Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.588 din 13 decembrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, ale art. 139 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara si ale Hotararii Consiliului Superior al Magistraturii nr. 38/2009 pentru modificarea Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti, aprobat prin Hotararea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.588 din 13 decembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, ale art. 139 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara si ale Hotararii Consiliului Superior al Magistraturii nr. 38/2009 pentru modificarea Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti, aprobat prin Hotararea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 89 din 3 februarie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, ale art. 139 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã şi ale Hotãrârii Consiliului Superior al Magistraturii nr. 38/2009 pentru modificarea Regulamentului de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti, aprobat prin Hotãrârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005, excepţie ridicatã de Cecilia Popa în Dosarul nr. 2589.1/291/2008 al Tribunalului Neamţ - Secţia civilã şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 694D/2011.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca inadmisibilã, a excepţiei de neconstituţionalitate a Hotãrârii Consiliului Superior al Magistraturii nr. 38/2009 pentru modificarea Regulamentului de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti, aprobat prin Hotãrârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005. Cu privire la celelalte dispoziţii de lege, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a acestora este neîntemeiatã.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 4 mai 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 2589.1/291/2008, Tribunalul Neamţ - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, ale art. 139 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã şi ale Hotãrârii Consiliului Superior al Magistraturii nr. 38/2009 pentru modificarea Regulamentului de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti, aprobat prin Hotãrârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005. Excepţia a fost ridicatã de recurenta Cecilia Popa într-o cauzã având ca obiect soluţionarea recursului formulat de aceasta împotriva Sentinţei civile nr. 1.281 din 15 aprilie 2010 a Judecãtoriei Roman.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã, potrivit dispoziţiilor constituţionale invocate, orice norme ce privesc organizarea şi funcţionarea instanţelor judecãtoreşti trebuie reglementate prin lege organicã. Or, regulamentul de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti este unul din principalele instrumente de reglementare a organizãrii şi funcţionãrii instanţelor judecãtoreşti. Astfel, art. 139 din Legea nr. 304/2004 deleagã - în mod neconstituţional - competenţele de reglementare şi de legiferare din sarcina Parlamentului în cea a Consiliului Superior al Magistraturii. Prin cele douã texte de lege criticate, întreaga activitate de legiferare a organizãrii şi funcţionãrii instanţelor judecãtoreşti iese de sub controlul suveran al Parlamentului, dându-se competenţe exclusive Consiliului Superior al Magistraturii, a cãrui participare ar trebui sã fie doar consultativã în acest domeniu. Prin Hotãrârea nr. 38/2009, Consiliului Superior al Magistraturii sa considerat dezlegat în a emite şi dispoziţii privind procedura de judecatã. Astfel, dispoziţiile criticate dau posibilitatea înfrângerii dispoziţiilor art. 24 din Codul de procedurã civilã şi au prilejuit desemnarea nelegalã a unui judecãtor incompatibil sã soluţioneze cauza în rejudecare dupã casare, magistrat sancţionat deja pentru încãlcarea drepturilor procesuale, şi anume prin casarea primei sale hotãrâri pronunţate în cauzã.
    Tribunalul Neamţ - Secţia civilã considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Faptul cã adoptarea Regulamentului de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti a fost acordatã prin Legea nr. 317/2004 nu înseamnã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale care prevãd cã organizarea instanţelor judecãtoreşti se reglementeazã prin lege organicã. Legea nr. 304/2004 cuprinde o serie de dispoziţii care reglementeazã principiile organizãrii judiciare, accesul la justiţie, dispoziţii generale privind procedura judiciarã, dar şi aspecte concrete referitoare la instanţele judecãtoreşti, compartimentele auxiliare de specialitate din cadrul instanţelor şi al parchetelor, paza instanţelor judecãtoreşti şi a parchetelor şi protecţia magistraţilor, gestiunea economico-financiarã şi administrativã a instanţelor şi parchetelor. Însã, existã şi alte aspecte ale organizãrii administrative care, dat fiind caracterul lor concret, se adoptã prin regulament de ordine interioarã, în baza legii, dar fãrã a intra în conflict cu normele constituţionale.
