Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1 din 16 ianuarie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. II alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1 din 16 ianuarie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 15 februarie 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Popa - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II alin. (1) şi (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Electro Alfa Internaţional" S.R.L. din Botosani în Dosarul nr. 4.238/CA/1999 al Curţii de Apel Suceava - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezintã Robert Korner, comisar principal al Garzii Financiare Centrale, pentru Garda financiarã - Secţia Botosani, lipsind celelalte pãrţi (autorul exceptiei, Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat Botosani şi Ministerul Finanţelor), fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã Curţii ca Ministerul Finanţelor a depus la dosar concluzii scrise.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Garzii financiare - Secţia Botosani pune concluzii de respingere, ca fiind inadmisibila, a exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II alin. (1) şi (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, în temeiul <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, întrucât dispoziţiile legale criticate au fost abrogate prin <>Legea nr. 148/1999 , precum şi prin <>Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 . Pe de alta parte se arata ca excepţia nu este nici intemeiata, apreciindu-se ca nu sunt incalcate prevederile art. 41 alin. (7) din Constituţie, diferenţa de valoare a accizelor nefiind o "confiscare ilicitã", aceasta regasindu-se în preţul de vânzare stabilit de importatori pentru carburanţi.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibila, în temeiul <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, deoarece se referã la dispoziţii legale care nu mai sunt în vigoare (<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 fiind abrogatã prin <>Legea nr. 148/1999 , iar <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 fiind, de asemenea, abrogatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 ). În final se arata ca exercitarea controlului de constitutionalitate de cãtre Curte se poate efectua numai asupra unei legi sau ordonanţe ori asupra unei dispoziţii dintr-o lege sau ordonanta care este în vigoare, iar nu abrogatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 ianuarie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 4.238/CA/1999, Curtea de Apel Suceava Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II alin. (1) şi (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Electro Alfa Internaţional" - S.R.L. din Botosani.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile <>art. II alin. (1) şi (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 , care modifica <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 , contravin prevederilor art. 41 alin. (7) din Constituţie, deoarece prin obligarea comercianţilor la plata unor diferenţe de accize pentru stocurile de combustibil inventariate la data de 2 martie 1999 se ajunge, în realitate, la confiscarea unei pãrţi din aceste stocuri, incalcandu-se astfel textul constituţional menţionat, potrivit cãruia "Averea dobandita licit nu poate fi confiscatã". Se mai arata ca astfel stocurile sunt diminuate, iar cheltuielile depãşesc realizarile obţinute din vânzarea stocurilor.
Curtea de Apel Suceava - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia este intemeiata, întrucât prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 se aduce atingere principiului constituţional al neretroactivitatii legii civile.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece sursa înregistrãrii diferenţelor o reprezintã majorãrile accizelor, diferenţe care se regãsesc în nivelul preţului de desfacere al carburantilor auto. În consecinta, se considera ca obligaţia instituitã pentru comercianţii de carburanţi de a vãrsa la bugetul de stat diferenţele de valoare a accizelor nu constituie o "confiscare ilicitã" şi astfel nu contravine prevederilor art. 41 alin. (7) din Constituţie.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. II alin. (1) şi (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14 din 1 martie 1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 2 martie 1999, dispoziţii care au urmãtorul conţinut:
"(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta agenţii economici importatori, precum şi agenţii economici care desfãşoarã activitate de comercializare a carburantilor auto vor proceda la inventarierea stocurilor de astfel de produse. [...]
(3) Sumele reprezentând diferenţele dintre valoarea accizelor, determinata pe baza sumelor fixe stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta, şi valoarea accizelor achitate fie în vama, fie la achiziţionarea de pe piata interna a carburantilor auto se fac venit la bugetul de stat, momentul datorarii acestora fiind data livrãrii stocurilor inventariate."
Textul constituţional invocat de autorul exceptiei ca fiind încãlcat este art. 41 alin. (7): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscatã. Caracterul licit al dobândirii se prezuma."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca textele de lege criticate nu mai sunt în vigoare. Astfel, prin pct. 21 al articolului unic din <>Legea nr. 148/1999 din 27 iulie 1999 (privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 360 din 29 iulie 1999, a fost abrogatã <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 2 martie 1999). Ulterior, prin <>art. 57 din Ordonanta Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, au fost abrogate, începând cu data de 15 februarie 2000 (data intrãrii în vigoare a ordonanţei), prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Potrivit art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, "(1) Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei. [...]
(6) Dacã excepţia este inadmisibila, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge..."
Prin urmare, constatând ca dispoziţiile legale criticate au fost abrogate, prin efectul <>Ordonanţei Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000 , la data de 15 februarie 2000, Curtea urmeazã ca în temeiul <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa respingã, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate, sesizarea Curţii, prin Încheierea din 21 ianuarie 2000, fiind anterioarã abrogãrii.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA,
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II alin. (1) şi (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Electro Alfa Internaţional" - S.R.L. din Botosani în Dosarul nr. 4.238/CA/1999 al Curţii de Apel Suceava - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 16 ianuarie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Marioara Prodan

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016