Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.421 din 20 octombrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I, IV si V din Ordonanta Guvernului nr. 55/2003 privind unele masuri pentru derularea procesului de privatizare a Societatii Nationale a Petrolului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.421 din 20 octombrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I, IV si V din Ordonanta Guvernului nr. 55/2003 privind unele masuri pentru derularea procesului de privatizare a Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti, precum si pentru modificarea si completarea cadrului legal in domeniul privatizarii pentru societatile comerciale aflate in portofoliul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 32 din 16 ianuarie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. I, IV şi V din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2003 privind unele mãsuri pentru derularea procesului de privatizare a Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti, precum şi pentru modificarea şi completarea cadrului legal în domeniul privatizãrii pentru societãţile comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, excepţie ridicatã de Dãnuţ Moraru, Florea Albu, Anca Gheorghe şi alţii în dosarele nr. 754/46/2009, nr. 728/46/2008 şi nr. 1.335/46/2009 ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care formeazã obiectul dosarelor Curţii Constituţionale nr. 70D/2011, nr. 71D/2011 şi nr. 388D/2011.
    Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 18 octombrie 2011 şi au fost consemnate în încheierea de la acea datã, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 20 octombrie 2011.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
    Prin încheierile din 15 decembrie 2010, pronunţate în dosarele nr. 754/46/2009 şi nr. 728/46/2008, precum şi prin Încheierea din 28 ianuarie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 1.335/46/2009, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I, IV şi V din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2003 privind unele mãsuri pentru derularea procesului de privatizare a Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti, precum şi pentru modificarea şi completarea cadrului legal în domeniul privatizãrii pentru societãţile comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, excepţie ridicatã de Dãnuţ Moraru, Florea Albu, Anca Gheorghe şi alţii în cauze având ca obiect recursurile formulate împotriva unor sentinţe civile pronunţate de Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin cã, deşi salariaţii Societãţii Comerciale "Petrom" - S.A. sunt posesori ai unui "bun" în sensul art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia europeanã a drepturilor omului, prevederile criticate din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2003 nu prevãd un termen rezonabil în care Guvernul sã fie obligat a emite hotãrârea pentru ca salariaţii sã poatã intra în posesia acţiunilor ce li se cuvin şi, astfel, nu le sunt conferite garanţii pentru respectarea drepturilor lor fundamentale, aşa cum acestea sunt consacrate în Constituţie.
    Totodatã, aceştia invocã existenţa unei discriminãri, susţinând cã, spre deosebire de acţionarul majoritar OMV, a rãmas cu o simplã promisiune prevãzutã de lege, deşi au trecut 8 ani de la adoptarea ordonanţei.
    Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã. În acest sens, aratã cã prevederile art. I şi IV din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2003, precum şi prevederile art. V din acest act normativ, referitoare la modificarea art. 9 din anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/1997 privind înfiinţarea Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti, sunt neconstituţionale şi contravin art. 44 alin. (1) din Constituţie.
    În acest sens, faptul cã prevederile criticate permit autoritãţilor publice o libertate de apreciere discreţionarã în ceea ce priveşte stabilirea momentului la care persoanele îndreptãţite vor putea dobândi proprietatea asupra acţiunilor societãţii, reprezintã o încãlcare a dreptului de proprietate asupra "bunului" lor, înţeles în sensul art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţie, ca "speranţã legitimã" întemeiatã pe prevederile criticate care le consacrã fãrã echivoc dreptul de a dobândi acţiuni ale Societãţii Comerciale "Petrom" - S.A.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I, IV şi V din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2003 este neîntemeiatã, în ceea ce priveşte invocarea art. 16 din Constituţie, şi inadmisibilã, în raport cu dispoziţiile constituţionale ale art. 21 alin. (2) şi (3), art. 44 alin. (1), art. 52, art. 57 şi ale art. 124, având în vedere cã autorii excepţiei nu au motivat în ce constã pretinsa contrarietate a textelor legale criticate cu aceste norme constituţionale.
    Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile legale cuprinse în Ordonanţa Guvernului nr. 55/2003 sunt constituţionale. În acest context, aratã cã, în esenţã, critica autorilor excepţiei nu vizeazã o problemã de constituţionalitate, ci modul de aplicare a reglementãrii criticate, aspect ce excedeazã competenţei Curţii Constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. I, IV şi V din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2003 privind unele mãsuri pentru derularea procesului de privatizare a Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti, precum şi pentru modificarea şi completarea cadrului legal în domeniul privatizãrii pentru societãţile comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 605 din 26 august 2003. Reglementarea criticatã are urmãtorul cuprins:
    - Art. I: "În derularea procesului de privatizare a Societãţii Naţionale a Petrolului «Petrom» - S.A. Bucureşti, vânzarea de cãtre Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri a pachetului de acţiuni pentru care salariaţii societãţii au dreptul de cumpãrare, potrivit legii, se va efectua în mod direct cãtre aceştia, prin derogare de la prevederile art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, aprobatã prin Legea nr. 44/1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale art. 1 din Legea nr. 137/2002 privind unele mãsuri pentru accelerarea privatizãrii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.";
    - Art. IV: "Se autorizeazã Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, sã stabileascã procedurile, termenele şi condiţiile pentru vânzarea directã a pachetului de acţiuni, prevãzut de lege, cãtre salariaţii Societãţii Naţionale a Petrolului «Petrom» - S.A. Bucureşti, pentru exercitarea opţiunii Bãncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, precum şi pentru derularea procesului de privatizare a Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti.";
    - Art. V: "Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/1997 privind înfiinţarea Societãţii Naţionale a Petrolului «Petrom» - S.A. Bucureşti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 15 septembrie 1997, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 70/1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:1. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
    Art. 11: Statutul Societãţii Naţionale a Petrolului «Petrom» - S.A. Bucureşti, care este societate comercialã şi din domeniul utilitãţilor, este cel înregistrat la Oficiul registrului comerţului, iar modificarea acestuia se face de cãtre adunarea generalã extraordinarã a acţionarilor.
    2. Articolul 9 din anexa nr. 1 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 9: Acţiunile
    Acţiunile societãţii comerciale vor cuprinde toate elementele prevãzute de lege.
    Societatea comercialã va ţine evidenţa acţiunilor şi acţionarilor în Registrul acţionarilor, deschis şi operat conform prevederilor legale în vigoare. Salariaţii Societãţii Naţionale a Petrolului «Petrom» - S.A. Bucureşti au dreptul sã achiziţioneze acţiuni ale societãţii pânã la limita de 8% din capitalul social, la acelaşi preţ cu care se vor vinde acţiunile în cadrul procesului de privatizare. Cota procentualã ce urmeazã a fi achiziţionatã de salariaţi şi momentele la care se va realiza achiziţionarea acţiunilor de cãtre aceştia vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului."
    Autorii excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (2) şi (3) privind accesul liber la justiţie, art. 44 alin. (1) referitoare la dreptul de proprietate privatã, art. 52 referitoare la dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã, art. 57 referitoare la exercitarea drepturilor şi a libertãţilor, precum şi cele ale art. 124 privind înfãptuirea justiţiei.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorii acesteia criticã prevederile legale cuprinse în Ordonanţa Guvernului nr. 55/2003 din perspectiva faptului cã nu este prevãzut, în mod expres, un termen în care Guvernul, respectiv Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, sã fie obligat a emite o hotãrâre prin care sã se stabileascã cota procentualã ce urmeazã a fi achiziţionatã de salariaţi şi momentele la care se va realiza achiziţionarea acţiunilor de cãtre aceştia.
    Faptul cã prevederile de lege criticate nu conţin un termen rezonabil înlãuntrul cãruia Guvernul sã fie obligat a emite o hotãrâre pentru ca salariaţii Societãţii Comerciale "Petrom" - S.A. sã intre în posesia acţiunilor nu înseamnã cã acestea sunt neconstituţionale, ci poate fi interpretat ca neîndeplinirea de cãtre Guvern a unei obligaţii de a face, astfel încât persoanele interesate pot promova o acţiune în justiţie.
    Ca atare, aprecierea unei eventuale încãlcãri de cãtre Guvern a art. 52 din Constituţie, prin neîndeplinirea unei obligaţii stabilite de normele legale criticate, este de competenţa instanţelor de judecatã, iar nu a instanţei de contencios constituţional, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, este competentã sã se pronunţe numai asupra constituţionalitãţii prevederilor de lege cu privire la care a fost sesizatã.

    Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I, IV şi V din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2003 privind unele mãsuri pentru derularea procesului de privatizare a Societãţii Naţionale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucureşti, precum şi pentru modificarea şi completarea cadrului legal în domeniul privatizãrii pentru societãţile comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, excepţie ridicatã de Dãnuţ Moraru, Florea Albu, Anca Gheorghe şi alţii în dosarele nr. 754/46/2009, nr. 728/46/2008 şi nr. 1.335/46/2009 ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 octombrie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                              Ingrid Alina Tudora

                                     ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016