Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.399 din 3 noiembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 11 alin. 1 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.399 din 3 noiembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. 1 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 855 din 9 decembrie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Marinela Mincã - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 11 alin. 1 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicatã de Gelu Stãnescu şi Mariana Stãnescu în Dosarul nr. 1.626/838/2008 al Judecãtoriei Lieşti.
La apelul nominal se prezintã personal autorii excepţiei, Gelu Stãnescu şi Mariana Stãnescu. Lipsesc celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Autorii excepţiei solicitã admiterea acesteia pentru motivele invocate în faţa instanţei de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 martie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 1.626/838/2008, Judecãtoria Lieşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 11 alin. 1 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
Excepţia a fost ridicatã de inculpaţii Gelu Stãnescu şi Mariana Stãnescu, prin apãrãtor ales, într-o cauzã penalã având ca obiect sãvârşirea infracţiunii de evaziune fiscalã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã dispoziţiile <>art. 11 alin. 1 din Legea nr. 87/1994 încalcã prevederile constituţionale ale art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 20, art. 21 alin. (3), art. 23 alin. (11) şi art. 24 alin. (1), precum şi prevederile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. În acest sens, aratã cã "regimul sancţionator prevãzut de <>art. 11 din Legea nr. 87/1994 , republicatã, realizeazã o discriminare nejustificatã, astfel încât oferã posibilitatea organelor judiciare sã pedepseascã diferit pe cei care au comis fapta înainte de intrarea în vigoare a <>Legii nr. 241/2005 în raport cu cei care au comis aceeaşi faptã dupã intrarea în vigoare a acestei legi. Aşa se face cã inculpaţii nu au avut posibilitatea de a beneficia de aplicarea <>art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru simplul fapt cã au sãvârşit infracţiunea în cursul anului 2004. De asemenea, dispoziţiile legale care oferã posibilitatea organelor fiscale de a stabili cuantumul prejudiciului prin estimare încalcã flagrant dreptul la un proces echitabil şi dreptul la apãrare, prin aceea cã metoda de calcul nu poate fi verificatã şi cenzuratã de cãtre inculpaţi, lãsând câmp liber arbitrajului."
Instanţa de judecatã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 11 alin. 1 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003, lege abrogatã prin <>art. 16 lit. a) al cap. IV din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005.
Acest text de lege este raportat la prevederile constituţionale ale art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 20, art. 21 alin. (3), art. 23 alin. (11) şi art. 24 alin. (1), precum şi prevederile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã prin actul normativ abrogator se reglementeazã un nou regim sancţionator, legiuitorul fiind liber sã aprecieze atât pericolul social în funcţie de care urmeazã sã stabileascã natura juridicã a faptei incriminate, cât şi condiţiile rãspunderii juridice pentru aceastã faptã.
Autorii excepţiei considerã, în esenţã, cã neconstitu ţionalitatea este determinatã de faptul cã nu au avut posibilitatea de a beneficia de aplicarea <>art. 10 din Legea nr. 241/2005 , deoarece au sãvârşit infracţiunea în cursul anului 2004.
Or, asemenea critici referitoare la aplicarea şi interpretarea legii nu intrã sub incidenţa controlului exercitat de Curtea Constituţionalã, acestea fiind de resortul exclusiv al instanţei de judecatã care judecã fondul cauzei, precum şi, eventual, al instanţei de control judiciar, astfel cum rezultã din prevederile art. 126 alin. (1) şi (3) din Constituţie.
În aceste condiţii, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 11 alin. 1 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicatã de Gelu Stãnescu şi Mariana Stãnescu în Dosarul nr. 1.626/838/2008 al Judecãtoriei Lieşti.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 noiembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016