Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.601 din 26 noiembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 226/2008 privind unele masuri financiar-bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.601 din 26 noiembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 226/2008 privind unele masuri financiar-bugetare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 36 din 18 ianuarie 2010
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Maria Bruzlea, Istvan Bãlãnescu şi Dorel Tãnalt în Dosarul nr. 119/102/2009 al Tribunalului Mureş - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând cã preambulul actului criticat justificã urgenţa adoptãrii ordonanţei de urgenţã şi cã restrângerea vocaţiei de a primi tichete de masã de la buget se aplicã indiferent de forma de finanţare a autoritãţilor sau instituţiilor publice, astfel încât nu sunt încãlcate prevederile art. 16 din Constituţie.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 aprilie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 119/102/2009, Tribunalul Mureş - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Maria Bruzlea, Istvan Bãlãnescu şi Dorel Tãnalt, într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei acţiuni pentru acordarea unor drepturi bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 privind unele mãsuri financiar-bugetare, prevãzând cã instituţiile publice nu acordã tichete de masã în anul 2009 personalului din cadrul acestora, contravin dispoziţiilor art. 115 din Constituţie, pentru cã anuleazã un drept stabilit prin lege în temeiul art. 41 alin. (2) din Legea fundamentalã. Dispoziţiile criticate restrâng nejustificat exerciţiului dreptului la acordarea tichetelor de masã. Mai mult, ordonanţa de urgenţã a fost emisã înaintea legii bugetului de stat pe 2009, deşi fondurile pentru finanţarea tichetelor de masã se cuprind în legea bugetului de stat. Dispoziţiile criticate sunt discriminatorii pentru categoria de salariaţi din instituţiile publice faţã de celelalte categorii din domeniul privat, încãlcându-se dreptul constituţional al egalitãţii tuturor cetãţenilor în faţa legii, drept garantat şi de art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Tribunalul Mureş - Secţia civilã şi-a exprimat opinia în sensul cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciazã cã textul legal criticat este constituţional.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 privind unele mãsuri financiar-bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 31 decembrie 2008, având urmãtorul cuprins:
"Instituţiile publice centrale şi locale, aşa cum sunt definite prin <>Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, şi prin <>Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activitãţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângã instituţiile publice, cu excepţia instituţiilor finanţate integral din venituri proprii, nu acordã tichete de masã în anul 2009 personalului din cadrul acestora".
Autorii excepţiei considerã cã dispoziţiile criticate sunt contrare dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în faţa legii, ale art. 41 alin. (2) privind dreptul salariaţilor la mãsuri de protecţie socialã şi ale art. 115 privind delegarea legislativã, precum şi dispoziţiilor art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã "dreptul stabilit prin lege în temeiul art. 41 alin. (2) din Legea fundamentalã", de care vorbesc autorii excepţiei, este în realitate o vocaţie şi nu un drept efectiv, aşa cum este, de exemplu, dreptul la salariu al angajatului pentru munca prestatã. De altfel, în acest sens, <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masã prevede cã "Salariaţii [...] pot primi o alocaţie individualã de hranã, acordatã sub formã de tichete de masã, suportatã integral pe costuri de angajator".
Aşadar, legea nu instituie în sarcina angajatorilor (societãţi comerciale, regii autonome, instituţii publice, alte persoane juridice sau fizice) obligativitatea de a acorda alocaţie individualã de hranã, sub forma tichetelor de masã, ci posibilitatea acordãrii acesteia, fãcând şi precizarea care se impunea, în sensul cã aceastã alocaţie individualã se acordã "în limita prevederilor bugetului de stat, sau dupã caz, ale bugetelor locale, pentru unitãţile din sectorul bugetar, şi în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori" [<>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 ].
Prin urmare, alocaţia individualã lunarã se poate acorda numai dacã angajatorul dispune de sumele bãneşti necesare şi suficiente, pentru cã altfel s-ar crea o obligaţie legalã ce nu ar putea fi executatã, or, este îndeobşte cunoscut cã norma legalã nu poate fi ilogicã. Legiuitorul nu poate deci obliga angajatorul la aceastã prestaţie, care nu reprezintã o mãsurã de protecţie socialã de rang constituţional, nefiind vorba de securitatea sau sãnãtatea salariaţilor, şi care depinde în totalitate de posibilitãţile sale financiare.
În fine, Curtea reţine cã la elaborarea şi aprobarea bugetului de stat trebuie bine stabilite categoriile de cheltuieli ce pot fi cuprinse în buget, iar, sub acest aspect, emiterea ordonanţei înaintea aprobãrii bugetului de stat era chiar necesarã, întrucât, în lipsa acesteia, instituţiile publice ar fi fost tentate sã cuprindã în bugetul lor sumele corespunzãtoare acestei alocaţii, fãrã a avea resursele bãneşti necesare, operaţiune nepermisã de legea finanţelor publice.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 226/2008 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Maria Bruzlea, Istvan Bãlãnescu şi Dorel Tãnalt în Dosarul nr. 119/102/2009 al Tribunalului Mureş - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 26 noiembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Benke Karoly

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016