Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.588 din 19 noiembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 29 alin. (3^2) teza intai din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor   Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale   Legii nr. 169/1997     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.588 din 19 noiembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (3^2) teza intai din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 871 din 14 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 29 alin. (3^2) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , excepţie ridicatã de Comisia judeţeanã pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor de pe lângã Instituţia Prefectului Judeţului Suceava şi de prefectul judeţului Suceava în Dosarul nr. 915/86/2006 al Tribunalului Suceava - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca fiind inadmisibilã, având în vedere faptul cã, anterior sesizãrii Curţii Constituţionale, teza întâi a <>art. 29 alin. (3)^2 din Legea nr. 1/2000 a fost modificatã de <>art. I punctul 1 din Legea nr. 261/2008 , în noua redactare soluţia legislativã de principiu, anterioarã modificãrii, nefiind menţinutã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 22 mai 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 915/86/2006, Tribunalul Suceava - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 29 alin. (3^2) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 . Excepţia a fost ridicatã de Comisia judeţeanã pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor de pe lângã Instituţia Prefectului Judeţului Suceava şi de prefectul judeţului Suceava într-o cauzã având ca obiect reconstituirea dreptului de proprietate asupra unui teren cu vegetaţie forestierã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii excepţiei susţin, în esenţã, cã din asocierea termenilor "formã" şi "structurã" cu cel de "proprietate" în sintagma "forma şi structura de proprietate" "rezultã existenţa mai multor proprietari individuali, constituiţi într-un întreg", or, prin aceastã formulare se încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 44 şi art. 136 alin. (5).
Tribunalul Suceava - Secţia civilã considerã cã nu se poate reţine faptul cã textul de lege criticat, care prevede posibilitatea reconstituirii dreptului de proprietate în favoarea unitãţilor de cult, în forma şi structura în care se gãsea la data preluãrii de stat, încalcã dispoziţiile art. 44 şi art. 136 alin. (5) din Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã, de vreme ce textul de lege criticat, modificat prin <>art. I pct. 1 din Legea nr. 261/2008 , în noua sa redactare nu conservã reglementarea iniţialã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Prin încheiere, instanţa de judecatã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 29 alin. (3^2) din Legea nr. 1/2000 . Din notele scrise ale autorilor excepţiei rezultã, însã, cã aceştia criticã prevederile <>art. 29 alin. (3^2) teza întâi din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, în forma anterioarã modificãrii prin <>Legea nr. 261/2008 , care avea urmãtorul conţinut: "Diferenţa de suprafaţã neatribuitã se reconstituie în forma şi structura de proprietate existentã la momentul naţionalizãrii terenurilor forestiere de cãtre regimul comunist;".
Art. 29 alin. (3^2) a fost modificat de <>art. I pct. 1 din Legea nr. 261/2008 privind modificarea şi completarea <>art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 10 noiembrie 2008.
În redactarea actualã, ca urmare a modificãrii, teza întâi a art. 29 alin. (3^2) are urmãtorul conţinut: "Sunt exceptate terenurile forestiere din categoria celor prevãzute la alin. (31), care au fãcut obiectul constituirii sau reconstituirii dreptului de proprietate în favoarea structurii de cult respective sau a altor structuri ale aceluiaşi cult în judeţul respectiv."
Astfel, Curtea observã cã, în noua redactare a tezei întâi a art. 29 alin. (3^2), soluţia legislativã de principiu, anterioarã modificãrii, nu a fost menţinutã.
Autorii excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 44 privind dreptul de proprietate privatã şi ale art. 136 alin. (5) referitoare la inviolabilitatea proprietãţii private, în condiţiile legii organice.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, anterior sesizãrii sale, teza întâi a <>art. 29 alin. (3)^2 din Legea nr. 1/2000 a fost modificatã de <>art. I punctul 1 din Legea nr. 261/2008 privind modificarea şi completarea <>art. 29 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 10 noiembrie 2008.
În noua redactare a tezei întâi a art. 29 alin. (3)^2, soluţia legislativã de principiu, anterioarã modificãrii, nu a fost menţinutã, astfel încât, având în vedere prevederile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa decât asupra dispoziţiilor dintr-o lege sau o ordonanţã în vigoare, excepţia urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã. Chiar dacã interesul urmãrit de autorul excepţiei este acelaşi, Curtea nu se mai poate pronunţa asupra constituţionalitãţii dispoziţiei legale în noua sa redactare, deoarece ar depãşi limitele sesizãrii.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 29 alin. (3^2) teza întâi din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor <>Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale <>Legii nr. 169/1997 , excepţie ridicatã de Comisia judeţeanã pentru stabilirea dreptului de proprietate privatã asupra terenurilor de pe lângã Instituţia Prefectului Judeţului Suceava şi de prefectul judeţului Suceava în Dosarul nr. 915/86/2006 al Tribunalului Suceava - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 19 noiembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016