Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.596 din 14 decembrie 2011  referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.596 din 14 decembrie 2011 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetarii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 924 din 27 decembrie 2011

    Curtea Constituţionalã a fost sesizatã de Preşedintele României, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţia României şi ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, asupra neconstituţionalitãţii Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii.
    La sesizare au fost anexate, în copie, Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii, cererea de reexaminare asupra Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii, formulatã de Preşedintele României, fişa proiectului de lege, raportul înlocuitor al Comisiei pentru învãţãmânt, ştiinţã, tineret şi sport asupra cererii de reexaminare a legii, dezbaterile din 7 noiembrie 2011 din cadrul Camerei Deputaţilor asupra raportului înlocuitor al Comisiei pentru învãţãmânt, ştiinţã, tineret şi sport, precum şi dezbaterile din 15 noiembrie 2011 din cadrul Camerei Deputaţilor asupra cererii de reexaminare formulate de Preşedintele României.
    Sesizarea a fost trimisã Curţii Constituţionale prin adresa nr. 2.270 din 28 noiembrie 2011 şi formeazã obiectul Dosarului nr. 1.418A/2011.
    Prin aceastã sesizare, Preşedintele României solicitã Curţii sã se pronunţe asupra constituţionalitãţii Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii, considerând cã aceasta prezintã vicii de neconstituţionalitate extrinsecã, în sensul înfrângerii prevederilor constituţionale ale art. 77 alin. (3), prin prisma procedurii legislative de adoptare, deoarece legea nu a fost supusã votului plenului Camerei Deputaţilor.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a transmite punctele lor de vedere.
    Preşedintele Senatului, prin Adresa nr. I 825 din 12 decembrie 2011, înregistratã la Curtea Constituţionalã sub nr. 6.911 din 12 decembrie 2011, a comunicat punctul sãu de vedere asupra sesizãrii de neconstituţionalitate în care solicitã admiterea acesteia, considerând-o întemeiatã pentru motivele invocate de autorii sesizãrii.
    Guvernul a comunicat punctul sãu de vedere cu Adresa nr. 5/6991 din 8 decembrie 2011, înregistratã la Curtea Constituţionalã sub nr. 6.872 din 9 decembrie 2011, prin care apreciazã cã sesizarea de neconstituţionalitate este întemeiatã. În acest sens, apreciazã, în esenţã, cã, deoarece art. 77 alin. (2) din Constituţie nu stabileşte, în mod expres, o limitã de naturã sã aducã vreo restrângere a competenţei Parlamentului cu privire la reluarea procesului legislativ, ca urmare a cererii de reexaminare a legii formulatã de Preşedintele României. Considerã cã o interpretare contrarã a acestui text constituţional ar avea semnificaţia unui act de revizuire a Constituţiei, ceea ce este inadmisibil. De asemenea, aratã cã "nu a existat un vot expres asupra legii aflate în reexaminare, fiind nerespectate prevederile constituţionale privind procedura legislativã de reexaminare".
    Preşedintele Camerei Deputaţilor nu a transmis punctul sãu de vedere privind obiecţia de neconstituţionalitate.

