Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.654 din 15 decembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Legii nr. 261/2008 privind modificarea si completarea   art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor   Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale   Legii nr. 169/1997     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.654 din 15 decembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 261/2008 privind modificarea si completarea art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 53 din 22 ianuarie 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 261/2008 privind modificarea şi completarea <>art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , excepţie ridicatã de Direcţia Silvicã Piatra-Neamţ în Dosarul nr. 3.714/279/2007 al Tribunalului Neamţ - Secţia civilã.
La apelul nominal se prezintã, pentru partea Mânãstirea Horaiţa, consilierul juridic al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, preot jurist Constantin Grigore, cu delegaţie la dosar, lipsã fiind autorul excepţiei şi celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Mânãstirii Horaiţa solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate. Totodatã, depune la dosar jurisprudenţa instanţelor judecãtoreşti în cauze având ca obiect cereri de reconstituire a dreptului de proprietate cu privire la terenuri cu vegetaţie forestierã, formulate de cãtre Mânãstirea Horaiţa.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 23 aprilie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 3.714/279/2007, Tribunalul Neamţ - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 261/2008 privind modificarea şi completarea <>art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 . Excepţia a fost ridicatã de Direcţia Silvicã Piatra-Neamţ într-o cauzã civilã având ca obiect plângerea formulatã în baza <>Legii nr. 247/2005 .
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate instituie un vãdit privilegiu unitãţilor de cult în raport cu alte entitãţi care ar fi putut beneficia de prevederile <>Legii nr. 261/2008 şi care au în folosinţã ori înzestrare bunuri de natura celor menţionate în actul normativ contestat. Totodatã, considerã cã prin <>Legea nr. 261/2008 s-a realizat o trecere cu titlu gratuit în proprietatea unitãţilor de cult a unor terenuri cu vegetaţie forestierã şi, întrucât aceste terenuri fac parte din proprietatea publicã, aceasta nu este ocrotitã şi garantatã, astfel cum prevede art. 136 alin. (2) şi (4) din Constituţie.
Tribunalul Neamţ - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã textele de lege criticate nu sunt singulare în ceea ce priveşte constituirea dreptului de proprietate, din economia legislativã adoptatã în materia fondului funciar rezultând cã au beneficiat de constituirea dreptului de proprietate şi alte categorii de persoane cãrora li s-au atribuit terenuri din suprafeţele aflate la dispoziţia comisiilor locale de fond funciar. Cu titlu exemplificativ, instanţa enumerã prevederile art. 15 alin. (3), (4) şi (5), art. 19, art. 21, art. 22, art. 23, art. 24, art. 25, art. 31 alin. (2), art. 33, art. 36 alin. (1), (2), (3) şi (4), <>art. 43 din Legea nr. 18/1991 . Totodatã, instanţa constatã cã, la momentul invocãrii excepţiei, terenurile forestiere nerestituite fac parte din proprietatea publicã conform <>art. 5 din Legea nr. 18/1991 , aşa încât nu se poate vorbi despre proprietate privatã. Şi, chiar în situaţia în care autorul excepţiei s-a referit la terenuri forestiere deja restituite, ce se aflã în proprietatea privatã, instanţa apreciazã cã textul de lege criticat protejeazã proprietatea astfel dobânditã, stabilind cã în aceste cazuri atribuirea se face pe alte amplasamente. De asemenea, reţine cã soluţia de atribuire a terenurilor forestiere este rezultatul opţiunii legiuitorului şi are la bazã exercitarea dreptului pe care statul îl are de a decide asupra modului în care sunt reparate injustiţiile şi abuzurile sãvârşite în trecut cu privire la proprietatea funciarã, astfel încât nu se poate reţine încãlcarea dispoziţiilor art. 136 din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textele de lege criticate sunt constituţionale. În acest sens, aratã cã textele de lege criticate se aplicã uniform tuturor celor aflaţi în situaţia stabilitã de ipoteza normei legale, fãrã sã se instituie privilegii sau discriminãri pe criterii arbitrare. Totodatã, reţine cã prevederile criticate nu conţin norme contrare art. 44 din Constituţie, iar stabilirea modalitãţilor de reconstituire a dreptului de proprietate în cazul structurilor de cult reprezintã o opţiune a legiuitorului, pe deplin constituţionalã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Legii nr. 261/2008 privind modificarea şi completarea <>art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 10 noiembrie 2008, având urmãtorul conţinut:
<>Art. I. - "Articolul 29 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatele (3^1) şi (3^2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(3^1) Structurile de cult prevãzute la alin. (2), care au avut în folosinţã sau în înzestrare terenuri cu destinaţie forestierã, potrivit prevederilor Legii nr. 61/1937 pentru înzestrarea unor mãnãstiri ortodoxe din ţarã cu întinderi de pãduri şi alte terenuri, publicatã în Monitorul Oficial, nr. 66 din 20 martie 1937, astfel cum a fost modificatã prin Decretul-lege nr. 47/1938 , publicat în Monitorul Oficial nr. 74 din 30 martie 1938, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dobândesc în proprietate respectivele suprafeţe.
