Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.650 din 16 decembrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.650 din 16 decembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 145 din 28 februarie 2011
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspa - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor mãsuri în domeniul bugetar, excepţie ridicatã de Ioan Suciu în Dosarul nr. 847/97/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia pentru conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei, Ioan Suciu. Lipsesc pãrţile Guvernul României, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Prefectura Hunedoara şi Casa Judeţeanã de Pensii Hunedoara, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Ioan Suciu solicitã admiterea excepţiei, arãtând cã prevederile legale criticate nu îi acordã majorãrile punctului de pensie cuvenite pentru faptul cã timp de 30 de ani a desfãşurat o activitate încadratã în grupele superioare de muncã, potrivit legislaţiei anterioare <>Legii nr. 19/2000.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 3 iunie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 847/97/2009, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia pentru conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor mãsuri în domeniul bugetar.
    Excepţia a fost ridicatã de Ioan Suciu cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 1.836/LM din 19 noiembrie 2009, pronunţatã de Tribunalul Hunedoara în Dosarul nr. 847/97/2009.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 afecteazã grav drepturile pensionarilor prin diminuarea punctului de pensie de la 45% din salariul mediu brut, procent prevãzut de <>art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, la 41% din salariul mediu brut pe economie. De asemenea, aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 anuleazã sporurile legale acordate prin <>Legea nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Astfel, sunt încãlcate dispoziţiile art. 21, art. 47 şi art. 52 din Constituţie.
    Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia pentru conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens aratã cã dispoziţiile actelor normative criticate sunt constituţionale, întrucât este normal ca legiuitorul sã reglementeze temporar anumite drepturi şi sã ia anumite mãsuri în domeniul bugetar în funcţie de disponibilitãţile economice-financiare, astfel încât sã realizeze o corelare justã a drepturilor acordate cu potenţialul economic.
    În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008. De asemenea, obiect al excepţiei îl constituie şi dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor mãsuri în domeniul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 16 februarie 2009.
    Autorul excepţiei considerã cã prevederile actelor normative criticate contravin urmãtoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 47 referitor la nivelul de trai şi dreptul la pensie şi alte drepturi de asigurãri sociale şi art. 52 referitor la dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, a introdus în <>Legea nr. 19/2000 art. 78^2, legiuitorul urmãrind înlãturarea situaţiilor inechitabile în care se gãseau persoanele care au desfãşurat activitatea în fostele grupe I sau/şi II de muncã potrivit legislaţiei în vigoare pânã la data de 1 aprilie 2001 sub aspectul cuantumului pensiilor. Astfel, au fost acordate puncte suplimentare pentru perioadele în care munca a fost desfãşuratã în aceste condiţii.
    Având ca temei aceleaşi raţiuni, <>Legea nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2008, a instituit, de asemenea, o serie de mãsuri privind persoanele care au desfãşurat activitatea în fostele grupe I sau/şi II de muncã. Spre deosebire de dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008, <>Legea nr. 218/2008 a reglementat şi situaţia persoanelor care, dupã data de 1 aprilie 2001, au desfãşurat activitãţi în locuri de muncã încadrate în condiţii speciale şi deosebite. În acest sens s-a prevãzut, atât pentru asiguraţii care au desfãşurat activitãţi în locuri de muncã încadrate în grupe superioare de muncã, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, cât şi pentru cei care au desfãşurat activitãţi în locuri de muncã încadrate în condiţii speciale sau deosebite, potrivit legislaţiei în vigoare dupã aceastã datã, majorarea punctajelor realizate de cãtre asiguraţi, precum şi recalcularea pensiilor deja stabilite. <>Art. II din Legea nr. 218/2008 prevedea cã recalcularea va opera începând cu data de 1 ianuarie 2009.
    Întrucât <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 şi <>Legea nr. 218/2008 instituiau, parţial, o reglementare paralelã, care putea da naştere unor cazuri de interpretare şi aplicare diferitã a legii pentru persoane aflate în aceeaşi situaţie, a fost emisã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, care constituie obiect al excepţiei de neconstituţionalitate. Aceasta preia, în esenţã, reglementarea <>Legii nr. 218/2008, prevãzând în art. II cã dispoziţiile referitoare la recalcularea pensiilor se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2010. În acelaşi timp, <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 preia, într-o redactare diferitã, soluţia legislativã a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008.
    Din motivarea autorului excepţiei nu reiese care anume dintre dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 este consideratã ca fiind neconstituţionalã. Având în vedere însã cele susţinute de autor, Curtea apreciazã cã, în realitate, sunt vizate dispoziţiile art. II din acest act normativ, care suspendã aplicarea prevederilor <>art. 165^1 din Legea nr. 19/2000 iniţial pânã la data de 1 ianuarie 2010, iar apoi, prin modificãrile aduse de <>art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009, pânã la data de 1 ianuarie 2011.
    În prezent, acest text de lege are urmãtoarea redactare:
    "Art. II. - (1) Prevederile <>art. 165^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2011, prin acordarea diferenţei dintre punctajul mediu anual rezultat în urma majorãrii efectuate conform prevederilor <>Legii nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile ulterioare, şi cel acordat conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, aprobatã prin <>Legea nr. 154/2009.