                                      CURTEA,

examinând obiecţia de neconstituţionalitate, punctele de vedere ale preşedintelui Senatului şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile legii criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi ale art. 1, 10, 15, 16 şi 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sã soluţioneze sesizarea de neconstituţionalitate formulatã de Preşedintele României.
    Obiectul sesizãrii de neconstituţionalitate îl constituie Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii.
    Prevederile constituţionale considerate ca fiind încãlcate prin legea criticatã sunt cele ale art. 77 alin. (3) din Constituţie, potrivit cãrora "Dacã Preşedintele a cerut reexaminarea legii ori dacã s-a cerut verificarea constituţionalitãţii ei, promulgarea legii se va face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate dupã reexaminare sau de la primirea Deciziei Curţii Constituţionale, prin care i s-a confirmat constituţionalitatea".
    În esenţã, în opinia autorului sesizãrii, neconstituţionalitatea legii constã în aceea cã a fost adoptatã de cele douã Camere ale Parlamentului fãrã a ţine seama de dispoziţiile art. 77 alin. (3) din Constituţie, deoarece Camera Deputaţilor nu s-a exprimat prin vot expres asupra legii aflate în reexaminare, ci s-a supus la vot raportul comisiei de adoptare parţialã a cererii de reexaminare.
    Examinând obiecţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã proiectul de Lege pentru respingerea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii a fost depus la Senat ca iniţiativã legislativã a Guvernului la data de 14 septembrie 2010.
    Senatul, ca primã Camerã sesizatã, a adoptat Legea pentru respingerea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii la data de 19 octombrie 2010, iar Camera Deputaţilor, în calitate de Camerã decizionalã, a adoptat Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii la data de 7 iunie 2011.
    În conformitate cu prevederile art. 77 alin. (2) din Constituţie, Preşedintele României a cerut Parlamentului, la data de 29 iunie 2011, reexaminarea legii, deoarece prin Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative în domeniul cercetãrii au fost introduse prevederi potrivit cãrora Academia Oamenilor de Ştiinţã, Academia de Ştiinţe Tehnice şi Academia de Ştiinţe Medicale beneficiazã din nou de susţinere financiarã de la bugetul de stat.
    Senatul a respins cererea de reexaminare formulatã de Preşedintele României şi a adoptat Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative în domeniul cercetãrii la data de 5 octombrie 2011.
    Pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaţilor din 7 noiembrie 2011, la poziţia 13 figura "Reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii (PL-x 608/2010/2011)". În şedinţa din 15 noiembrie 2011, astfel cum rezultã din stenograma acesteia, a fost supus la votul final Raportul Comisiei pentru învãţãmânt referitor la reexaminarea, la cererea Preşedintelui României, a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii (PL-x 608/2010/2011), înregistrându-se 132 de voturi împotrivã, 10 abţineri, 122 voturi pentru. Prin urmare, Raportul comisiei nu a fost adoptat.
    În legãturã cu procedura parlamentarã în cazul unei cereri de reexaminare a Preşedintelui României, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin Decizia nr. 991/2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 6 octombrie 2008, statuând cã, din analiza art. 77 alin. (2) din Constituţie, "rezultã cã trebuie reexaminate textele cuprinse în cererea Preşedintelui României, precum şi cele care au legãturã cu acestea, fiind necesarã corelarea tehnico-legislativã a tuturor dispoziţiilor din lege. În acest context pot fi modificate chiar şi unele dispoziţii ale legii care nu au fost în mod expres cuprinse în cererea de reexaminare. Parlamentul delibereazã numai în limitele cererii de reexaminare, dar are obligaţia sã se exprime cu privire la toate textele din lege care se referã la o problemã ridicatã de Preşedintele României, chiar în absenţa unei menţiuni exprese în solicitarea acestuia. Parlamentul fiind unica autoritate legiuitoare a ţãrii, conform prevederilor art. 61 alin. (1) din Constituţie, în raport cu solicitãrile cuprinse în cererea de reexaminare a Preşedintelui României, poate adopta orice fel de soluţie pe care o va considera necesarã. Astfel, poate admite în întregime sau parţial solicitarea, poate sã o respingã ori poate sã modifice în totalitate sau parţial anumite texte care au legãturã cu cererea de reexaminare, inclusiv prin recorelarea dispoziţiilor legii".
    Având în vedere cã, în speţã, cererea de reexaminare viza anumite aspecte concrete, s-a întocmit un raport asupra acesteia care a fost supus votului final. Or, dispoziţiile art. 77 alin. (3) din Constituţie fac menţiune expresã despre "legea adoptatã dupã reexaminare". În acest context, Curtea constatã cã aceste norme constituţionale impun supunerea la votul final a legii, iar nu a raportului privind cererea de reexaminare a Preşedintelui României.
    În concluzie, Curtea constatã cã Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii este neconstituţionalã.

    În temeiul art. 146 lit. a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) şi al art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Constatã cã Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 79/2010 pentru modificarea unor acte normative din domeniul cercetãrii este neconstituţionalã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Decizia se comunicã preşedintelui României, preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi primului-ministru şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Dezbaterea a avut loc la data de 14 decembrie 2011 şi la aceasta au participat: Augustin Zegrean, preşedinte, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Mircea Ştefan Minea, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan şi Tudorel Toader, judecãtori.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                            Magistrat-asistent-şef,
                                 Doina Suliman

                                    --------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016