Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.614 din 26 noiembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.614 din 26 noiembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 28 din 14 ianuarie 2010
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Transbus" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 419/64/2008 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, prin consilier juridic Andreea Olteanu, cu delegaţie depusã la dosar, lipsind partea Ministerul Administraţiei şi Internelor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul pãrţii prezente, care solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, susţinând, în esenţã, cã, prin modalitãţile diferite de aplicare de cãtre instanţele de judecatã, dispoziţiile <>art. 39 alin. (2) din Legea nr. 92/2007 contravin prevederilor art. 16 şi ale art. 45 din Constituţie. Lipsa de circumstanţiere a faptelor ce pot fi calificate ca fiind "abateri grave de la prevederile contractelor de atribuire a serviciului, precum şi de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului" determinã aprecieri arbitrare ale instanţei de judecatã, care, pentru situaţii de fapt identice, poate aplica tratamente juridice diferite.
Reprezentantul Ministerului Public susţine cã textul de lege supus controlului de constituţionalitate este criticat, în realitate, din perspectiva unor pretinse omisiuni legislative, raportat la modalitãţile de interpretare şi aplicare de cãtre instanţele judecãtoreşti. Prin urmare, solicitã respingerea excepţiei, susţinând şi cã cerinţa de previzibilitate a legii, deşi este o condiţie esenţialã a legii, nu poate avea un caracter absolut, deoarece riscã sã dobândeascã, prin reglementarea tuturor posibilitãţilor concrete de fapt, un caracter excesiv.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 iunie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 419/64/2008, Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 .
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Transbus" - S.A. din Braşov într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile <>art. 39 alin. (2) din Legea nr. 92/2007 încalcã principiul egalitãţii în drepturi şi libertatea economicã, deoarece reglementeazã doar sancţiunea suspendãrii copiilor conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport, fãrã a preciza însã în ce anume constau acele "abateri grave sau repetate" pentru care autoritatea de autorizare poate dispune aceastã mãsurã. În lipsa unor astfel de precizãri şi diferenţieri legale, autoritatea competentã are libertatea de a aprecia subiectiv şi arbitrar, astfel încât unor subiecte de drept aflate în aceeaşi situaţie de fapt, care au sãvârşit aceleaşi fapte, sã le fie sau nu aplicatã aceeaşi sancţiune.
Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Avocatul Poporului, în punctul sãu de vedere, apreciazã cã dispoziţiile <>art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 19 aprilie 2007, cu urmãtorul cuprins:
- Art. 39 alin. (2): "(2) Copiile conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport se suspendã de cãtre autoritatea de autorizare în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la prevederile contractelor de atribuire a serviciului, precum şi de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului."
În opinia autorului excepţiei, textul de lege menţionat contravine prevederilor constituţionale ale art. 16 - Egalitatea în drepturi şi ale art. 45 - Libertatea economicã.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã prin <>Decizia nr. 70 din 15 ianuarie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 25 februarie 2009, s-a pronunţat asupra aceleiaşi excepţii de neconstituţionalitate, invocate de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe de judecatã. Cu acel prilej, Curtea a statuat, pentru considerentele acolo reţinute, cã dispoziţiile <>art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 nu contravin prevederilor art. 21 alin. (1), (2) şi (3) referitoare la accesul liber la justiţie, art. 24 alin. (1) care garanteazã dreptul la apãrare şi nici celor ale art. 52 alin. (1) din Constituţie, care consacrã dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã.
În prezenta excepţie de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine neconformitatea aceloraşi dispoziţii legale faţã de exigenţele principiului egalitãţii în drepturi, reglementat de art. 16 din Constituţie, şi faţã de principiul libertãţii economice, consacrat de art. 45 din Legea fundamentalã, invocând, în acest sens, omisiuni de reglementare ale acestor dispoziţii, care favorizeazã astfel modalitãţi arbitrare de interpretare de cãtre instanţele de judecatã, care, în cazuri identice, aplicã aceeaşi normã juridicã în mod diferit.
Faţã de aceste susţineri, Curtea constatã cã excepţia urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã, deoarece instanţa de contencios constituţional nu se poate pronunţa nici cu privire la probleme legate de omisiuni legislative, nici cu referire la aspecte ce vizeazã modalitatea de interpretare şi aplicare a legislaţiei de cãtre instanţele de judecatã. Jurisprudenţa Curţii Constituţionale demonstreazã constanţa practicii constituţionale în acest sens, de exemplu <>Decizia nr. 158 din 10 noiembrie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 24 februarie 1999, sau <>Decizia nr. 1.016 din 7 iulie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 14 august 2009.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 97/2007, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Transbus" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 419/64/2008 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 26 noiembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016