndeplinesc obligaţiile financiare cãtre stat, unitãţile administrativ-teritoriale şi instituţiile publice;"
- Art. 77 alin. (3): "În cazul în care abaterea cu caracter financiar consta în neîndeplinirea de cãtre o persoana juridicã din cele prevãzute de art. 18 şi art. 19 a obligaţiilor financiare cãtre stat, unitãţile administrativ-teritoriale sau instituţiile publice, colegiul jurisdicţional dispune şi virarea sumelor datorate de aceasta, inclusiv a dobânzilor şi majorãrilor de întârziere datorate."
1. Excepţia, astfel cum a fost ridicatã, este lovitã de o cauza de inadmisibilitate, continuta în dispoziţiile alin. (3) ale <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã. Aceste dispoziţii prevãd ca nu pot face obiectul exceptiei prevederile legale a cãror neconstituţionalitate a fost stabilitã printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale. În activitatea sa jurisdicţionalã Curtea Constituţionalã a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992 , constatând ca sunt neconstituţionale (Decizia nr. 28 din 23 februarie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 26 aprilie 1999).
Curtea urmeazã sa respingã, pe acest temei, excepţia ridicatã. Este de remarcat însã ca excepţia a devenit inadmisibila, aflându-se pe rolul Curţii Constituţionale, întrucât decizia menţionatã anterior nu era publicatã la 15 martie 1999, data pronunţãrii încheierii de sesizare de cãtre instanta de judecata.
2. În ceea ce priveşte constituţionalitatea prevederilor <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 185 din 17 decembrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 52 din 5 februarie 1999. Prin aceasta decizie, respingandu-se excepţia de neconstituţionalitate, s-au reţinut, în esenta, urmãtoarele: <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 cuprinde norme de procedura jurisdicţionalã referitoare la încãlcarea legii fiscale şi de executare a titlului de creanta al statului întocmit de organul de specialitate sau de persoanele împuternicite potrivit legii, norme ce au la baza prevederile constituţionale ale art. 139 alin. (2), ale <>art. 45 din Legea nr. 94/1992 , precum şi normele de drept material cuprinse în <>Legea nr. 69/1993 şi în <>Legea nr. 27/1994 . Dispoziţiile <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 nu infrang prevederile art. 138 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora "Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege".
Cele statuate prin decizia menţionatã subzistã şi în cauza de fata, deoarece nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "TVS" - S.R.L. din Oradea în Dosarul nr. 414/CA/1999 al Curţii de Apel Oradea.
Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 , ridicatã, din oficiu, de Curtea de Apel Oradea, în acelaşi dosar.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 29 iunie 1999.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent şef,
Claudia Miu

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016