(3^2) Sunt exceptate terenurile forestiere din categoria celor prevãzute la alin. (3^1), care au fãcut obiectul constituirii sau reconstituirii dreptului de proprietate în favoarea structurii de cult respective sau a altor structuri ale aceluiaşi cult în judeţul respectiv. Reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere care au aparţinut Academiei Române se face prin comasarea terenurilor de cãtre Regia Naţionalã a Pãdurilor - Romsilva, la cererea Academiei Române, dacã nu se afecteazã vechile amplasamente ale foştilor proprietari, şi cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 752/2001 privind organizarea şi funcţionarea Academiei Române, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
2. Dupã alineatul (3^2) se introduce un nou alineat, alineatul (3^3), cu urmãtorul cuprins:
"(3^3) În situaţia în care suprafeţele avute în înzestrare sau în folosinţã au fost atribuite legal în proprietate altor persoane fizice sau juridice, structurilor de cult prevãzute la alin. (3^1) le vor fi oferite suprafeţe de teren forestier pe alte amplasamente, cu posibilitatea comasãrii, la cerere, a acestor suprafeţe, dupã ce procesul de reconstituire a dreptului de proprietate va fi finalizat.""
Art. II. - "(1) Unitãţile de cult prevãzute la alin. (3^1) al <>art. 29 din Legea nr. 1/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor depune cereri de atribuire în proprietate, însoţite de actele doveditoare, comisiilor judeţene de aplicare a legilor fondului funciar, în termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(2) Prevederile Regulamentului privind procedura de constituire, atribuţiile şi funcţionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor, a modelului şi modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum şi punerea în posesie a proprietarilor, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 890/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 11 august 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vor fi modificate în mod corespunzãtor, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi."
Autorul excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, ale art. 44 alin. (2) teza întâi şi alin. (3) privind garantarea şi ocrotirea în mod egal a proprietãţii private, prin lege, indiferent de proprietar şi exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã, stabilitã potrivit legii, cu dreaptã şi prealabilã despãgubire şi ale art. 136 alin. (2) şi (4) referitoare la garantarea şi ocrotirea prin lege a proprietãţii publice şi inalienabilitatea bunurilor proprietate publicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã aceasta este neîntemeiatã.
Având în vedere obiectul de reglementare al <>Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 - fondul funciar al României - şi scopul declarat al acesteia, respectiv retrocedarea cãtre foştii proprietari sau moştenitorii acestora a dreptului de proprietate asupra terenurilor preluate de cooperativele agricole de producţie sau de cãtre stat, reglementarea condiţiilor în care opereazã aceastã retrocedare, inclusiv sub aspectul modalitãţilor de reconstituire a dreptului de proprietate în cazul structurilor de cult, constituie opţiuni ale legiuitorului, în acord cu politica economicã a statului în materie şi cu finalitatea reparatorie a legii.
În aceste condiţii, Curtea nu poate reţine încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 44 şi 136 invocate de cãtre autorul excepţiei.
În legãturã cu invocarea încãlcãrii dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, Curtea constatã cã acestea sunt cuprinse în titlul II din Constituţie - "Drepturile, libertãţile şi îndatoririle fundamentale" -, care îi priveşte pe cetãţeni, iar nu persoanele juridice. Or, în cauzã, textele de lege criticate dispun cu privire la structurile de cult (parohii, schituri şi mânãstiri) şi Academia Românã, astfel cã dispoziţiile din Legea fundamentalã menţionate nu au incidenţã în cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 261/2008 privind modificarea şi completarea <>art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , excepţie ridicatã de Direcţia Silvicã Piatra-Neamţ în Dosarul nr. 3.714/279/2007 al Tribunalului Neamţ - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 decembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu

---------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016