    Referitor la Hotãrârea nr. 38/2009 a Consiliului Superior al Magistraturii, instanţa reţine cã aceasta nu încalcã normele constituţionale şi nu interfereazã în niciun mod cu Codul de procedurã civilã şi cã situaţia de incompatibilitate se apreciazã în raport cu dispoziţiile art. 24 din Codul de procedurã civilã, iar nu cu hotãrârea Consiliului Superior al Magistraturii.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, deoarece stabilesc conţinutul Regulamentului de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti, precum şi anumite atribuţii ale Consiliului Superior al Magistraturii, fiind adoptate cu respectarea art. 134 alin. (4) din Legea fundamentalã.
    În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a Hotãrârii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 38/2009, aratã cã acest act nu poate constitui obiect al controlului de constituţionalitate şi, în consecinţã, excepţia de neconstituţionalitate a acestei hotãrâri este inadmisibilã.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 38 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, ale art. 139 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, şi ale Hotãrârii Consiliului Superior al Magistraturii nr. 38/2009 pentru modificarea Regulamentului de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti, aprobat prin Hotãrârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 din 3 februarie 2009.
    Dispoziţiile de lege criticate au urmãtorul cuprins:
    - Art. 38 din Legea nr. 317/2004: "(1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii adoptã Codul deontologic al judecãtorilor şi procurorilor, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii, Regulamentul privind procedura alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, Regulamentul de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti, precum şi alte regulamente şi hotãrâri prevãzute în Legea nr. 303/2004, republicatã, şi în Legea nr. 304/2004, republicatã.
    (2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii asigurã publicarea Codului deontologic al judecãtorilor şi procurorilor şi a regulamentelor prevãzute la alin. (1) în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
    (3) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeazã proiectele de acte normative ce privesc activitatea autoritãţii judecãtoreşti.
    (4) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizeazã proiectele de regulamente şi ordine care se aprobã de ministrul justiţiei, în cazurile prevãzute de lege.
    (5) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate sesiza ministrul justiţiei cu privire la necesitatea iniţierii sau modificãrii unor acte normative în domeniul justiţiei.
    (6) Consiliul Superior al Magistraturii elaboreazã anual un raport privind starea justiţiei şi un raport privind activitatea proprie, pe care le prezintã Camerelor reunite ale Parlamentului României pânã la data de 15 februarie a anului urmãtor şi le publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.";
    - Art. 139 din Legea nr. 304/2004: "(1) Prin Regulamentul de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti se stabilesc:
    a) organizarea administrativã a curţilor de apel, a tribunalelor, a tribunalelor specializate şi a judecãtoriilor;
    b) modul şi criteriile de repartizare a cauzelor pe complete de judecatã, în vederea asigurãrii respectãrii principiilor distribuţiei aleatorii şi continuitãţii;
    c) atribuţiile preşedinţilor, vicepreşedinţilor, judecãtorilor inspectori, preşedinţilor de secţii, ale judecãtorilor şi ale celorlalte categorii de personal;
    d) organizarea şi modul de desfãşurare a activitãţii colegiilor de conducere ale instanţelor judecãtoreşti şi a adunãrilor generale ale judecãtorilor;
    e) vacanţa judecãtoreascã;
    f) modul de organizare, funcţionarea şi atribuţiile compartimentelor auxiliare de specialitate;
    g) modul de organizare, funcţionarea şi atribuţiile departamentului economico-financiar şi administrativ.
    (2) Regulamentul de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti se elaboreazã de Consiliul Superior al Magistraturii şi de Ministerul Justiţiei şi se aprobã prin hotãrâre a Consiliului Superior al Magistraturii, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I."
    Prin Hotãrârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 38/2009 s-a modificat art. 99 alin. (6) din Regulamentul de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti, aprobat prin Hotãrârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 28 octombrie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, având urmãtorul conţinut: "Cauzele trimise spre rejudecare dupã desfiinţare/casare revin la completul iniţial învestit. Dispoziţiile art. 98 se aplicã în mod corespunzãtor în situaţia existenţei unui caz de incompatibilitate."
