Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.460 din 8 noiembrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 194 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.460 din 8 noiembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 194 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 34 din 16 ianuarie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 194 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Alexandru Boerescu în Dosarul nr. 445/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 4.406D/2010.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 15 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 445/3/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 194 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
    Excepţia a fost ridicatã de Alexandru Boerescu cu prilejul soluţionãrii unei cauze având ca obiect acordarea unor drepturi bãneşti.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã prevederile de lege criticate stabilesc recunoaşterea reciprocã a stagiului de cotizare, respectiv a vechimii în muncã între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurãri, inclusiv cel al pensiilor militare de stat, fãrã a se referi însã la recunoaşterea şi în sistemele neintegrate a grupelor I şi II de muncã, care dau dreptul la reducerea vârstei standard de pensionare conform art. 167^1 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 19/2000. De asemenea, aratã cã, potrivit art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, prestaţiile de asigurãri sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem, fapt ce determinã situaţia ca persoanele care au desfãşurat activitatea atât în sistemul public, cât şi în unul neintegrat sã nu poatã beneficia de aplicarea prevederilor art. 59 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 19/2000 privind acordarea stagiului potenţial cu prilejul stabilirii pensiei de invaliditate. Aplicarea, în schimb, a art. 77 alin. (1) şi art. 78 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 19/2000 referitor la calculul punctajului mediu anual diminueazã cu mult cuantumul pensiei, întrucât se are în vedere întreg stagiul de cotizare prevãzut de lege, dar nu se acordã punctaj pentru perioada corespunzãtoare stagiului realizat într-un sistem neintegrat. De asemenea, potrivit prevederilor art. 194 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, asimilarea stagiului de cotizare a perioadelor enumerate de art. 38 din aceeaşi lege este opţionalã în unul dintre sisteme, însã aratã cã în cazul sãu nu ia fost luatã în considerare în niciunul dintre sisteme. În sfârşit, aratã cã dispoziţiile de lege criticate nu prevãd şi recunoaşterea stagiilor de cotizare din alte sisteme în vederea obţinerii pensiei anticipate sau a pensiei anticipate parţiale.
    Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale în raport cu criticile aduse.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Guvernul aratã cã, potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât Legea nr. 19/2000 nu mai este în vigoare.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 194 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000.
    Prevederile de lege criticate au urmãtoarea redactare:
    - Art. 194 alin. (1), (2) şi (3): "(1) Între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale, neintegrate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncã sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limitã de vârstã, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor drepturi de asigurãri sociale prevãzute de prezenta lege.
    (2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) prestaţiile de asigurãri sociale în sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem. [...]
    (3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare, prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. b) şi c), care constituie şi vechime în muncã sau în serviciu în sistemul pensiilor militare şi în celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale neintegrate, se iau în calcul, opţional, în unul dintre sisteme."
    Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii cu excepţia de neconstituţionalitate, Legea nr. 19/2000 a fost abrogatã prin dispoziţiile art. 196 lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010. Având în vedere, însã, cele reţinute de Curtea Constituţionalã prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, potrivit cãrora dispoziţiile de lege supuse controlului de constituţionalitate şi care sunt aplicabile litigiului în care s-a invocat excepţia de neconstituţionalitate în virtutea principiului "tempus regit actum" pot constitui obiect al excepţiei de neconstituţionalitate, chiar dacã acestea au fost abrogate sau şi-au încetat aplicarea, Curtea urmeazã a analiza constituţionalitatea dispoziţiilor art. 194 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 19/2000.
    Autorul excepţiei considerã cã prevederile de lege criticate sunt contrare urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 16 referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, art. 41 alin. (1) şi (2) privind munca şi protecţia socialã a muncii şi art. 47 alin. (2) referitor la dreptul la pensie.
    Examinând excepţia, Curtea constatã cã dispoziţiile de lege criticate au mai fost supuse analizei de constituţionalitate în raport cu critici asemãnãtoare.
    Astfel, cu privire la critica vizând nerecunoaşterea grupelor de muncã realizate într-un sistem de asigurãri sociale neintegrat în sistemul public de pensii, precum şi imposibilitatea luãrii în calcul a stagiului de cotizare în sistemul neintegrat pentru obţinerea unei pensii anticipate ori anticipate parţiale, Curtea s-a pronunţat în sensul constituţionalitãţii textelor de lege criticate prin Decizia nr. 116 din 24 februarie 2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228 din 18 martie 2005, şi Decizia nr. 461 din 22 aprilie 2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 15 mai 2008. În acest sens a reţinut, în esenţã, cã asiguraţii care nu au stagiul complet de cotizare în sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv vechime în serviciu, în alte sisteme de pensii şi asigurãri sociale, sunt într-o situaţie diferitã faţã de cei care au realizat stagiu de cotizare complet în sistemul public de pensii şi, în consecinţã, şi tratamentul juridic este diferit, fãrã ca prin aceasta sã se instituie vreo discriminare. Astfel, deşi cele douã sisteme de pensii îşi recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncã sau vechimea în serviciu, pensia pentru limitã de vârstã, inclusiv alte drepturi de asigurãri sociale în sistemul public, se acordã numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem, iar celelalte drepturi de asigurãri sociale, prevãzute în alte legi speciale, se aplicã în mod egal tuturor asiguraţilor care se aflã în situaţiile prevãzute de acestea.
    Cele reţinute prin deciziile menţionate rãspund şi criticilor referitoare la reducerea cuantumului pensiei ca urmare a luãrii în calcul la stabilirea punctajului mediu anual doar a contribuţiei realizate în acest sistem, iar nu şi a contribuţiilor realizate într-un alt sistem integrat.
    De altfel, modul de calcul criticat de autorul excepţiei nu determinã o reducere a cuantumului pensiei, întrucât la stabilirea acestuia va fi avutã în vedere şi contribuţia realizatã în sistemul neintegrat, dar potrivit metodei de calcul prevãzute de legea specialã.
    Cât priveşte faptul cã perioadele asimilate stagiului de cotizare potrivit dispoziţiilor art. 38 din Legea nr. 19/2000 nu au fost luate în calcul în niciunul dintre sisteme, Curtea apreciazã cã aceasta nu reprezintã o problemã de constituţionalitate, ci vizeazã aspecte de aplicare a legii, ce revin competenţei instanţei de judecatã, iar nu instanţei de contencios constituţional.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 194 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Alexandru Boerescu în Dosarul nr. 445/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 noiembrie 2011.


                 PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                          AUGUSTIN ZEGREAN

                         Magistrat-asistent,
                      Patricia Marilena Ionea
                              _________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016