Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.570 din 6 decembrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.570 din 6 decembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 56 din 24 ianuarie 2012
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Sindicatul Democratic al Bugetarilor din România, în numele şi interesul membrului de sindicat Lizica Secuianu, în Dosarul nr. 734/44/2010 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.142D/2011.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Magistratul-asistent învedereazã asupra notelor scrise depuse de autorul excepţiei la dosarul cauzei prin care se solicitã, în final, admiterea excepţiei şi judecarea în lipsã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei, precizând cã motivele expuse de autorul acesteia reprezintã, de fapt, o criticã referitoare la modalitatea de aplicare a textelor de lege atacate, şi nu la o realã încãlcare a normelor şi principiilor fundamentale.

                            CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 23 iunie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 734/44/2010, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Sindicatul Democratic al Bugetarilor din România, în numele şi interesul membrului de sindicat Lizica Secuianu, într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect obligarea autoritãţilor pârâte - Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, Inspectoratul General al Poliţiei Române şi Inspectoratul de Poliţie Galaţi - la acordarea gradului profesional urmãtor începând cu data de 1 decembrie 2007.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate instituie o discriminare în rândul aceleiaşi categorii profesionale, respectiv a poliţiştilor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în sensul cã orice poliţist are aceleaşi drepturi în ceea ce priveşte obţinerea gradului profesional urmãtor, însã autorului excepţiei, deşi face parte din aceeaşi categorie profesionalã şi îndeplineşte condiţiile legale, i-a fost refuzatã obţinerea gradului profesional urmãtor de comisar şef de poliţie. Sunt indicate, pentru susţinerea excepţiei, dispoziţiile art. 1, art. 14, art. 15, art. 16 şi ale art. 78 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, ale art. 63 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi ale art. 26 alin. (3) din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, din a cãror analizã coroboratã, raportatã la aspectele de fapt ale speţei deduse judecãţii, rezultã cã autorul excepţiei îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege pentru acordarea gradului de comisar şef de poliţie şi cã totodatã "promovarea în grade profesionale şi avansarea în trepte de salarizare nu sunt condiţionate de existenţa unui post vacant", aşa cum a fost motivat refuzul autoritãţii publice pârâte.
    Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia contencios administrativ şi fiscal considerã cã dispoziţiile de lege criticate nu intrã în contradicţie cu prevederile constituţionale invocate.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile art. 19 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt constituţionale. Critica de neconstituţionalitate raportatã la prevederile art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, referitoare la principiul egalitãţii în drepturi, nu poate fi reţinutã, deoarece acordarea gradelor profesionale urmãtoare în cadrul aceleiaşi categorii nu constituie un drept fundamental prevãzut de Constituţie şi nu instituie o obligaţie corelativã pentru autoritãţi. Ca atare, reglementarea dreptului, a procedurii şi a condiţiilor de acordare a gradelor profesionale, printre care şi limita numãrului de posturi, intrã în competenţa exclusivã a legiuitorului. Totodatã, apreciazã cã susţinerile de neconstituţionalitate ale autorului excepţiei vizeazã modul de aplicare şi interpretare a legii în raport cu situaţia de fapt, ceea ce excedeazã controlului de constituţionalitate. Se mai aratã cã examinarea constituţionalitãţii unui text de lege are în vedere compatibilitatea acestui text cu dispoziţiile constituţionale pretins încãlcate, iar nu compararea prevederilor mai multor legi între ele şi raportarea concluziei ce ar rezulta din aceastã comparaţie la dispoziţii ori principii ale Constituţiei.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                          CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 19 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, astfel cum au fost modificate prin dispoziţiile art. I pct. 16 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 89/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 101/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004. Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare: "(1) Acordarea gradelor profesionale urmãtoare în cadrul aceleiaşi categorii se face în ordinea ierarhicã a gradelor, în limita numãrului de posturi prevãzute cu gradele respective, aprobat de ministrul administraţiei şi internelor."