    Autorul excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã aceste norme contravin prevederilor constituţionale ale art. 73 alin. (1) şi alin. (3) lit. l) privind reglementarea domeniilor legii organice, raportate la art. 134 alin. (4), potrivit cãrora Consiliul Superior al Magistraturii îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin legea sa organicã, în realizarea rolului sãu de garant al independenţei justiţiei.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
    1. Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a Hotãrârii Consiliului Superior al Magistraturii nr. 38/2009, Curtea reţine cã, potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, instanţa de contencios constituţional decide asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare.
    Prin urmare, hotãrârile Consiliului Superior al Magistraturii nu pot constitui obiect al controlului de constituţionalitate şi, în consecinţã, excepţia de neconstituţionalitate a acesteia este inadmisibilã.
    Întrucât excepţia de neconstituţionalitate a Hotãrârii Consiliului Superior al Magistraturii nr. 38/2009 era contrarã prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, instanţa - în temeiul alin. (6) din acelaşi text de lege - trebuia sã respingã cererea de sesizare a Curţii Constituţionale referitoare la acest act.
    2. Cu privire la dispoziţiile art. 38 din Legea nr. 317/2004, Curtea s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 620 din 26 iunie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 28 august 2007, respingând ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a acestora. Cu acel prilej, Curtea a statuat cã aceste dispoziţii, care reglementeazã anumite atribuţii ale Consiliului Superior al Magistraturii, nu contravin dispoziţiilor art. 134 din Constituţie, aşa cum se susţine în motivarea excepţiei, ci, dimpotrivã, sunt adoptate cu respectarea art. 134 alin. (4) din Legea fundamentalã, potrivit cãruia "Consiliul Superior al Magistraturii îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin legea sa organicã, în realizarea rolului sãu de garant al independenţei justiţiei".
    Întrucât criticile de neconstituţionalitate din prezenta cauzã privesc, în esenţã, aceleaşi aspecte şi având în vedere cã nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, considerentele şi soluţia deciziei menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
    3. În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 139 din Legea nr. 304/2004, Curtea constatã cã susţinerile autorului excepţiei de neconstituţionalitate în sensul cã aceste dispoziţii de lege deleagã în mod neconstituţional competenţele de reglementare şi de legiferare din sarcina Parlamentului în cea a Consiliului Superior al Magistraturii sunt neîntemeiate.
    Astfel, în temeiul art. 61 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãruia unica autoritate legiuitoare a ţãrii este Parlamentul, acesta a adoptat Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, lege organicã ce reglementeazã organizarea şi funcţionarea instanţelor judecãtoreşti, în conformitate cu art. 73 alin. (3) lit. l) din Constituţie.
    Potrivit art. 139 din Legea nr. 304/2004, prin Regulamentul de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti se stabileşte, printre altele, organizarea administrativã a curţilor de apel, a tribunalelor, a tribunalelor specializate şi a judecãtoriilor.
    În concluzie, Curtea constatã cã Regulamentul de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti nu conţine dispoziţii normative referitoare la organizarea şi funcţionarea instanţelor judecãtoreşti, astfel încât dispoziţiile de lege criticate care dau în competenţa Consiliului Superior al Magistraturii aprobarea Regulamentului de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti nu contravin dispoziţiilor art. 73 alin. (1) şi alin. (3) lit. l) din Constituţie.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                            CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    1. Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a Hotãrârii Consiliului Superior al Magistraturii nr. 38/2009 pentru modificarea Regulamentului de ordine interioarã al instanţelor judecãtoreşti, aprobat prin Hotãrârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005, excepţie ridicatã de Cecilia Popa în Dosarul nr. 2589.1/291/2008 al Tribunalului Neamţ - Secţia civilã.
    2. Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii şi ale art. 139 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 decembrie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Ioana Marilena Chiorean

                                    --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016