Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.604 din 9 decembrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.604 din 9 decembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 82 din 1 februarie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Benke Karoly - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.
    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, excepţie ridicatã de Nicolae Bîrsan în Dosarul nr. 4.752/103/2009 al Tribunalului Neamţ - Secţia civilã.
    La apelul nominal se prezintã autorul excepţiei, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul autorului excepţiei, care aratã cã mãsura legalã criticatã este neconstituţionalã, întrucât se aplicã şi asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap. Or, aceştia trebuie sã îngrijeascã permanent persoana cu handicap, astfel încât nu li se pot aplica dispoziţiile legale care prevãd acordarea unor zile libere fãrã platã. Mai aratã cã a formulat o acţiune în justiţie imediat ce a constatat cã remuneraţia primitã a fost diminuatã corespunzãtor zilelor libere fãrã platã acordate, astfel încât nu i se poate opune faptul cã, între timp, mãsura legalã criticatã nu mai este în vigoare. În consecinţã, solicitã admiterea excepţiei formulate.
    Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, întrucât textul legal criticat nu mai este în vigoare, fiind un act cu aplicabilitate limitatã în timp.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 22 martie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 4.752/103/2009, Tribunalul Neamţ - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, excepţie ridicatã de Nicolae Bîrsan într-o cauzã având ca obiect obligarea primarului municipiului Piatra-Neamţ la restituirea sumelor de bani reţinute potrivit prevederilor <>art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã, în esenţã, cã textul criticat este neconstituţional în mãsura în care se aplicã asistenţilor maternali care au în îngrijire persoane cu grad de handicap grav. Se susţine cã reducerea veniturilor acestora cu 15,5% încalcã prevederile Cartei sociale europene revizuite.
    Tribunalul Neamţ - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate formulatã este întemeiatã. În esenţã, se susţine cã textul legal în cauzã creeazã o dublã discriminare, şi anume, pe de o parte, între persoanele care suferã de o anumitã afecţiune, încadrate în gradul de handicap grav, pentru care se impune acordarea de asistenţã continuã, şi persoanele sãnãtoase, a cãror siguranţã nu este în niciun fel afectatã, iar pe de altã parte, între personalul bugetar şi cel din mediul privat.
    Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este inadmisibilã, întrucât textul criticat nu mai este în vigoare.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile <>art. 10 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În realitate, Curtea constatã cã autorul excepţiei criticã numai prevederile <>art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009, text asupra cãruia, potrivit jurisprudenţei sale, Curtea urmeazã sã se pronunţe. Astfel, dispoziţiile legale criticate au urmãtorul cuprins:
    "(1) În vederea încadrãrii în constrângerile bugetare determinate de situaţia de crizã economicã, în perioada octombrie-decembrie 2009, conducãtorii autoritãţilor şi instituţiilor publice, indiferent de modul de finanţare, au obligaţia de a diminua cheltuielile de personal, în medie cu 15,5% lunar, prin aplicarea uneia dintre urmãtoarele mãsuri:
    a) sã acorde personalului propriu, indiferent de statutul acestuia, zile libere fãrã platã pentru o perioadã de pânã la 10 zile lucrãtoare;
    b) sã reducã programul de lucru;
    c) sã dispunã o mãsurã ce combinã alternativele prevãzute la lit. a) şi b);
    d) altã mãsurã cu efect echivalent."
    Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile Cartei sociale europene revizuite, ratificatã de România prin <>Legea nr. 74/1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile legale criticate au avut o aplicabilitate limitatã în timp, respectiv pânã la data de 31 decembrie 2010, ceea ce înseamnã cã ele nu mai sunt în vigoare în sensul prevederilor <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, respectiv la data pronunţãrii prezentei decizii, indiferent de momentul ridicãrii excepţiei de neconstituţionalitate. Totodatã, Curtea observã cã acestea şi-au epuizat efectele juridice înainte chiar de sesizarea sa de cãtre instanţa judecãtoreascã, astfel încât aceasta din urmã ar fi trebuit ea însãşi sã respingã excepţia de neconstituţionalitate ca inadmisibilã.
    În consecinţã, având în vedere faptul cã instanţa de judecatã nu şi-a îndeplinit rolul de filtru pe care i-l acordã <>art. 29 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, revine Curţii Constituţionale competenţa subsidiarã de a respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritãţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, excepţie ridicatã de Nicolae Bîrsan în Dosarul nr. 4.752/103/2009 al Tribunalului Neamţ - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 decembrie 2010.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                            Magistrat-asistent-şef,
                                  Benke Karoly

                                    --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016