Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.544 din 17 noiembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 287^17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.544 din 17 noiembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 287^17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 56 din 25 ianuarie 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 287^17 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Salprest" - S.R.L. din Alba Iulia în Dosarul nr. 567/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, întrucât textul de lege criticat nu mai este în vigoare, fiind abrogat.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 iunie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 567/57/2009, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 287^17 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, astfel cum a fost modificat prin dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 19/2009 privind unele mãsuri în domeniul legislaţiei referitoare la achiziţiile publice, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Salprest" - S.R.L. din Alba Iulia.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul considerã cã dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale cuprinse în art. 21 şi 53. Prin dispoziţiile legale criticate se stabileşte o taxã de timbru raportatã la valoarea contractului, cuantum "care este cel puţin de douã ori mai mare decât taxa de timbru prevãzutã de <>Legea nr. 146/1997 ", împrejurare care este de naturã a îngrãdi accesul la justiţie al persoanelor care se adreseazã justiţiei în temeiul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 . Or, în condiţiile în care persoanele juridice nu au posibilitatea sã se prevaleze de dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 51/2008 privitoare la ajutorul public judiciar, stabilirea prin lege a unei taxe de timbru substanţiale împiedicã accesul la justiţie al acestora.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal nu şi-a exprimat punctul de vedere asupra constituţionalitãţii textului de lege criticat.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, textele de lege criticate fiind în deplinã concordanţã cu dispoziţiile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 287^17 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 15 mai 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţii care au urmãtorul conţinut: "(1) Cererile introduse, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, la instanţele judecãtoreşti, având ca obiect contractele de achiziţie publicã, contractele de concesiune de lucrãri publice şi contractele de concesiune de servicii, se taxeazã cu 2% din valoarea contractului.
(2) Cererile pentru repararea prejudiciului cauzat în cadrul procedurii de atribuire se taxeazã cu 2% din valoarea acestuia.
(3) Cererile privind anularea actului juridic nepatrimonial, obligarea autoritãţii de a emite un act juridic nepatrimonial, recunoaşterea dreptului pretins şi alte asemenea cereri neevaluabile în bani se taxeazã cu 2.000 lei. Dacã prin aceste cereri se solicitã şi repararea prejudiciului cauzat în cadrul procedurii de atribuire, aceasta se taxeazã la valoare, potrivit prevederilor alin. (2)."
<>Art. 287^17 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 a fost modificat prin <>art. I pct. 33 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 72/2009 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 426 din 23 iunie 2009, astfel cã în prezent are urmãtorul conţinut: "(1) Cererile introduse, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, la instanţele judecãtoreşti, având ca obiect contractele care intrã în sfera de aplicare a acesteia, precum şi cele pentru repararea prejudiciului cauzat se taxeazã, în funcţie de valoare, dupã cum urmeazã:
a) pânã la valoarea de 40.000 lei inclusiv - 1% din aceastã valoare;
b) între 40.001 lei şi 400.000 lei inclusiv - 400 lei + 0,1% din ceea ce depãşeşte 40.001 lei;
c) între 400.001 lei şi 4.000.000 lei inclusiv - 760 lei + 0,01% din ceea ce depãşeşte 400.001 lei;
d) între 4.000.001 lei şi 40.000.000 lei inclusiv - 1.120 lei + 0,001% din ceea ce depãşeşte 4.000.001 lei;
e) între 40.000.001 lei şi 400.000.000 lei inclusiv - 1.480 lei + 0,0001% din ceea ce depãşeşte 40.000.001 lei;
f) între 400.000.001 lei şi 4.000.000.000 lei inclusiv 1.840 lei + 0,00001% din ceea ce depãşeşte 400.000.001 lei;
g) peste 4.000.000.000 lei - 2.200 lei.
(2) Cererile privind anularea actului juridic nepatrimonial, obligarea autoritãţii de a emite un act juridic nepatrimonial, recunoaşterea dreptului pretins şi alte asemenea cereri neevaluabile în bani se taxeazã cu 4 lei.
(3) Dispoziţiile <>art. 14 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, rãmân aplicabile."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 21 alin. (1) şi (2) şi în art. 53 alin. (2).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, anterior sesizãrii sale, dispoziţiile criticate au fost modificate, iar ca efect al adoptãrii noii reglementãri, critica a rãmas fãrã obiect.
Faţã de aceastã situaţie, devin aplicabile dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , conform cãrora Curtea Constituţionalã poate decide numai asupra actelor normative în vigoare, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 287^17 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Salprest" - S.R.L. din Alba Iulia în Dosarul nr. 567/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 noiembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016