Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.614 din 6 decembrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.614 din 6 decembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 118 din 16 februarie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Dumitru Popovici în Dosarul nr. 5.208/30/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 123 alin. (5) teza a doua din Legea nr. 128/1997. În acest sens, aratã cã aceste dispoziţii de lege împiedicã nejustificat accesul la justiţie al persoanei sancţionate disciplinar.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 24 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 5.208/30/2008, Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Excepţia a fost ridicatã de Dumitru Popovici cu prilejul soluţionãrii recursului formulat de Universitatea "Tibiscus" din Timişoara împotriva Sentinţei civile nr. 1.199 din 16 aprilie 2009, pronunţatã de Tribunalul Timiş în Dosarul nr. 5.208/30/2008.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã dispoziţiile de lege criticate, prevãzând cã pentru funcţiile de conducere eligibile din instituţiile de învãţãmânt superior se aplicã, în caz de abatere disciplinarã, mãsura revocãrii sau suspendãrii, fãrã drept de contestaţie, contravin art. 21 din Constituţie, care consacrã accesul liber la justiţie.
    Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, punctul de vedere al Avocatului Poporului, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, dispoziţii potrivit cãrora "Pentru funcţiile de conducere eligibile din instituţiile de învãţãmânt superior se aplicã, fãrã drept de contestaţie, prevederile art. 74 alin. (2) şi (3)".
    În realitate, Curtea constatã cã autorul excepţiei are în vedere doar sintagma "fãrã drept de contestaţie", astfel cã urmeazã a se pronunţa doar cu privire la constituţionalitatea acestei sintagme.
    Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege contravine dispoziţiilor art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie referitoare la accesul liber la justiţie.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. 123 din Legea nr. 128/1997 reglementeazã ipoteze diferite referitoare la modul de stabilire a sancţiunilor disciplinare în cazul personalului didactic, didactic auxiliar, al personalului de conducere, de îndrumare şi de control şi la modul de comunicare a acestor sancţiuni în funcţie de categoriile de personal didactic cãrora li se adreseazã.
    În acest context, dispoziţiile <>art. 123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 stabilesc cã, în cazul persoanelor care ocupã funcţii de conducere eligibile în instituţiile de învãţãmânt superior, se vor aplica, fãrã drept de contestaţie, prevederile art. 74 alin. (2) şi (3) din aceeaşi lege, referitoare la revocarea sau suspendarea din funcţie. Astfel, persoana care a sãvârşit abaterea disciplinarã va fi supusã unei proceduri de revocare prin parcurgerea aceleiaşi proceduri ca şi cea necesarã numirii sale în funcţie, respectiv prin supunere la votul secret al electorilor. De asemenea, ministrul învãţãmântului poate suspenda din funcţie rectorul unei instituţii de învãţãmânt superior de stat sau particular, suspendare ce va fi supusã validãrii de cãtre senatul universitar prin vot.
    Ambele mãsuri sunt supuse electorilor, care au dreptul de a decide pãstrarea sau revocarea din funcţie a celui care ocupã funcţia de conducere, având în vedere cã numirea s-a fãcut, în mod simetric, prin votul majoritãţii acestora. De altfel, aceasta este o formã de manifestare a autonomiei universitare, care implicã, între altele, şi posibilitatea alegerii în funcţii de conducere a acelor persoane care pot reprezenta şi realiza cel mai bine obiectivele instituţiei de învãţãmânt, aşa cum reiese din dispoziţiile <>art. 92 alin. (3) lit. f) din Legea învãţãmântului nr. 84/1995. Pentru aceste raţiuni, decizia de revocare nu poate fi contestatã, fapt ce nu are semnificaţia unei încãlcãri a accesului liber la justiţie.
    Pe de altã parte însã Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. 74 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 128/1997 stabilesc un cadru procedural în care se aplicã mãsura revocãrii sau a suspendãrii, astfel încât legalitatea acestor mãsuri este condiţionatã de respectarea acestor reguli procedurale. Astfel, se aratã cã "Persoana aflatã într-o funcţie de conducere poate fi revocatã din funcţie prin procedura folositã pentru alegere, la iniţiativa unei treimi din numãrul total al electorilor. Audierea persoanei respective este obligatorie". De asemenea, în cazul suspendãrii se prevede obligaţia justificãrii temeinice în scris a mãsurii, precum şi obligaţia senatului de a valida sau a invalida aceastã decizie în termen de 30 de zile. Invalidarea se face dacã este întrunit votul a douã treimi din numãrul total al membrilor senatului universitar împotriva mãsurii suspendãrii. În cazul validãrii însã se declanşeazã procedura de alegere a noului rector. În sfârşit, legea interzice declanşarea procedurii suspendãrii în perioada vacanţelor universitare.
    Eficienţa juridicã a acestor prevederi, care reprezintã o garanţie pentru respectarea drepturilor persoanei revocate sau suspendate din funcţie, nu poate fi asiguratã decât în mãsura în care legalitatea procedurii este susceptibilã de a fi supusã controlului instanţelor de judecatã. Aşa fiind, imposibilitatea contestãrii acestor proceduri, prevãzutã de <>art. 123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997, reprezintã, din aceastã perspectivã, o evidentã încãlcare a accesului la justiţie.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicatã de Dumitru Popovici în Dosarul nr. 5.208/30/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale şi constatã cã prevederile <>art. 123 alin. (5) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic sunt neconstituţionale în mãsura în care împiedicã accesul la justiţie pentru încãlcãri de ordin procedural.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 decembrie 2010.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                    --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016