Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1 din 15 ianuarie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1 din 15 ianuarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 144 din 25 februarie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Carl Reh Winery" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 2.510/2001 al Judecãtoriei Sectorului 3 Bucureşti.
La apelul nominal au rãspuns avocat Mihaela Ramulescu pentru autorul exceptiei, precum şi Garda financiarã centrala, reprezentatã prin consilier juridic Constantin Marcu. Procedura este legal îndeplinitã.
Reprezentantul autorului exceptiei depune la dosar concluzii scrise, prin care solicita admiterea exceptiei de neconstituţionalitate şi constatarea ca prevederile <>art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 sunt neconstituţionale.
Garda financiarã centrala, prin reprezentantul sau, având cuvântul, solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, sustinand ca dispoziţiile de lege criticate nu incalca prevederile constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã, arãtând ca dispoziţiile <>art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 nu contravin prevederilor constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 aprilie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 2.510/2001, Judecãtoria Sectorului 3 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Carl Reh Winery" - S.R.L. din Bucureşti, având ca obiect soluţionarea unei plângeri formulate impotriva unui proces-verbal de contravenţie.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arata ca textul de lege criticat, prin care se reglementeazã procedura de preschimbare a unor autorizaţii de comercializare obţinute în baza şi cu respectarea legii în vigoare la momentul emiterii lor şi care sunt încã valabile, incalca dispoziţiile constituţionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii.
Autorul exceptiei mai susţine ca "prin anularea, înainte de expirarea termenului legal, a unor acte administrative, respectiv autorizaţii de comercializare, legal emise şi intrate în circuitul comercial, a fost afectatã stabilitatea unor raporturi comerciale, iar <>art. 59 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2000 , ce a constituit temeiul juridic al acestor anulari, este evident neconstitutional".
Judecãtoria Sectorului 3 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, întrucât nu se incalca principiul neretroactivitatii legii. În opinia instanţei prevederile <>art. 59 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2000 "dispun numai pentru viitor, instituind în sarcina agenţilor economici obligaţia preschimbarii autorizaţiilor deţinute cu formulare special tipãrite într-un anumit termen", nefiind cuprinsã "vreo dispoziţie legalã care sa se aplice cu caracter retroactiv".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata. În argumentarea acestei opinii se arata ca "prin <>art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 nu se incalca principiul neretroactivitatii legii, nefiind cuprinse prevederi care sa se aplice cu caracter retroactiv, articolul fãcând trimitere la aspecte formale, privind preschimbarea formularelor tipizate pentru autorizaţiile de comercializare, ceea ce nu este de natura sa aducã atingere efectelor juridice produse anterior".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 , care au urmãtorul cuprins: "(1) Pana la data de 1 mai 2000 toate autorizaţiile de comercializare eliberate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei ordonanţe vor fi prezentate organului fiscal emitent pentru preschimbare cu formulare special tipãrite de Regia Autonomã «Imprimeria Nationala».
(2) Pentru anul 2000 termenul maxim de obţinere a autorizaţiilor anuale de comercializare în calitate de agenţi economici producãtori interni şi/sau agenţi economici importatori ai produselor prevãzute la nr. crt. 1.1, 1.2 şi 1.3 din anexa nr. 1 este de 60 de zile calendaristice de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, termen pana la care îşi pot desfasura activitatea în baza autorizaţiilor eliberate anterior. Dupã expirarea acestui termen aceste autorizaţii îşi pierd valabilitatea.
(3) Nedepunerea în termen, în vederea preschimbarii, a autorizaţiilor de comercializare eliberate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei ordonanţe atrage anularea valabilitãţii acestora.
(4) Dupã anularea valabilitãţii autorizaţiilor este interzisã orice activitate de comercializare a produselor supuse autorizãrii."
Curtea retine ca, deşi <>Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a suferit mai multe modificãri şi completãri (<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 134/2000 , <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 187/2000 , <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 252/2000 , Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2001), textul criticat nu a intrat sub incidenta acestor modificãri şi completãri.
Autorul exceptiei susţine ca aceste dispoziţii legale criticate incalca prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2) din Constituţie, conform cãrora "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca reglementarea obligaţiei de schimbare a unor autorizaţii eliberate anterior cu formulare noi ce au alte caracteristici nu are semnificatia aplicãrii retroactive, dispoziţia respectiva producand efecte numai pentru viitor. Astfel fiind, nu se poate susţine încãlcarea dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit.A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 59 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Carl Reh Winery" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 2.510/2001 al Judecãtoriei Sectorului 3 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 15 ianuarie 2002.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016