    (2) Punctajul mediu anual calculat conform prevederilor alin. (1) se adaugã la punctajul mediu anual cuvenit sau aflat în platã în luna decembrie 2010.
    (3) În situaţia în care cuantumul pensiei aferent punctajului mediu anual rezultat în urma aplicãrii prevederilor alin. (2) este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în platã, se menţine cuantumul cuvenit ori aflat în platã pânã la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevãzute de lege, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare.
    (4) Drepturile de pensie rezultate în urma aplicãrii prevederilor alin. (1) şi (2) se acordã beneficiarilor începând cu luna ianuarie 2011."
    Prin urmare, Curtea urmeazã a se pronunţa cu privire la constituţionalitatea acestor din urmã prevederi de lege.
    Asupra conformitãţii dispoziţiilor care suspendã începerea termenului de recalculare a pensiei cu prevederile <>art. 47 alin. (2) din Constituţie, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 1.254 din 7 octombrie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 3 noiembrie 2010, în care s-a arãtat cã "Emiterea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 nu poate fi catalogatã ca afectând dreptul fundamental la pensie, întrucât, faţã de <>Legea nr. 218/2008, care recunoştea drepturi suplimentare faţã de cuantumul pensiei aflate în platã, nu aduce reglementãri de drept substanţial noi, deci nici nu afecteazã într-un sens negativ dreptul constituţional la pensie". În concluzie, Curtea a statuat cã "nu se poate susţine cã [...] ar fi afectat în mod negativ dreptul substanţial la pensie, doar termenul pentru recalcularea acesteia fiind amânat pentru luna ianuarie 2011".
    Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, considerentele şi soluţia deciziei amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.
    În ceea ce priveşte <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009, Curtea constatã cã, în realitate, autorul excepţiei criticã doar dispoziţiile art. 8 referitoare la suspendarea aplicãrii prevederilor <>art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 pentru anul 2009, care prevede cã "Valoarea punctului de pensie, determinatã conform prevederilor alin. (1) sau (2), nu poate fi mai micã de 37,5% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurãrilor sociale de stat, începând cu 1 ianuarie 2008, respectiv de 45% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurãrilor sociale de stat, începând cu 1 ianuarie 2009."
    Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 au avut o aplicare limitatã în timp, doar pentru anul 2009, astfel cã în prezent nu mai sunt în vigoare. Dispoziţiile <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 au extins însã soluţia legislativã criticatã şi pentru anul 2010, arãtându-se cã "Prevederile <>art. 80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu se aplicã în anul 2010".
    În consecinţã, obiect al controlului de constituţionalitate urmeazã a-l constitui dispoziţiile <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009.
    În contextul amintit se impune a fi amintit cã <>Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 27 ianuarie 2010, a stabilit, prin art. 16, valoarea unui punct de pensie la 732,8 lei, aplicabilã de la 1 ianuarie 2010. Aceastã valoare este egalã cu cea stabilitã anterior, prin art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2009 nr. 19/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 27 februarie 2009, în care s-a arãtat cã "Valoarea punctului de pensie este de 718,4 lei de la 1 aprilie 2009 şi de 732,8 lei de la 1 octombrie 2009." Prin urmare, deşi algoritmul de calcul al pensiei stabilit de <>art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 nu a mai fost aplicat pentru anii 2009 şi 2010, cuantumul real al pensiei nu a fost diminuat.
    Faţã de aceastã situaţie sunt relevante cele reţinute de Curtea Constituţionalã prin <>Decizia nr. 872 din 25 iunie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 28 iunie 2010, în care s-a arãtat cã, deşi cuantumul pensiei stabilit potrivit principiului contributivitãţii "se constituie într-un drept câştigat, astfel încât diminuarea acesteia nu poate fi acceptatã nici mãcar cu caracter temporar, [...] nu înseamnã cã legea nu poate în viitor sã reaşeze sistemul de calcul al pensiilor, bazându-se, însã, tot pe principiul contributivitãţii, pentru cã, în caz contrar, s-ar ajunge la negarea evoluţiei în reglementarea juridicã a acestui domeniu".
    De asemenea, prin <>Decizia nr. 1.237 din 6 octombrie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 24 noiembrie 2010, Curtea a reţinut cã, "deşi consacrã dreptul la pensie, art. 47 alin. (2) din Constituţie nu oferã garanţii şi cu privire la algoritmul de creştere a cuantumului acesteia în viitor". În acest sens au fost amintite cele statuate de Curte prin <>Decizia nr. 1.140 din 4 decembrie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 15 ianuarie 2008, potrivit cãrora "Valoarea punctului de pensie, limita maximã a cuantumului pensiei, condiţiile de recalculare şi de recorelare a pensiilor anterior stabilite, ca şi indexarea acestora, nu se pot face decât în raport cu resursele fondurilor de asigurãri sociale disponibile".
    Aşa fiind, Curtea reţine cã, atât timp cât dispoziţiile de lege criticate nu au ca rezultat însãşi reducerea cuantumului pensiei, acestea nu pot fi considerate ca fiind contrare dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Ioan Suciu în Dosarul nr. 847/97/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia pentru conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 decembrie 2010.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016