Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.412 din 16 decembrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.412 din 16 decembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 158 din 13 martie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, excepţie ridicatã de Cecilia Andrei în Dosarul nr. 14.539/299/2008 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 octombrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 14.539/299/2008, Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, excepţie ridicatã de Cecilia Andrei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 4 alin. (2) şi art. 53 din Constituţie, deoarece se referã, între alte categorii de persoane, la toţi salariaţii instituţiilor publice implicate în realizarea procesului de privatizare, inclusiv la personalul angajat cu contract individual de muncã, deşi legea a fost adoptatã în scopul verificãrii averilor dobândite de persoanele care ocupã funcţii sau demnitãţi publice.
Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti considerã excepţia neîntemeiatã. În acest sens aratã cã prevederile de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate, având în vedere scopul <>Legii nr. 144/2007 , şi anume asigurarea transparenţei, imparţialitãţii şi integritãţii pe perioada exercitãrii mandatelor sau funcţiilor ori demnitãţilor publice.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate reprezintã opţiunea legiuitorului, ce nu poate fi consideratã contrarã dispoziţiilor constituţionale invocate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 25 mai 2007, având urmãtoarea redactare:
"(1) Urmãtoarele categorii de persoane au obligaţia declarãrii averii şi a intereselor:
[...]
34. personalul instituţiilor publice implicate în realizarea procesului de privatizare."
Textele constituţionale considerate a fi încãlcate sunt cele ale art. 4 alin. (2) referitor la criteriile nediscriminãrii şi ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Textul de lege criticat instituie obligaţia declarãrii averii şi a intereselor pentru o anumitã categorie de personal, şi anume personalul din instituţiile publice implicate în procesul de privatizare.
Autorul excepţiei criticã acest text pe motiv cã instituie obligaţia depunerii declaraţiei de avere şi de interese pentru toţi salariaţii instituţiilor publice implicate în realizarea procesului de privatizare, inclusiv personalul angajat cu contract individual de muncã, deşi legea a fost adoptatã în scopul verificãrii averilor dobândite de persoanele care ocupã funcţii sau demnitãţi publice.
Potrivit art. 16 alin. (1) din Constituţie, "Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri". În sensul art. 4 alin. (2) din Legea fundamentalã, constituie criterii nediscriminatorii: rasa, naţionalitatea, originea etnicã, limba, religia, sexul, opinia, apartenenţa politicã, averea sau originea socialã. În cazul analizat, legiuitorul a urmãrit o mai bunã exercitare a funcţiilor şi demnitãţilor publice în condiţii de imparţialitate, integritate şi transparenţã, principii înscrise în preambulul legii.
Reglementarea nu conţine dispoziţii discriminatorii în sensul prevederilor constituţionale menţionate, ci se aplicã în egalã mãsurã tuturor persoanelor aflate în situaţia prevãzutã de norma legalã criticatã.
În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a <>art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 , în raport cu dispoziţiile art. 53 din Constituţie, Curtea observã cã prevederile de lege criticate nu pun în discuţie restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi. Obligaţia instituitã de prevederile de lege atacate este justificatã de necesitatea prevenirii faptelor de corupţie de cãtre anumite categorii de personal individualizate de legiuitor.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 39 alin. (1) pct. 34 din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, excepţie ridicatã de Cecilia Andrei în Dosarul nr. 14.539/299/2008 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 decembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016