Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.595 din 14 decembrie 2011  referitoare la obiectia de neconstitutionalitate privind Legea pentru completarea Legii invatamantului nr. 84/1995    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.595 din 14 decembrie 2011 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate privind Legea pentru completarea Legii invatamantului nr. 84/1995

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 924 din 27 decembrie 2011

    Curtea Constituţionalã a fost sesizatã de Preşedintele României, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţia României şi ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cu privire la neconstituţionalitatea Legii pentru completarea Legii învãţãmântului nr. 84/1995.
    La sesizare au fost anexate, în copie, Legea pentru completarea Legii învãţãmântului nr. 84/1995, cererea de reexaminare asupra Legii pentru completarea Legii învãţãmântului nr. 84/1995, republicatã, formulatã de Preşedintele României, fişa proiectului de lege, raportul Comisiei pentru buget, finanţe, activitate bancarã şi piaţã de capital privind cererea de reexaminare a legii, propunerea legislativã pentru modificarea şi completarea Legii învãţãmântului nr. 84/1995, raportul Comisiei pentru învãţãmânt, ştiinţã, tineret şi sport asupra cererii de reexaminare a legii care înlocuieşte forma nr. 29/282 depusã în data de 24 noiembrie 2010, precum şi dezbaterile din 7 iunie 2011 din cadrul Camerei Deputaţilor asupra cererii de reexaminare formulate de Preşedintele României.
    Sesizarea a fost trimisã Curţii Constituţionale prin adresa nr. 2.243 din 25 noiembrie 2011 şi formeazã obiectul Dosarului nr. 1.412A/2011.
    Prin aceastã sesizare, Preşedintele României solicitã Curţii sã se pronunţe asupra constituţionalitãţii Legii pentru completarea Legii învãţãmântului nr. 84/1995, considerând cã aceasta prezintã vicii de neconstituţionalitate extrinsecã, în sensul înfrângerii prevederilor constituţionale ale art. 76 alin. (1) şi art. 77 alin. (3), prin prisma procedurii legislative de adoptare, deoarece legea nu a fost supusã votului plenului Senatului.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a transmite punctele lor de vedere.
    Preşedintele Senatului, prin Adresa nr. I 831 din 12 decembrie 2011, înregistratã la Curtea Constituţionalã sub nr. 6.926 din 13 decembrie 2011, a comunicat punctul sãu de vedere asupra sesizãrii de neconstituţionalitate în care solicitã admiterea acesteia, considerând-o întemeiatã pentru motivele invocate de autorii sesizãrii.
    Preşedintele Camerei Deputaţilor a transmis punctul sãu de vedere cu Adresa nr. 51/5699 din 28 noiembrie 2011, înregistratã la Curtea Constituţionalã sub nr. 6.526 din 28 noiembrie 2011, prin care apreciazã cã sesizarea de neconstituţionalitate este întemeiatã, deoarece Legea pentru completarea Legii învãţãmântului nr. 84/1995 "nu este conformã prevederilor art. 73-79 din Constituţie". În acest sens, aratã cã Legea învãţãmântului nr. 84/1995 fiind abrogatã, "atrage inexistenţa Legii de completare a ei", potrivit principiului accesorium sequitur principalae.
    Guvernul a comunicat punctul sãu de vedere cu Adresa nr. 5/6893 din 6 decembrie 2011, înregistratã la Curtea Constituţionalã sub nr. 6.870 din 9 decembrie 2011, prin care apreciazã cã sesizarea de neconstituţionalitate este întemeiatã. În acest sens, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, apreciazã, în esenţã, cã legea atacatã afecteazã principiile consacrate prin prevederile constituţionale ale art. 15 - neretroactivitatea legii - şi art. 61 - bicameralismul. De asemenea, aratã cã "Legea învãţãmântului nr. 84/1995 a fost abrogatã expres direct", ceea ce ar putea ridica "problema vizând semnificaţia juridicã a unei intervenţii normative asupra unei legi eliminate din fondul activ al legislaţiei, [...] cu consecinţe extrem de grave şi sensibile".

                                     CURTEA,

examinând obiecţia de neconstituţionalitate, punctele de vedere ale preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile legii criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi ale art. 1, 10, 15, 16 şi 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sã soluţioneze sesizarea de neconstituţionalitate formulatã de Preşedintele României.
    Obiectul sesizãrii de neconstituţionalitate îl constituie Legea pentru completarea Legii învãţãmântului nr. 84/1995.
    Prevederile constituţionale considerate ca fiind încãlcate prin legea criticatã sunt urmãtoarele:
    - Art. 76 alin. (1): "Legile organice şi hotãrârile privind regulamentele Camerelor se adoptã cu votul majoritãţii membrilor fiecãrei Camere.";
    - Art. 77 alin. (3): "Dacã Preşedintele a cerut reexaminarea legii ori dacã s-a cerut verificarea constituţionalitãţii ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate dupã reexaminare sau de la primirea deciziei Curţii Constituţionale, prin care i s-a confirmat constituţionalitatea."
    Prin criticile formulate sunt vizate doar aspecte ce ţin de constituţionalitate extrinsecã, autorul sesizãrii atacând procedura de adoptare a legii care, cu toate cã reglementeazã relaţii sociale din domeniul legii organice, nu a fost supusã votului plenului Senatului.
    Trecând la examinarea criticilor formulate, Curtea reţine cã Legea învãţãmântului nr. 84/1995, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a fost abrogatã prin dispoziţiile art. 361 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011.
    Un text de lege care face trimitere la o normã ce nu mai este în vigoare este şi el, evident, implicit abrogat.
    În speţã, legea criticatã, prin care se doreşte sã se intervinã asupra unui act normativ abrogat, lege nepromulgatã încã, având ca obiect dispoziţii de lege inexistente, contravine dispoziţiilor art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 21 aprilie 2010, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, potrivit cãrora "Dispoziţiile de modificare şi de completare se încorporeazã, de la data intrãrii lor în vigoare, în actul de bazã, identificându-se cu acesta. Intervenţiile ulterioare de modificare sau de completare a acestora trebuie raportate tot la actul de bazã".
    În aceste condiţii, sesizarea de neconstituţionalitate este întemeiatã, Legea pentru completarea Legii învãţãmântului nr. 84/1995 înfrângând prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (5), care consacrã principiul respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor.
    Constatarea existenţei acestui fine de neconstituţionalitate lipseşte de utilitate examinarea celorlalte critici formulate.
    Pentru considerentele expuse, sesizarea de neconstituţionalitate a Legii pentru completarea Legii învãţãmântului nr. 84/1995 este întemeiatã.

    În temeiul art. 146 lit. a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) şi al art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Constatã cã Legea pentru completarea Legii învãţãmântului nr. 84/1995 este neconstituţionalã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Decizia se comunicã Preşedintelui României, preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi primului-ministru şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Dezbaterea a avut loc la data de 14 decembrie 2011 şi la aceasta au participat: Augustin Zegrean, preşedinte, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Mircea Ştefan Minea, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan şi Tudorel Toader, judecãtori.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                            Magistrat-asistent-şef,
                                 Doina Suliman

                                   ----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016