    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege examinat încalcã dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, referitor la egalitatea în drepturi.
    Din examinarea excepţiei de neconstituţionalitate invocate, Curtea Constituţionalã constatã cã susţinerile formulate de autorul acesteia, referitoare la încãlcarea principiului egalitãţii cetãţenilor în drepturi, sunt neîntemeiate.
    Dispoziţiile art. 19 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului nu cuprind norme juridice care sã contravinã principiului fundamental pretins încãlcat. Astfel, acordarea gradelor profesionale urmãtoare în cadrul aceleiaşi categorii se face, în mod firesc, în ordinea ierarhicã a gradelor şi în limita numãrului de posturi prevãzute cu gradele respective, aprobat de ministrul administraţiei şi internelor. Textul legal criticat nu conţine niciun element care sã determine apariţia unei stãri de discriminare, aplicându-se în mod identic tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei. Totodatã, accesul la gradul profesional urmãtor constituie o caracteristicã specificã funcţiei publice, acesta fiind acordat, fireşte, cu îndeplinirea cerinţelor legale reglementate în acest scop. Cât priveşte condiţia existenţei şi a nedepãşirii limitei numãrului de posturi prevãzute cu gradele respective, aceasta nu are legãturã cu principiul egalitãţii în drepturi, ci ţine de organizarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, atribuţie ce intrã în sfera de competenţã exclusivã a ministrului administraţiei şi internelor, care va decide în funcţie de alocaţiile bugetare existente în materie de cheltuieli cu personalul.
    De altfel, Curtea observã cã autorul excepţiei de neconstituţionalitate formuleazã motivarea excepţiei prin dezvoltarea aspectelor de fond specifice cauzei deduse judecãţii instanţei ce a sesizat Curtea Constituţionalã, şi nu printr-o analizã a textului de lege criticat din perspectiva pretinsului raport de contrarietate faţã de normele şi principiile fundamentale ale Constituţiei.
    Astfel, în motivarea excepţiei, autorul sãu indicã o serie de dispoziţii din acte normative - art. 1, art. 14, art. 15, art. 16 şi art. 78 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, art. 63 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, şi art. 26 alin. (3) din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 28 decembrie 2010 - care îi sunt aplicabile în cauzã, în sensul cã susţin cererea sa referitoare la acordarea gradului profesional urmãtor. Deşi invocã, ulterior, prevederile art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, autorul excepţiei se rezumã doar la a afirma cã "emiterea textului de lege al art. 19 alin. (1) din Legea nr. 360/2002" este în contradicţie cu Legea fundamentalã, deoarece "acelaşi drept pe care îl are orice poliţist din cadrul M.A.I. în obţinerea gradului profesional urmãtor îl are şi reclamanta Secuianu Lizica în obţinerea gradului profesional urmãtor de comisar şef de poliţie". Rezultã cu evidenţã faptul cã autorul excepţiei pretinde neconstituţionalitatea textului de lege indicat exclusiv din perspectiva aplicãrii nefavorabile de cãtre instanţa de fond a celorlalte dispoziţii de lege incidente.
    Or, asemenea critici nu intrã în competenţa Curţii Constituţionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, "se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã [...]". Sub acest aspect, Curtea Constituţionalã a statuat în repetate rânduri, de pildã prin Decizia nr. 435 din 15 aprilie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 320 din 17 mai 2010, cã nu intrã în atribuţiile sale cenzurarea aplicãrii legii de cãtre instanţele judecãtoreşti, controlul judecãtoresc realizându-se exclusiv în cadrul sistemului cãilor de atac prevãzute de lege. Totodatã, aspectele privind modalitatea de aplicare şi interpretare a normelor juridice revin instanţei de judecatã învestite cu soluţionarea cauzei sau, potrivit art. 126 alin. (3) din Constituţie, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, excedând, aşadar, sferei controlului de constituţionalitate.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                        În numele legii
                            DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Sindicatul Democratic al Bugetarilor din România, în numele şi interesul membrului de sindicat Lizica Secuianu, în Dosarul nr. 734/44/2010 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 decembrie 2011.

              PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                       AUGUSTIN ZEGREAN

                      Magistrat-asistent,
                  Claudia-Margareta Krupenschi

                         ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016