Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.564 din 6 decembrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.564 din 6 decembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 113 din 14 februarie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Fabian Niculae - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Nela Dulgheru în Dosarul nr. 6.569/233/2011 al Judecãtoriei Galaţi - Secţia civilã şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.019D/2011.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 22 iunie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 6.569/233/2011, Judecãtoria Galaţi - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
    Excepţia a fost invocatã de Nela Dulgheru într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei contestaţii la executare.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul considerã cã reglementãrile criticate încalcã art. 1 alin. (3) din Constituţie, întrucât modificã o hotãrâre judecãtoreascã ce trebuie executatã de îndatã, iar sumele prevãzute de o astfel de hotãrâre ce se vor executa pentru o perioadã de 3 ani nu sunt purtãtoare de dobânzi, ci vor fi actualizate cu indicele de inflaţie.
    De asemenea, autorul excepţiei considerã cã este încãlcat principiul egalitãţii în faţa legii şi a autoritãţilor publice. În timp ce statul este scutit de la plata sumelor datorate cetãţenilor sãi vreme de 3 ani, fãrã a fi penalizat, orice alt cetãţean, indiferent cã lucreazã în sectorul bugetar sau nu, va fi penalizat prin impunerea unor dobânzi fiscale la eventualele restanţe la plata unor impozite sau a altor dãri cãtre statul român. Mai mult, se face o discriminare între personalul bugetar care lucreazã în aparatul juridic şi ceilalţi bugetari, deoarece primii pot continua executãrile începute în privinţa drepturilor salariale, pe când bugetarilor din alte sectoare de activitate li se suspendã de drept orice executare silitã începutã.
    Autorul excepţiei de neconstituţionalitate afirmã cã prin dispoziţiile legale criticate este afectat statutul funcţionarilor publici reglementat prin lege organicã, având în vedere cã aceasta nu se mai poate aplica, deoarece hotãrârile judecãtoreşti obţinute în temeiul prevederilor acestei legi sunt suspendate de drept printr-o simplã ordonanţã de urgenţã.
    Se considerã cã dispoziţiile legale criticate contravin şi art. 135 alin. (2) lit. f) din Constituţie, întrucât statul nu îşi îndeplineşte obligaţia de a crea condiţiile necesare pentru creşterea calitãţii vieţii. Prin lipsirea lucrãtorilor din sectorul bugetar de folosirea sumelor de bani ce li se cuvin ca remuneraţie pe o perioadã îndelungatã de timp, perioadã în care nu beneficiazã de dobânzi pentru sumele imobilizate, se împiedicã crearea acelor condiţii necesare pentru creşterea calitãţii vieţii.
    De asemenea, este încãlcat şi art. 53 din Constituţie, din moment ce restrângerile ce vizeazã drepturile fundamentale analizate prin mãsurile criticate nu pot fi justificate.
    Judecãtoria Galaţi - Secţia civilã apreciazã cã excepţia este întemeiatã. Instanţa considerã cã prin dispoziţiile legale criticate se instituie o procedurã specialã, derogatorie, în considerarea calitãţii de debitor a statului, procedurã ce înlãturã dreptul creditorului de a urmãri silit sumele de bani aparţinând domeniului privat al statului, deşi acestea sunt supuse regimului de drept comun. Astfel, se conferã statului, care este debitor, privilegiul de a amâna şi eşalona plata sumelor din bugetele instituţiilor publice necesare executãrii obligaţiilor de platã faţã de creditori. Totodatã, aceastã ordonanţã de urgenţã restrânge accesul la justiţie, prin blocarea totalã a fazei execuţionale, dându-se posibilitatea organelor administrative ale statului sã prelungeascã în mod nejustificat executarea titlurilor deţinute de personalul care lucreazã în cadrul instituţiilor bugetare. Prin crearea unui regim juridic special, derogatoriu şi privilegiat faţã de cel comun, se înfrânge principiul constituţional al egalitãţii modului de ocrotire a proprietãţii private.
    De asemenea, dupã opinia instanţei de judecatã, Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 este neconstituţionalã şi contravine art. 1, art. 21 şi art. 125 din Constituţie. Astfel, prin intervenţia legiuitorului într-un domeniu de competenţa exclusivã a instanţelor judecãtoreşti, cum este cel al suspendãrii executãrii silite, se încalcã principiul separaţiei puterilor în stat. Mai mult decât atât, prin împiedicarea creditorilor de a-şi valorifica drepturile lor, se încalcã şi principiul liberului acces la justiţie, executarea silitã fiind una dintre componentele procesului civil.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009.
    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (3) privind statul de drept, art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, art. 73 alin. (3) lit. j) privind reglementarea prin lege organicã a statutului funcţionarilor publici, precum şi în art. 135 alin. (2) lit. f) privind obligaţia statului de a crea condiţiile necesare pentru creşterea calitãţii vieţii.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã s-a mai pronunţat asupra dispoziţiilor legale criticate, prin raportare la critici similare, constatând cã sunt constituţionale.
    Astfel, prin Decizia nr. 712 din 31 mai 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 17 august 2011, Curtea a statuat cã nu se poate reţine existenţa niciunei discriminãri între debitori, în sensul cã statul ca debitor şi-ar aroga mai multe drepturi decât debitorii persoane de drept privat în ceea ce priveşte executarea hotãrârilor judecãtoreşti.
    În acest sens, Curtea a reţinut cã mãsura contestatã urmãreşte un scop legitim - asigurarea stabilitãţii economice a ţãrii - şi pãstreazã un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în vedere - executarea eşalonatã a hotãrârilor judecãtoreşti în cauzã. Astfel, situaţia particularã ivitã şi motivatã prin existenţa unei situaţii extraordinare este una care reclamã o diferenţã evidentã de tratament juridic.
    Întrucât nu au intervenit elemente noi, care sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei amintite, soluţia pronunţatã prin deciziile amintite şi argumentele pe care aceasta s-a bazat îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţã.
    În continuare, Curtea mai reţine cã mãsura este aplicatã nediscriminatoriu, respectiv tuturor angajaţilor din sfera publicã în favoarea cãrora au fost pronunţate hotãrâri judecãtoreşti prin care au fost acordate drepturi salariale.
    Cu privire la invocarea în susţinerea excepţiei a dispoziţiilor art. 53 din Constituţie, Curtea constatã cã acestea nu au incidenţã în cauzã, întrucât norma criticatã nu aduce atingere niciunui drept sau niciunei libertãţi fundamentale.
    În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 73 alin. (3) lit. j) şi art. 135 alin. (2) lit. f) din Constituţie, Curtea constatã cã acestea nu sunt incidente în cauzã, nevizând ipoteza normativã a textului legal criticat.

    Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Nela Dulgheru în Dosarul nr. 6.569/233/2011 al Judecãtoriei Galaţi - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 decembrie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                                 Fabian Niculae

                                       ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016