Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.509 din 12 noiembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea   art. 3^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.509 din 12 noiembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea art. 3^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finantarii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare si prefinantare alocate de la bugetul de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 902 din 23 decembrie 2009

Tudorel Toader - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat. Excepţia a fost ridicatã de Aurora Luminiţa Jajaie, Emma Ene şi alţii în Dosarul nr. 7.983/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 5 noiembrie 2009, fiind consemnate în încheierea de şedinţã de la acea datã, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a dispus amânarea pronunţãrii pentru data de 12 noiembrie 2009.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 martie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 7.983/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Aurora Luminiţa Jajaie, Emma Ene şi alţii într-o cauzã având ca obiect obligarea Guvernului României şi a Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale la plata unor drepturi salariale reprezentând majorarea salariilor de bazã cu un anumit procent.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia precizeazã cã <>art. 3^2 a fost introdus în Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 prin <>Legea nr. 80/2008 . Abrogând acest articol pe calea unei ordonanţe de urgenţã, Guvernul a încãlcat principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, "încercând sã se situeze într-o poziţie opusã şi conflictualã cu Parlamentul". În opinia autorilor excepţiei, "<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 se prezintã ca un refuz explicit al Guvernului de a aplica şi executa legea votatã de cãtre Parlament şi promulgatã de cãtre Preşedintele României". Totodatã, susţin cã aceeaşi ordonanţã a fost emisã "prin încãlcarea dispoziţiilor constituţionale privind delegarea legislativã". În acest sens, aratã cã delegarea legislativã "nu implicã dreptul executivului de a se opune legislativului, de a-l contracara, intrând astfel într-un conflict constituţional". În fine, autorii aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 contravine art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât afecteazã dreptul fundamental la salariu.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 "sunt neconstituţionale în condiţiile în care prin prevederile acesteia este afectat dreptul fundamental la salariu prevãzut de Constituţie, consacrat printr-un act normativ de rang superior (Legea nr.80/2008)".
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 sunt neconstituţionale, întrucât afecteazã dreptul fundamental la muncã, acesta fiind un drept complex care include şi dreptul la salariu şi dreptul la condiţii rezonabile de viaţã. De asemenea, considerã cã adoptarea ordonanţei amintite nu a fost motivatã de necesitatea reglementãrii într-un domeniu în care legiuitorul primar nu a intervenit, ci, dimpotrivã, de contracararea unei mãsuri de politicã legislativã în domeniul salarizãrii personalului din domeniul reglementat de <>Legea nr. 80/2008 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 12 mai 2008, aprobatã prin <>Legea nr. 51/2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 7 aprilie 2009. Textul de lege abrogat avea urmãtoarea redactare: "(1) Personalul din aparatul propriu al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, precum şi personalul din Direcţia generalã de programare bugetarã, Direcţia generalã de sintezã a politicilor bugetare, Direcţia generalã de metodologie contabilã instituţii publice şi Direcţia generalã trezorerie şi contabilitate publicã din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor beneficiazã de o majorare a salariilor de bazã de 75%.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi personalului de la nivel judeţean şi local cu atribuţii directe sau delegate în gestionarea asistenţei financiare comunitare, din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale.
(3) Procesul de gestionare a asistenţei financiare comunitare cuprinde activitãţi de programare tehnicã şi financiarã, promovare, implementare, monitorizare, raportare, evaluare, contractare, audit, control tehnic şi financiar, efectuarea plãţilor, precum şi activitãţi specifice juridice şi de coordonare cu privire la fondurile europene pentru agriculturã, dezvoltare ruralã şi pescuit."
În opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin urmãtoarelor dispoziţii din Legea fundamentalã: art. 1 alin. (4) şi (5) care consacrã principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi obligativitatea respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 41 alin. (4) care prevede egalitatea femeilor şi a bãrbaţilor în ceea ce priveşte salariul cuvenit pentru muncã egalã, art. 61 alin. (1) care statueazã cã Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţãrii, art. 102 alin. (1) privind rolul Guvernului, art. 111 alin. (1) referitoare la informarea Parlamentului de cãtre Guvern şi celelalte organe ale administraţiei publice şi art. 115 care reglementeazã instituţia delegãrii legislative.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã, ulterior sesizãrii sale cu soluţionarea acesteia, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 a fost abrogatã în întregime, în mod expres, prin dispoziţiile <>art. 37 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolã, Fondul european agricol de dezvoltare ruralã şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeanã şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfãşurãrii politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea <>art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare ruralã, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolã, prin preluarea riscului de creditare de cãtre fondurile de garantare. <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 74/2009 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 25 iunie 2009.
Ca urmare evenimentului legislativ reprezentat de abrogarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 , excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã. Pentru a ajunge la aceastã concluzie, Curtea observã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 , al cãrei unic scop a fost acela de a abroga <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 , a rãmas fãrã obiect de reglementare câtã vreme a fost abrogat în întregime însuşi actul normativ din care fãcea parte articolul abrogat, ceea ce echivaleazã cu o abrogare implicitã. Or, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2008 pentru abrogarea <>art. 3^2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţãrii politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeanã, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat. Excepţia a fost ridicatã de Aurora Luminiţa Jajaie, Emma Ene şi alţii în Dosarul nr. 7.983/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 12 noiembrie 2009.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016